A közelmúltban az FIA elnöke, Mohammed Ben Sulayem, valamint a sorozat vezérigazgatója, Stefano Domenicali is szót ejtett a Forma-1-es autókat érintő súlyproblémáról, ami a kétezres évek eleje óta egyre jelentősebbé nőtt. Míg Michael Schumacher 2003-as világbajnok Ferrarijára például 605 kilogrammos minimumsúly volt érvényes, addig Sebastian Vettel 2013-ban már 642 kg körüli autóval nyert, idén Max Verstappen pedig nem kevesebb, mint 798 kg-os versenyautóval száguld a harmadik világbajnoki címe felé.
Az autók tömege különösen a 2010-es évektől nőtt nagyot, amelyben a 2014-ben bevezetett hibrid erőforrások mellett az olyan biztonsági megoldások is nagy szerepet játszottak, mint például a halo névre keresztelt fejvédő. A Red Bull technikai igazgatója, Pierre Wache szerint a 2026-ra tervezett új motorszabályok sem fognak enyhíteni a problémán.
„Úgy gondolom, hogy a tervezőasztalon heverő erőforrások jelentősen nehezebbek lesznek a jelenlegiekhez képest. Nagyon, nagyon nehéz lenne ezeket jelentősen könnyebbé tenni” – fogalmazott a szakember.
Abban a legtöbb érintett egyetért, hogy ebbe az öngerjesztő folyamatba szükséges lenne minél hamarabb beavatkozni. Ám a Mercedes technikai igazgatója szerint a megoldás bonyolultabb, mint gondolnánk.
„Erősen egyetértek Stefanóval. Nem ő az egyetlen, aki szerint az autók minimumsúlyának folyamatos emelkedésébe szükséges lenne beavatkozni, mivel évről évre egyre nehezebbek vagyunk. A folyamat megfordítása azonban nem magától értetődő. Kifejezetten nehéz olyan szabályokkal előállni, amelyek jelentősen csökkentik az autók tömegét” – fogalmazott James Allison, aki szerint az FIA csökkenthetné a 798 kilogrammban meghatározott minimum tömeget, így a csapatok saját maguk kereshetnének megoldást a problémára.
„Ha az autók a minimumnál többet nyomnak, azzal a mi hatáskörünkbe kerül az a nehéz döntés, hogy mit szerelünk az autóba és mit nem. Ezzel a megoldással talán nem mindenki értene egyet, de garantáltan nyomást helyezne ránk.”
A McLaren csapatvezetője, Andrea Stella szerint az F1 számára a néhány kilogrammos fogyás lehet reális cél. Ennél többet csak költséges fejlesztésekkel vagy a biztonság csökkentésével lehetne elérni.
„Szerintem 50 kilogrammos súlycsökkentés csak jelentős technikai változtatásokkal lenne lehetséges, ami jelenleg nincs tervben. A megnövekedett súly egy részét a biztonsági megoldások adják. Jövőre a bukókeretet érintő előírások szigorodnak. Bizonyos szempontból örömmel fogadjuk ezeket a változásokat, még akkor is, ha ezek az utóbbi húsz év során változtattak a Forma-1 természetén. A leszorítóerő és a nagy kerekek miatt az autók így is gyorsabbak lettek. Ebből fakadóan a néhány kilogrammos súlycsökkentés jó eredménynek számítana. Egyébként kisebb autókra és kisebb kerekekre lenne szükség. Mindenki örömmel fogadná a könnyebb autók megjelenését, de nem a megnövekedett biztonság árán” – magyarázta a szakember.