Alaposan átalakulhat az F1-es naptár 2024-re - F1VILÁG.HU

Alaposan átalakulhat az F1-es naptár 2024-re

HIRDETÉS
Jelentősen átalakulhat a Forma-1-es versenynaptár 2024-re, miközben több új helyszín csatlakozásáról is komoly egyeztetések folynak. Rövid távon a legsürgetőbb kérdést a szezon első felének menetrendje jelenti.
BAKU, AZERBAIJAN - APRIL 30: Charles Leclerc of Monaco driving the (16) Ferrari SF-23 leads Max Verstappen of the Netherlands driving the (1) Oracle Red Bull Racing RB19 and the rest of the field at the start during the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on April 30, 2023 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)

Az F1-es versenynaptár „regionalizálása” jó ideje része már a száguldó cirkusz fenntarthatósági törekvéseinek, mostanáig azonban nem sokat láttunk megvalósulni ebből, elég csak belegondolni abba, hogy a mezőny Spanyolország után Kanadába látogat majd el nyár elején, ezt követően pedig visszatér Európába. Ősszel pedig három héten belül három versenyt rendeznek majd meg Austinban, Mexikóban és Brazíliában.

A Forma-1 vezetőségének mentségére szóljon, hogy a versenyek csoportosítását mindig is hosszú távú tervként jelölték meg, ennek elsősorban az az oka, hogy a királykategóriának élő szerződése van bizonyos promóterekkel, ezen megállapodások pedig konkrét dátumhoz kötik a versenyeket.

2024-re viszont az a szándék, hogy egy jóval átgondoltabb versenynaptárral álljanak majd elő. Sajtóhírek szerint az idénynyitó helyszíne még mindig vita tárgya, az F1 ráadásul kőkeményen dolgozik azon, hogy megoldja a bahreini és szaúd-arábiai versenyek lebonyolítását a Ramadán környékén, mely jövőre március 11-től április 9-ig tart majd.

Amennyiben lehetőség lenne arra, hogy korábban kezdjék a szezont, az előszezoni tesztnek jövőre is Bahrein adna majd otthont, és itt tartanák meg az évadnyitó is, mielőtt a mezőny Dzsiddába látogat. Ezt követően tartanák meg az Ausztrál Nagydíjat, melyet jó eséllyel egy ázsiai futam követne majd – könnyen lehet, hogy az elmúlt években rendre ősszel megtartott japán vagy szingapúri fordulót hoznák előre áprilisra. Ha 2024-ben újra megtartják a Kínai Nagydíjat – ahogyan az a szerződésben foglaltatik –, akkor a sanghaji versenyt is tavasszal rendeznék meg, jó eséllyel a szuzukai verseny utáni héten.

Mindeközben pedig folyamatos egyeztetések folynak új helyszínekkel is, leginkább a Dél-Afrikai Nagydíj megrendezésére van esély a következő idényben, de Ruanda és Marokkó is szívesen fogadná a száguldó cirkusz mezőnyét. A dél-afrikai Kyalami versenypálya viszont már 2023-ban is készen állt a versenyrendezésre, végül azonban kereskedelmi okok miatt nem került bele a programba.

A hosszú távú opciók között pedig szerepel Madrid és Dél-Korea is: úgy hírlik, a spanyol főváros igencsak elkötelezett az F1-es versenyrendezés iránt. Ők egy utcai pályán tartanának futamot. A barcelonai Spanyol Nagydíj jelenlegi szerződése 2026-ig szól.

A legfőbb kérdés persze az, hogyan tudnának új versenyeket besűríteni a programba, hiszen az idei, 23 versenyes naptár is már rekordnak számít a Forma-1-ben, a jelenlegi Concorde Egyezmény pedig 24 nagydíj megrendezését teszi lehetővé. Mindez tehát azt jelenti, hogy az új futamok meglévő, akár tradicionálisnak számító versenyek helyét vehetik majd át a következő években.

Kína F1-es jövője már jó ideje veszélyben van, az ázsiai országban ugyanis a koronavírus-járvány 2020-as kitörése óta nem tudtak versenyt rendezni. Az idei naptárba ugyan bekerült a verseny, ám tavaly decemberben végül törölni kellett az ország járvánnyal kapcsolatos intézkedései okán.

Mindeközben pedig Olaszország jelenleg két versenynek ad otthont: Imolában és Monzában is tartanak futamot idén, így logikusnak tűnhet, hogy az egyiket ezek közül – jó eséllyel előbbit – kiveszik majd a programból egy újonnan érkező ország kedvéért. A Belga Nagydíj pedig ugyanabban a helyzetben van, mint tavaly: ha Dél-Afrika bekerül a programba, Spa jó eséllyel kiesik majd a 2024-es naptárból.

Hirdetés

Arra jelen állás szerint nem sok esély van, hogy a Francia Nagydíj visszakerül a naptárba, habár a versenyrendezők szívesen együttműködnének egy másik helyszínnel – például Hockenheimmel –, hogy évenként váltva egymást, rotációs rendszerben fogadják a királykategória mezőnyét. Németország visszatérése pedig már csak az Audi 2026-os érkezése miatt is logikusnak tűnhet.

A Forma-1 vezetősége természetesen jelenleg is kőkeményen dolgozik azon, hogy a promóterekkel közösen összeállítsa a 2024-es versenynaptárat, melynek első változatát várhatóan ősszel publikálják majd, a csapatok pedig nyáron kaphatják kézhez az első tervezetet.

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!