10 dolog, amiben megváltozik az F1 2021-től - F1VILÁG.HU

10 dolog, amiben megváltozik az F1 2021-től

HIRDETÉS
A 2021-es szezon történelmi fordulópont lesz a Forma-1-ben: számos technikai és operatív változás jön, amely a csapatokra, a versenyzőkre és a szurkolókra is nagy hatással lesz. A szabályalkotók célja, hogy a modern Forma-1 izgalmasabb legyen, a szurkolók kiélezett harcokat lássanak a pályán, ahol nem csak 2-3 csapat harcol a dobogós helyezésekért. Ígéretesnek tűnnek a változások, és az eddigi tesztek alapján az új szabályok hatásosabbak lesznek, mint azt remélték!
F1 2021

1. Futurisztikus autók 

A 2021-es év forradalmi változást jelent majd az F1-es autók külsejét tekintve, sokkal dinamikusabb megjelenést kapnak, „hegyes” első szárnnyal és 18 colos gumiabroncsokkal. A szabályváltoztatások valóban egy olyan autót eredményeznek, amely az F1-es versenygépek fő katakterisztikáit magában hordozza majd, azonban igazán modern módon dolgozzák át őket
Galéria: Így fognak kinézni a 2021-es versenyautók!

2. Szorosabb versenyek 

A jelenlegi F1-es autók leszorítóerejük felét elveszítik, amikor egy másik versenygépet kellene követniük, éppen ezért nehéz előzési pozícióba kerülniük a pilótáknak. A 2021-es szabálymódosítások egyik célja az volt, hogy ezen változtassanak, vagyis könnyebbé tegyék az előzést, és ez szorosabb futamokat eredményezzen. 

Az új szabályok értelmében egy új aerodinamikai megoldás segíti majd az előzést, és azt, hogy az autók ne veszítsék el a tapadásukat a másik mögé érve. Ezt az új megoldást, amely a szívóhatásra helyezi a hangsúlyt, láthatjátok az F1VILÁG.hu videójában: 

Pat Symonds, az F1 vezető technikai igazgatója elmondta, hogy az eredményekkel rendkívül elégedett: „amit látunk, kivételes, túlmegy azon, amit elképzeltem a projekt elején elérhető célként.”

A szélcsatorna eredményei azt mutatják, hogy 2021-től a leszorítóerő mindössze 15%-át vesztik el az autók a másik mögött egy autóhossznyival haladva (jelenleg 50%-át veszítik el), és csak 5%-át akkor, ha három versenygép halad egymás mögött. 

3. Több csapatnak lesz esélye a dobogóra

A 2016-os Ausztrál Nagydíj és a 2019-es Mexikói Nagydíj között összesen 240 dobogós helyezést osztottak ki – ezen időtartam alatt csupán 6 alkalommal állt olyan versenyző a pódiumon, aki nem a Mercedes, a Ferrari vagy a Red Bull pilótája volt. (Három alkalommal Sergio Perez volt az…) 

Az autók változásával, valamint a költségplafon bevezetésével több istállónak lesz esélye arra, hogy dobogóra állhasson 2021-től, így már nem csak a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull lesz az állandó vendég a díjátadó ünnepségeken. 

Fotó: Pirelli

4. A versenyzői képességek előtérben 

A DRS továbbra is jelen lesz a Forma-1-ben 2021-től, azonban a szabályváltoztatások eredményeképp azt várhatjuk, hogy egyenlőbbé válnak a feltételek, ami azt is eredményezi majd, hogy a pályán zajló kerék-kerék elleni csaták során nagyobb hangsúlyt kap a versenyzők tehetsége, és jobban megismerhetjük azt, hogy a pilóta mi tud. Nem lesz képes ugyanis csupán csak a technikára hagyatkozni, így az előzések száma is növekszik majd a futamokon. 

5. Szigorodnak az aerodinamikai tesztelési szabályok 

A 2021-es szezonra tovább csökken az az idő, amit a csapatok a szélcsatornában tölthetnek, így még nehezebb lesz tökéletesíteniük a fejlesztéseket, vagyis még fontosabbá válnak a pénteki szabadedzések, és sokkal több érdekük fűződik majd az istállóknak ahhoz, hogy körözzenek a tréningeken. 

Hirdetés

6. Változnak a parc fermé-szabályok 

Jelentős változás a 2021-es szezonban, hogy szezon közben csupán 3 tesztnapot kapnak a csapatok, ráadásul a parc fermé-szabályok már a harmadik szabadedzéstől életbe lépnek. Így az időmérő előtt sem tudnak az istállók komolyabban változtatni az autókon, és a harmadik tréninget követően olyan állapotba kell hozniuk az autóikat, mint amilyen állapotban a pénteki első szabadedzést megelőző gépátvételen átestek

És miért is fontos ez? Mert ez azt jelenti, hogy a csapatok tesztelhetnek ugyan a hétvégéken, vagyis kipróbálhatják fejlesztéseiket a szabadedzéseken, azonban ha a pénteki gépátvételen az újításokat nem rakták fel az autókra, akkor azt az időmérőre és a versenyre le kell venniük, és legközelebb csak a következő hétvégén használhatják őket. Viszont kockáztathatnak is – ha a gépátvételen már rajta lesznek az autókon, akkor használhatják a versenyen is az újításokat. 

7. Költségplafon 

175 millió dollár – ennyit költhetnek az istállók egy szezonban 2021-től – egy 21 versenyes szezonban. Ha ettől eltér a nagydíjak száma, az +/- 1 millió dollárt jelent majd versenyenként. A költéseket szigorúan ellenőrzik majd, és szigorú büntetésekre is számíthatnak azok, akik túlköltekezik magukat. Hogy pontosan mire vonatkozik a költségvetési plafon, és mi alapján határozták azt meg, arról részletesen írtunk itt. 

Ezzel az intézkedéssel megakadályozzák azt, hogy a nagycsapatok jelentős mértékben lehagyják a kisebbeket, valamint a Forma-1 költségeit összességében is csökkenteni szeretnék, hiszen az az elmúlt években nagy ütemben növekedett. 

8. Módosul a versenyhétvége programja 

Jelenleg a versenyhétvége már csütörtökön elkezdődik a csapatok számára, hiszen ekkor tartják a médianapot, a pilóták ekkor adják interjúikat, valamint az FIA sajtótájékoztatója is csütörtök délután zajlik. 2021-től péntekre teszik át ezeket a programokat, így a szabadedzések előtt lesz lehetőségük a sajtó képviselőinek arra, hogy kérdezzenek a pilótáktól. Ezzel együtt a két szabadedzés időpontja is tolódik, azonban a harmadik szabadedzés, az időmérő és a verseny ugyanakkor zajlik majd, mint most.

Ezzel az F1-ben résztvevők életét is igyekeznek megkönnyíteni: a csapatoknak, valamint a médiának is könnyebb dolga lesz, valamint a költségcsökkentés sem utolsó szempont az F1 számára. 

Fotó: Red Bull Racing

9. Nagyobb fókuszt kapnak a fiatal tehetségek

2021-től minden csapatnak legalább két szabadedzésen lehetőséget kell adnia egy olyan pilótának, aki maximum két F1-es versenyhétvégén vett részt. Ez nemcsak a pénteki edzéseket színesíti majd, de lehetőséget kaphatnak ezáltal a fiatal tehetségek arra, hogy megmutassák tudásukat – legalább 10-en ugyanis így a mezőny tagjain kívül is szerepelhetnek majd a hétvégéken. Csak összehasonlításképp: 2019-ben csupán eddig két versenyző kapott lehetőséget az állandó pilótákon kívül: Nicholas Latifi a Williamsnél és Naoki Yamamoto a Toro Rossónál. 

10. Több interjú, több tartalom 

Az új szabályok pontosan tartalmazni fogják, hogy melyek azok az alkalmak, amikor a versenyzőknek kötelező médiamegjelenésük lesz – így a megszokottnál többször lesz lehetőségük a rajongóknak arra, hogy halljanak kedvenceik felől. 

Forrás: Formula1.com

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

10 dolog, amiben megváltozik az F1 2021-től
Leclerc-t tartják a legesélyesebbnek a pole-ra, te megtetted már a téteket? (x)
A Ferrari-főnök szerint furcsa, hogy most rúgták ki az F1-es versenyigazgatót
Piastri: A tempó megvan, de van min javítani
Sainzot köszönetképp engedi el a Ferrari idő előtt a Williamshez, Hamiltont viszont ki sem kérték a Mercedestől

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!