Monaco a Forma-1 ékköve, a szűk pálya a közeli korlátaival komoly kihívást jelent a versenyzők számára, a hétvége pedig a csillogásról, a fényűzésről szól, így remek hírvivője az egyik legnépszerűbb sportágnak. Igen ám, viszont Monaco, amely csak maroknyi alkalommal, négyszer még az 50-es években, illetve a világjárvány miatt 2020-ban maradt ki a naptárból, egyre nehezebben tudja őrizni kiváltságos pozícióját.
A F1-es versenyautók mérete az elmúlt 15 év során folyamatosan nőtt, így egyre kisebb helyük van egymás mellett a szűk utcákon, a célban elért helyezést pedig gyakran már az időmérő determinálja. A sport ráadásul mostanság a „csillogó” versenypályáknak sincs híján, hiszen más gazdag nagyvárosok utcáin tartott futamok lassan elveszik előle a rivaldafényt: ilyen például Szingapúr, Miami vagy a jövőre érkező Las Vegas.
Monaco mindemellett úgy őrizte eddig biztos helyét a naptárban, hogy emellett számos kedvezményt élvezett, amiben más pályák nem részesültek: az alacsonyabb versenyrendezési díj, a pálya körüli szponzorhelyek használatának joga és a saját televíziós stáb használata mind ilyen. Az egyedi hétvégi lebonyolítás, miszerint a szabadedzéseket csütörtökön tartották, szintén ilyen volt, ám az idei évtől erről le kellett mondaniuk, és a Racefans értesülései szerint a Liberty Media tovább csökkentené Monaco önrendelkezéseinek körét annak feltételeként, hogy meghosszabbítsák az idén lejáró futamrendezési szerződést.
Hosszú ideje vita tárgyát képezi, hogy az F1-nek helye van-e még az általa egyre inkább kinőtt Monacóban, a mostani versenyhétvégén az ügyben megnyilvánuló versenyzők viszont inkább a tradíció folytatása mellett tették le a garast.
„Ha ma nyújtanák be a terveket egy ilyen pályavonalra, akkor valószínűleg nem kerülne be a naptárba” – festett reális helyzetet Monacóról a tavalyi győztes Max Verstappen. „De szerintem a történelmi értéke, a múltbeli elképesztő versenyhétvégék okán a naptárban kell maradnia. Persze a mostani autóink túl nagyok és túl nehezek ehhez a pályához, de remélem, hogy folytatjuk az itteni versenyzést.
Carlos Sainz szerint ha megoldást találnának az előzések problémájára, az sok mindent elviselhetőbbé tenne. „ Jó lenne, ha beépítenének egy előzési pontot, mert kár is lenne tagadni, hogy a vasárnapi műsor jobb is lehetne. De enélkül sincs akkora baj, hiszen mindenki tudja, hogy a monacói hétvégén az időmérő és a bokszkiállások döntenek, szóval mindannyian erre készülünk.”
Fernando Alonso szerint pusztán az előzések hiánya nem teszi indokolttá, hogy száműzzék a pályát a naptárból, hiszen nem történik ez más hasonló problémákkal küszködő helyszínekkel sem.
„Nem látok rá okot, hogy miért ne lenne helye a naptárban. Azért, mert nehéz az előzés? Szingapúrban is az. Nehéz Barcelonában is, és nehéz Budapesten is. A DRS 2011-es érkezése előtt egyáltalán nem voltak előzések Budapesten, Barcelonában, Monacóban és Szingapúrban, és mégsem beszélt senki arról, hogy ki kellene venni ezeket a pályákat a menetrendből” – érvelt a már két évtizede az F1-ben versenyző Alonso.