Változhat a Forma-1-es kerékcserék menete azok után, hogy a 2018-as szezon első három versenyhétvégéjén számos veszélyes szituáció alakult ki a bokszutcában.
A legdrámaibb végkifejlete Kimi Räikkönen bahreini kerékcseréjének lett, aki azt követően sodorta el a Ferrari egyik szerelőjét, hogy a bal hátsó kereket még le sem sikerült venni autójáról.
A szakembert lábtöréssel szállították kórházba, azóta pedig már Olaszországban gyógyul.
Mivel idén már öt bokszutcai incidens is történt az F1-es hétvégéken, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) lépni akar. Charlie Whiting elárulta, egy lehetséges megoldást javasol hamarosan a csapatoknak.
„Azt gondolom, be tudunk vezetni néhány dolgot, hogy javítsunk a helyzeten, és csökkentsük a hibák lehetőségét” – mondta a szakember a Motorsport.com kérdésére.
„Szerintem megtanultunk valamit. Ismét ki kell elemeznünk a dolgokat, hogy amit teszünk, azt precízen tegyünk, és mindenki alkalmazni tudja.”
A Forma-1 csapatai jelenleg félautomata rendszereket használnak, melyek elméletben azt hivatottak megakadályozni, hogy a versenyzők zöld jelzést kapjanak, mielőtt még a szerelők végeztek volna a kerekek lecserélésével.
Az elmúlt években sokat fejlődött a technológia, a kerékkulcsokba szenzorokat építettek be, melyek jeleznek, ha megtörtént a kerékcsere. A Ferrari esetében egy ilyen szenzor működött rosszul, és a kerékcserét felügyelő szakember – aki elméletileg felül tudja írni az automatikus rendszer működését – nem vette észre, hogy a bal hátsó kereket valójában még le sem szerelték.
Nem kizárt, hogy az FIA oly módon változtat a procedúrán, hogy kötelezővé teszi minden csapat számára azt, hogy két szenzort használjanak: az egyik arra figyelne, hogy megfelelő nyomatékkal történt-e a kerékanya rögzítése, a másik pedig azt ellenőrizné, hogy megfelelően a helyére került-e a kerék.
„Két szenzor jelezne az operátornak, aki megnyomná a gombot, az autót ledobnák az emelőről és elindulhatna” – mondta Whiting.
A Renault technikai igazgatója, Bob Bell Kínában utalt rá, az FIA egységesíthetné az automatizált rendszert 2021-től. Whiting szerint viszont rendben vannak az egyedi fejlesztések mindaddig, amíg az operátor kellőképp meg tud bizonyosodni arról, hogy az összes kereket megfelelően rögzítették.
„Nem gondolom, hogy egységesítenünk kell. Csak arról kell meggyőződni, hogy nincs lehetőség zöld utat adni mindaddig, amíg a feltételek nem teljesülnek.”