A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Jean Todt nem érti, bizonyos versenyzők miért kritizálják az idei évtől kötelezően használandó ’Halót’.
A fejvédő elemet a Forma-1-ben, illetve az FIA számos juniorkategóriájában bevezetik idén, habár vannak versenyzők, akik szerint semmi szükség rá – noha az eszköz bizonyítottan életeket menthet.
Kevin Magnussen pedig nemrég még azt is mondta, a ’Halo’ problémákat okozhat például Belgiumban, ahol komoly szintkülönbségek jellemzik a pályát.
Jean Todt, az FIA elnöke elárulta, nem örül az ellenző véleményeknek, főleg azért, mert a versenyzők érdekvédelmi szervezete (GPDA) mindent megtett az eszköz bevezetéséért.
„Nem történt ez olyan régen, és a versenyzők kérése volt” – mondta a francia szakember a minap, Londonban.
„2015. december 16-án kaptam egy levelet, amit a GPDA igazgatói, Jenson Button, Sebastian Vettel és Alex Wurz írták alá, és melyben sürgettek bennünket, hogy döntsünk a fejvédővel kapcsolatban. Én pedig azt válaszoltam, ’már közel járunk, és hallgatni fogunk rátok’.”
„Rögtön meg is kértük a technikai szakembereket, hogy legyen ez az ügy prioritás. És 2016. július 27-én tudták a pilóták, hogy lesz egy meeting, és azt mondták: ’Ne legyetek gyengék. Tartsátok tiszteletben, amit kértünk a biztonság miatt’. Mi pedig elkötelezettek voltunk amellett, hogy ezt számításba vesszük.”
„El kell mondanom, hogy meg vagyok lepve, és tudják, imádom a Forma-1-et, de az F1-nek ezen részét gyűlölöm. Vannak, akik nem tartják meg az ígéretüket. Szerintem az élet egyik legnagyobb értékéről beszélünk: a lojalitásról és arról, hogy valaki tartja a szavát, és tiszteletben tartja azt, amit vállalt.”
„Mi tiszteletben tartottuk ezt, mások pedig elfelejtették – de itt tartunk most.”
Amikor Todtot arról kérdezték, mit szól ahhoz, hogy a Mercedes-főnök Toto Wolff nemrég azt mondta, legszívesebben láncfűrésszel vágná le a ’Halót’ a versenyautóról, a szakember így felelt: „Nem fogok reagálni az elmondottakra. Gyermeteg játék lenne.”
„Csupán annyit mondok, hogy imádom az F1-et, és szerintem mindannyiunknak imádnia kellene. Szerintem nagyon helytelen bárki részéről nyilvánosan bírálni valamit, amit bevezettünk. Úgy gondolom, a konstruktív kritika helyénvaló, hiszen az csak előrevisz minket. De a nyilvános kritika nem tesz jót a sportnak – nem látok benne értéket.”
Todt hozzátette, az FIA nem végezte volna rendesen a feladatát, ha nem tette volna kötelezővé a fejvédő használatát, melynek hatékonysága egyértelműen bizonyított.
„Számomra a ’Halo’ egyáltalán nem problémás. Megdöbbentenek azok a vélemények, melyek szerint a motorsportnak veszélyesnek kell lennie, ha pedig történik egy tragikus baleset, hát megtörténik. De ha el tudjuk kerülni, miért ne mentenénk életet?”
„A Halo egy biztonsági eszköz. Emberi tulajdonság, hogy vonakodunk a változástól, de amint tudunk róla, és vannak tapasztalatok, illetve tesztek bizonyítják, hogy a változás jó, alkalmaznunk kell.”
„El tudják képzelni, mit éreznénk, ha valami történne, de ha fent lett volna az autón a ’Halo’, az nem következett volna be?”