A 2022-es idényre teljesen megváltoztak a Forma-1 szabályai, emiatt pedig a versenyautók is gyökeresen átalakultak. Az idei évben a leszorítóerő jelentős részét a padlólemez generálja a talajhatás révén, a barcelonai teszten azonban egy meglehetősen érdekes jelenség is felütötte a fejét – ami talán váratlanul érte a csapatokat.
Az úgynevezett „delfinezés” akkor jelentkezik, amikor a versenyautó elér egy bizonyos sebességet az egyenesekben. A jelenség már jó néhány évtizede ismert, hiszen az F1 csapatai már a ’70-es évek végén, illetve a ’80-as évek elején találkozhattak fele, most pedig újra felütötte a fejét a versenypályán. Ilyenkor a padlólemez alatti rendkívüli szívóhatás miatt a versenyautó orra, szinte ritmusosan elkezd fel-le pattogni – akárcsak egy vízben ugráló delfin! A jelenséget az okozza, hogy az egyenesekben a versenyautó padlólemeze az aszfalthoz ér, elzárva a levegő útját, és lényegében megszüntetve a szívóhatást. Amint ez megtörténik, az autó hirtelen elveszíti a leszorítóerőt, és rövid időre megemelkedik, mielőtt ismét az aszfalthoz szívják a légáramlatok.
Amellett, hogy a „delfinezés” meglehetősen kényelmetlen a versenyzők számára, a tempós kanyarokban komoly problémát is jelenthet. A barcelonai teszten számos csapat küszködött ezzel a jelenséggel, Mattia Binotto pedig elárulta, a CFD-szimulációk, illetve a szélcsatornában látottak alapján nem számítottak a jelenség ilyen mértékű felbukkanására.
„Azt gondolom, a legtöbben alábecsültük a problémát” – mondta a szakember. „Másképp állítjuk be ezeket az autókat a talajhatás miatt, ez egy folyamatos tanulási folyamat.”
Videón a jelenség
Megszabadulni egyébként viszonylag egyszerű a jelenségtől: meg kell emelni a hasmagasságot, ezt azonban természetesen nem szívesen teszik meg a csapatok, hiszen minél alacsonyabban fekszik az autó az aszfalton, annál jobb teljesítményt tudnak kihozni belőle.
„Elég egyszerű a megoldása. A teljesítmény optimalizálásával – mivel itt nem köthetünk kompromisszumot – meg kell próbálnunk elkerülni a pattogást úgy, hogy a legtöbb teljesítményt hozzuk ki az autóból. Ez viszont már egy kevésbé egyszerű gyakorlat.”
„Meggyőződésem, hogy egy ponton a csapatok rájönnek a megoldásra. Hogy mennyi ideig tart? Az, aki előbb rájön, előnyben lesz a szezon elején.”
Úgy hírlik, a „delfinezés” jelensége az Alfa Romeo csapatát érinti a legérzékenyebben a teszten, a svájci-olasz istálló pénteken sem tudott sokat körözni. Fred Vasseur csapatfőnök reméli, a soron következő, bahreini tesztre már megoldják a problémát.
„Néhány összetevőt nem könnyű kiértékelni a szélcsatornában és a szimulátorban, és mindannyian ugyanazzal a problémával nézünk szembe” – mondta a szakember.
„Megoldani ezt a problémát nem olyan nagy dolog, de a hatékonyság lesz a kulcs. Az lesz a kulcs, hogy a csapat milyen gyorsan tud reagálni az első versenyekre.”