Amit az átalakított F1-es sprinthétvégékről tudni érdemes - F1VILÁG.HU

Amit az átalakított F1-es sprinthétvégékről tudni érdemes

HIRDETÉS
A Forma-1 csapatai egyhangúlag megállapodtak abban, hogy 2023-ra módosítanak a sprintfutamos versenyhétvégék formátumán. Hogy pontosan mi változik már a hétvégi Azeri Nagydíjon? Ebből a videóból megtudhatod!
BAKU CITY CIRCUIT, AZERBAIJAN - JUNE 03: Pirelli proof of performance during the Azerbaijan GP at Baku City Circuit on Thursday June 03, 2021 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Zak Mauger / LAT Images)

Sprintfutamot először még 2021-ben tartottak az F1-ben – akkor, valamint tavaly is három helyszínen váltotta egy rövid, nagyjából 100 km-es sprintfutam a hagyományos szombati időmérőt. A rendszert – amellett, hogy alapvetően jól működött, hiszen extra izgalmakkal szolgált a rajongók számára – sok kritika érte amiatt, hogy maga a sprint túl nagy hatással van a vasárnapi fő attrakcióra, azaz a versenyre. Jórészt azért, mert a sprintfutam végeredménye döntött a másnapi verseny rajtsorrendjéről.

MI VÁLTOZIK?

A formátum módosításáról hónapokon át egyeztettek a Forma-1 csapatai, hetekkel ezelőtt pedig megállapodtak a változtatásokról – ezeket jelentették be nemrég. Az újítás legfontosabb eleme, hogy mostantól már nem a sprintfutam végeredménye határozza meg a rajtsorrendet, hanem egész egyszerűen külön időmérőt rendeznek a sprintnek, és külön időmérőt a vasárnapi versenynek. Ennek a lényege az, hogy a sprintfutamon felmerülő esetleges incidensek nem lesznek hatással a másnapi rajtpozícióra.

A hétvége programja egy egyórás szabadedzéssel kezdődik majd pénteken – ez lesz az egyetlen lehetőség a csapatok számára, hogy a jól beállítsák versenyautóikat, péntek délután ugyanis már jön a vasárnapi futam kvalifikációja! A szombatot aztán a spritnek szentelik majd: délelőtt megtartják az időmérőt, majd magát a sprintfutamot.

A SPRINTKVALIFIKÁCIÓ FORMÁTUMA

Több javaslatról is egyeztettek azzal kapcsolatban, hogy a sprintkvalifikációt milyen formátum szerint tartsák: végül úgy döntöttek, a hagyományos, három szakaszos időmérőt alkalmazzák, csupán rövidebb etapok állnak majd a mezőny rendelkezésére: az SQ1 12, az SQ2 10, az SQ3 pedig 8 perces lesz majd. Az első etapban még mindenki megtehet majd két gyorskört úgy, hogy közben kiállnak friss gumikért, a második és harmadik szakaszban viszont már nem lesz idő arra, hogy kiálljanak a pilóták kerékcserére a gyorskörök között.

MI LESZ A BÜNTETÉSEKKEL?

Az új szabályok kidolgozásakor döntéseket kellett hozni arról is, hogy a büntetéseket hogyan alkalmazzák majd. Az első szabadedzésen, illetve az időmérőn történt szabályszegések miatt kiszabott rajtbüntetéseket a versenyen, míg a sprintkvalifikáción kiszabott rajtbüntetéseket a sprintfutamon kell majd letölteni. Ha egy versenyzőt a sprintfutamon történt kihágás miatt meszelnek el, rajtbüntetését a vasárnapi versenyen kell letöltenie. Ha pedig egy csapat valamely autójával megszegi a parc ferme szabályait, akkor a sprintet és a versenyt is a bokszból lesz kénytelen megkezdeni.

EXTRA MOTORT KAPNAK A VERSENYZŐK

Szintén fontos változás, hogy a sprintformátum módosítása miatt a felhasználható motorkomponensek számát is megnövelték: idén tehát már három helyett négy egységet lehet felhasználni a belső égésű motorból, a turbófeltöltőből, a hőenergia-visszanyerő rendszerből, illetve a kinetikus energia-visszanyerő rendszerből.

A PONTRENDSZER

A sprintfutam pontrendszerét nem változtatták meg – ahogy eddig, úgy most is 8 pont jár a győztesnek, 7 a második, és 6 a harmadik helyezettnek, és még a 8. helyen befutó versenyző is kap egy pontot. Ezek a pontok természetesen továbbra is beleszámítanak majd a világbajnoki küzdelembe.

HOL LESZNEK IDÉN SPRINTFUTAMOK?

Míg az elmúlt két évben még csak három helyszínen rendeztek sprintfutamokat, idén már hat nagydíjat is ezen szisztéma szerint bonyolítanak le: az elsőt már ezen a hétvégén, Azerbajdzsánban, később pedig Ausztriában, Belgiumban, Katarban, Austinban és Brazíliában.

Hirdetés

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!