A Hondánál elismerik, óriási kihívás az új F1-es motor fejlesztése - F1VILÁG.HU

A Hondánál elismerik, óriási kihívás az új F1-es motor fejlesztése

HIRDETÉS
A Honda Racing Corporation (HRC) elnöke, Koji Watanabe elismerte, hogy a japán gyártó komoly kihívásokat kell leküzdjön a 2026-ban érkező új Forma-1-es erőforrás fejlesztése során. Az új szabályrendszer teljesen új motorkoncepciót hoz, amely komoly kihívások elé állítja a mérnököket.
Fernando Alonso (Aston Martin) followed by Max Verstappen (Red Bull)
Fotó: ACM / Philippe Magoni
HIRDETÉS

A Honda idén még a Red Bull partnereként vesz részt az F1-es küzdelmekben, 2026-tól azonban már az Aston Martin számára szállítja vadonatúj fejlesztésű gyári erőforrásait. A Forma-1-ben jövőre nemcsak a kasztnikra, hanem a motorokra vonatkozó regulák is megváltoznak, a gyártók pedig jelenleg is gőzerővel dolgoznak azon, hogy a lehető legjobban felkészüljenek az új érára.

„Küzdünk. Próbáljuk a lehető legjobb eredményt elérni a következő évre” – fogalmazott Koji Watanabe, a Honda Racing Corporation elnöke.

A japán gyártó célja, hogy a Lawrence Stroll vezette Aston Martint technológiailag a csúcsra emelje, ám az új generációs erőforrások fejlesztése minden eddiginél nagyobb kihívást jelent. A 2026-os szezonban az F1 teljesen új motorformátumra vált: a belső égésű motorok teljesítménye 355 kW lesz, miközben az elektromos hajtás szerepe is megnövekszik – igaz, az eddig használt MGU-H rendszert száműzik, így kizárólag az MGU-K marad az energia-visszanyerés fő forrása.

„Minden teljesen új. A motor egy 355 kW-os egység, amelyet teljesen a nulláról fejlesztünk. Az akkumulátorok is könnyebbek lesznek, de nem könnyű őket fejleszteni. Egy kis motor, hatalmas teljesítménnyel. Minden nagyon nehéz az új egységen, de próbáljuk a lehető legjobb munkát végezni” – magyarázta Watanabe.

A szabályváltozások a kasztni aerodinamikáját is jelentősen érintik, hiszen a cél az, hogy csökkentsék a légellenállást és nagyobb szerepet adjanak a motornak a teljesítmény maximalizálásában.


HIRDETÉS

Emellett kiemelt szerepet kapnak az új fenntartható üzemanyagok is, amelyek jelentősen befolyásolhatják a motorok teljesítményét. A csapatok már most gőzerővel dolgoznak az új üzemanyagokon, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki az új generációs erőforrásokból.

Adrian Newey — aki hamarosan megkezdi a munkát az Aston Martinnál — egyetért Watanabe véleményével. A legendás mérnök szerint az új szabályrendszer minden eddiginél nagyobb hangsúlyt helyez a motorokra, és az a gyártó, amely 2026-ban előnyt szerez, akár évekre meghatározhatja az erőviszonyokat.

„A 2026-os szabályok szerintem a motorok dominanciájához vezethetnek” – mondta Newey. „Olyan helyzetben vagyunk, amelyben a szabályok a kasztni tervezését is befolyásolják annak érdekében, hogy ellensúlyozzák az erőforrásból fakadó nyereséget. Van esély arra, hogy egy motorgyártó jelentős előnyre tegyen szert, és az egész szabályciklusban domináljon.”

Newey szerint az új motorformátum miatt az erőforrások közötti különbségek hosszú évekre meghatározhatják a csapatok esélyeit. 

„Úgy gondolom, hogy egy domináns belső égésű motor akár az egész szabályperiódus alatt előnyben maradhat, mert a jelenlegi szabályok mellett nagyon nehéz ledolgozni egy jelentős hátrányt. Az egyetlen kivétel az elektromos komponens lehet, ahol talán lehetséges valamiféle felzárkózás.”

Verstappen: Kapcsolatba léptem az Aston Martinnal, de…

A Honda számára tehát kulcsfontosságú lesz, hogy a következő években minden egyes fejlesztési lépést tökéletesen hajtson végre, hiszen a legkisebb hiba is hosszú távú lemaradást eredményezhet.

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Következő cikk