2026-tól a Forma–1-es csapatok éves költségvetése 135 millió dollárról 215 millió dollárra (mai árfolyamon mintegy 85 milliárd forint) emelkedik, figyelembe véve az új technikai szabályokat és a globális infláció mértékét. Ugyanakkor az Audi számára további emelést is engedélyeztek, mivel a csapat Svájcban, a Sauber hinwili gyárában működik, ahol a megélhetési költségek jelentősen magasabbak, mint Európa más országaiban, különösen az Egyesült Királyságban, ahol a legtöbb Forma-1-es istálló működik.
A FERRARI NEM KAP ENGEDMÉNYT
A döntést követően joggal merült fel a kérdés, hogy a Ferrari, mint az egyetlen másik, Egyesült Királyságon kívül működő csapat szintén jogosult lehet-e hasonló kivételre. Nikolas Tombazis, az FIA együléses divíziójának igazgatója azonban elmagyarázta, miért nem számíthatnak hasonlóra az olaszok.
„A csapatok közötti bérek helyzetét némileg bonyolítja az a tényező, hogy figyelembe kell venni a más csapatoktól való munkaerő megszerzésének nehézségeit, és azt, hogy ezért mennyit kell fizetniük” – mondta Tombazis. „Úgy véljük, helyes a magasabb munkaerőköltségű országokra összpontosítani, ez jelenleg Svájc.”
„A demokráciában — ahol kilenc farkas van és egy bárány — szerintem könnyű látni, kik a farkasok. Persze fontos a konszenzus és a demokrácia, de az a felelősségünk, hogy igazságosak legyünk. Ötévente vagy hatévente lehetőségünk van olyan módosításokra, amelyek a Forma-1 küzdelmeiben az igazságosságot szolgálják, de nehéz megszerezni a szükséges támogatást a csapatoktól. Ezért próbáljuk az igazságosságot szem előtt tartani.”
MIÉRT KAPOTT KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓDOT AZ AUDI?
Tombazis részletezte, hogy az FIA miért döntött az Audi költségplafonjának növelése mellett.
„Nyilvánvalóvá vált számunkra, hogy bizonyos országokban a bérek és a megélhetési költségek sokkal magasabbak. Ezt magam is tapasztalom, amikor Genfben, ahol élek, elmegyek egy szupermarketbe” – magyarázta. „Úgy éreztük, hogy az azonos költségplafon mellett egy olyan csapat, amely magas munkaerőköltségű országban működik — például Svájcban —, körülbelül 30-40%-kal kevesebb emberrel tudna dolgozni az autón, amit alapvetően igazságtalannak tartunk.”
Az FIA szerint az ilyen helyzet hosszú távon azt eredményezhetné, hogy egyes csapatok — jelen esetben a Sauber/Audi — nem tudnának működni, és más országba kellene költözniük: „Ezért van szükség egy módosításra a pénzügyi szabályozásban 2026-tól, amely az ilyen országokban érvényes béreket figyelembe veszi a költségplafon szempontjából.”
ÁTLÁTHATÓSÁG ÉS IGAZSÁGOSSÁG
Tombazis hangsúlyozta, hogy az FIA mindent megtesz a szabályok átláthatóságáért.
„Az átláthatóságot is szeretnénk növelni, hogy azok a csapatok, amelyek talán aggódnak, hogy valami tisztességtelen történik, meggyőződjenek arról, hogy ez nem így van. Nem hiszem, hogy bárki kétségbe vonná ennek a szabályozásnak az igazságosságát.”
Az FIA döntése, hogy az Audi számára külön engedményt biztosít, megosztotta a csapatokat, de Tombazis szerint ez a helyes lépés az igazságos verseny érdekében. Ugyanakkor a Ferrari számára tehát nem terveznek hasonló intézkedést, mivel a magasabb költségek problémája elsősorban Svájcra korlátozódik.