Miután az energiaital-gyárosok megszegték a költségvetési plafonra vonatkozó szabályokat 2021-ben, az istálló 7 millió dolláros büntetést kapott, és 10 százalékkal kevesebb időt tölthet el a következő nagyjából egy évben szélcsatornás fejlesztésekkel.
Mivel ráadásul a Red Bull idén megnyerte a konstruktőri bajnokságot, a Forma-1 sportszabályzata szerint eleve csak a szélcsatornás tesztelésekre meghatározott időkeret 70 százalékát használhatná fel, tehát maximum 224 futást, miközben a 2. helyen végző Ferrari 75, a 3. pozícióban záró Mercedes pedig 80 százalékot.
A Red Bull a rá kiszabott büntetés miatt viszont végül csupán 63 százalékot kap jövőre, tehát 202 futást, szemben a Mercedes 256 szélcsatornás menetével. Az ezüstnyilak így 27 százalékkal több időt tölthetnek majd el a szélcsatornában 2023-ban, mint a Red Bull.
Arra a kérdésre, hogy nehezebb volt-e összekapniuk magukat idén a költségvetési plafon miatt, Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke így felelt: „Azt gondolom, keményebb a dolog, mivel nem igazán tudsz többet áldozni annak érdekében, hogy gyorsíts a folyamaton.”
A Mercedes-főnök ugyanakkor azt mondja, jövőre mindenképpen lehet hatása annak, hogy a Red Bullhoz képest több időt tölthetnek el a szélcsatornában.
„De azt gondolom, hatása lehet annak, ahogy az aerodinamikai szabályokat kialakították, illetve a büntetésüknek – 25 százalékkal kevesebb időt tölthetnek el a szélcsatornában.”
„A szabályok szerint azok a csapatok, melyek hátrébb végeztek, nagyot léphetnek előre az élmezőnyhöz képest. Ez az oka annak is, hogy sokkal szorosabb bajnoki idényekre számítunk a jövőben – ha ugyanis utolsó vagy, 40 százalékkal több idő áll a rendelkezésedre. És ez egyértelműen egy olyan előny, amit ki kell használni. Hogy egyértelmű-e, hogy ki tudjuk használni? Ki tudja?”
Wolff azt mondja, nem kerget illúziókat, pontosan tudja, hogy a fentiek ellenére a Red Bull nagyon erős lesz jövőre is.
„A Red Bull egy briliáns versenycsapat. Extra motivációt jelent majd ez számukra, a Ferrarival szemben pedig 7 százalékról beszélünk. De marginális játszmák mennek itt, a Ferrarihoz pedig egy kicsit közelebb voltunk a bajnokság utolsó negyedében.”