Mi is az a költségkorlát, és miért vezetik be?
Az ún. költségsapka, vagyis a költségvetési limit azt jelenti, hogy a csapatok a 2021-es szezonban egy meghatározott összeg felett nem költhetnek az autó teljesítményének javítására. Ezzel próbálják a kisebb istállók esélyeit növelni, és arra ösztönözni a nagycsapatokat, hogy kevesebb erőforrásból nagyobb teljesítményt legyenek képesek kihozni.
A csapatok költségeiben óriási különbségek vannak jelenleg, így az új szabályok célja, hogy az alacsonyabb költségvetésű istállók is nagyobb eséllyel vághassanak bele a fejlesztésekbe. Nem utolsó szempont, hogy ezzel a Forma-1 költségei összességében is lecsökkennek majd, ami egyébként az elmúlt években folyamatosan növekedett.
A költségvetési limit más sportágakban is megtalálható: a futball, a kosárlabda és a hoki világában is jelen van ez az eszköz. Ez kontrollálja a költséget, amelyet a csapatok a játékosokra költhetnek, ezzel próbálják megakadályozni, hogy a nagyobb büdzsével rendelkező csapatok össze tudják gyűjteni a legjobb játékosokat.
Mennyit és mire költhetnek a csapatok 2021-től?
A 2021-es F1-es szezontól ez a költségvetési limit 175 millió dollár lesz évente. Vannak csapatok, akik jelenleg ennél többet, vannak, akik kevesebbet költenek az F1-ben – ez a korlátozás minden istállóra vonatkozik majd.
A szabályalkotók hosszas egyeztetéseket követően határoztak úgy, hogy a 175 millió dollár legyen az a határ, amit senki nem léphet át – szempont volt természetesen az, hogy a hosszú távú fenntarthatóságot és stabilitást biztosítani tudják, megtartsák a versenyképes egyensúlyt, az igazságosságot, valamint figyelembe vették azt, hogy a Forma-1-ben továbbra is az egyedi technológiának és a mérnöki kihívásoknak kell főszerepben lennie.
A költségvetési limit egy évre szól, illetve 21 versenyre – ha ez a szám a jövőben növekszik, akkor a csapatok futamonként 1 millió dollárral költhetnek többet. Ez az összeg ugyanennyivel csökken majd, ha esetleg kevesebb futam lenne egy szezonban.
Ez az összeg az autó teljesítményével kapcsolatos kiadásokat kell hogy fedezze. A marketingköltségek, a pilóták fizetése, valamint a csapat három legjobban fizetett munkavállalójának fizetése nem tartozik ide. A társasági adó, az F1-en kívüli tevékenységek, az ingatlanköltségek, a munkavállalói bónuszok, a bajnokságba történő belépés költségei, a szuperlicenszek, a repülési- és hotelköltségek, valamint ügyfélcsapatként a motorbeszállítói megállapodás díja szintén nem tartozik bele.
Hogyan ellenőrzik majd a csapatokat?
Létrehoznak majd egy csoportot, amely ellenőrizni fogja, hogy a csapatok megfelelnek-e a pénzügyi szabályozásnak. Független auditorok fogják ellenőrizni az istállókat, és annak érdekében, hogy megfelelően fel tudjanak készülni a 2021-es szezonra, 2020-ban már tesztelni fogják – azonban szankcióra senkinek nem kell számítania, ha mégis átlépné a korlátot.
2021-től minden év júniusáig egy időközi (január és április közötti időtartamra vonatkozó) beszámolót kell leadniuk a csapatoknak, az éves kiadásokat pedig a következő év márciusig kell jelenteniük.
Mi történik, ha valaki túlköltekezi magát?
Ha a csapatok nem tartják be a költségekre vonatkozó szabályozást, szankcióra számíthatnak. A szabály megszegése többféle módon is előfordulhat:
- A folyamatokkal kapcsolatos szabályszegés, például, ha nem küldik be időben a számláikat.
- Kisebb túlköltés történik, ami azt jelenti, hogy egy istálló kevesebb mint 5 százalékkal lépi túl a limitet.
- Ha jelentős mértékben túllépik a keretet, vagyis több mint 5 százalékkal.
Ha egy csapat valóban szabályt szegett, szintén háromféle büntetéssel számolhat:
- Pénzbüntetés: az összeget eseti alapon állapítják meg.
- Kisebb szankció: ez lehet megrovás, pontlevonás a csapattól vagy a pilótától, versenyekről történő eltiltás, a tesztek korlátozása, illetve a költségkeret további csökkentése.
- A legsúlyosabb büntetés esetén pedig akár ki is zárhatják a szabályszegő csapatot a bajnokságból.