Az új generációs versenyautók egyik legfőbb problémája az idei szezonban, hogy elképesztő módon hajlamosak pattogni az egyenesekben – az úgynevezett „delfinezés” több csapatnak, köztük a világbajnok Mercedesnek komoly fejtörést okoz 2022-ben.
Amellett, hogy a jelenség teljesítményvesztéssel járhat, természetesen a versenyzők is jelentős mértékben megszenvedik azt, a Forma-1-es versenyzők érdekvédelmi szervezetének [GPDA] igazgatója, George Russell pedig a hírek szerint már fel is kérte a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA), hogy vizsgálja meg, hogyan lehetne megszabadulni a pattogástól, az ugyanis komoly egészségügyi problémákat okozhat a versenyzőknek.
„Nos, szerintem csak idő kérdése, mielőtt egy komoly incidenst látunk” – mondta a Mercedes brit versenyzője Bakuban. „Sokan közülünk egyszerűen nehezen tudjuk egyenesben tartani az autót ilyen pattogás mellett.”
Bár Russell véleményét sok versenyzőtársa osztja, nem minden csapat érzi szükségét annak, hogy rövid távon drasztikus megoldáshoz folyamodjanak, főleg azért, mert nem minden istálló szenvedi meg annyira a „delfinezést”.
Időközben pedig kiderült az is, hogy már tavaly, a 2022-es autók fejlesztése során világossá vált, hogy a pattogás komoly gondokat okozhat az idei szezonban. Éppen ezért felmerült, hogy a technikai szabályok keretében határozzák meg a versenyautók minimális hasmagasságát – ezt azonban a csapatok akkor nem szavazták meg.
A McLaren csapatfőnöke, Andreas Seidl szerint a brutális pattogásról valóban beszélniük kell – noha azt hozzátette, bármely csapat meg tud szabadulni a „delfinezéstől”, ha megemeli autója hasmagasságát, tudván, hogy az teljesítményvesztéssel jár.
„Értjük, hogy bizonyos autók esetében brutális a jelenség a versenyzőkre nézve, ezért is jogos, hogy a technikai bizottság elé küldjék az ügyet, hogy van-e értelme foglalkozni vele” – mondta a szakember. „Ugyanakkor viszont a csapatok tudják, hogyan szüntessék meg azonnal.”
A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff rámutatott, nem egyszerű a jelenlegi helyzet, és fontos megérteni, egyes autók miért küszködnek jobban a „delfinezéssel”, mint más versenygépek.
„Látunk autókat, melyeknek nincs problémájuk, és olyanokat, melyek egyértelműen jobban megszenvedik” – fogalmazott.
„A két versenyzőnkkel tudok beszélni a dologról: problémáik vannak, és olykor már a fizioterapeuták sem tudják orvosolni. Látnunk kell, hogyan alakul a dolog, és meg kell értenünk, egyes autók esetében miért drasztikusabb a jelenség.”
A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto ugyanakkor nem gondolja úgy, hogy különösebben problémás vezetni az idei autókat.
„Ha Forma-1-ként ítéljük meg, nem gondolom, hogy ezek a legkényelmesebb autók. Úgy gondolom, kihívást jelent a versenyzőknek, ez nem is kérdés. Viszont szerintem meglehetősen kényelmes vezetni ezeket az autókat” – fogalmazott.
„Kihívást jelent, technikai kihívást – ha magunkat nézzük, már most sikerült fejlődést elérni, és szerintem a jövőben tovább javulhatunk ezen a téren. Szóval túl korai megítélni.”