A Forma-1-ben 2022-ben jelentősen megváltoztak a technikai szabályok, a versenyautók pedig gyökeresen átalakultak. Az új regulák nem várt velejárója volt viszont az úgynevezett „delfinezés” jelensége, azaz az autók túlzott mértékű pattogása. A probléma különböző mértékben érintette a csapatokat – miközben a Red Bull szinte azonnal megbirkózott vele, a Mercedes azon istállók közé tartozott, melyek sokat küszködtek miatta.
A korábban több csapatnál is technikai igazgatóként tevékenykedő Pat Symonds azon szakemberek közé tartozott, akik segítettek megalkotni a száguldó cirkusz új szabályait – a minap egy interjúban pedig bevallotta, a „delfinezés” jelenségével ők sem számoltak.
„El kell ismernem, a mi radarunkon sem szerepelt” – mondta Symonds az Auto Motor und Sport című német lapnak. „Viszont rajta kellett volna lennie. Megvolt a lehetőségünk arra, hogy előzetesen észrevegyük, mert dinamikus szimulációkkal dolgoztunk. Ezeket arra használtuk fel, hogy ellenőrizzük, mi történik akkor, ha egy autó megpördül, és a levegőbe emelkedik.”
„Szóval az olyan típusú balesetet, mint amilyet egyszer Mark Webber szenvedett el Valenciában. Ehhez egy speciális szoftverre van szükség, amellyel előre láthattuk volna és megérthettük volna a pattogást. És nekem is számítanom kellett volna rá, mert még én is dolgoztam talajhatású autókkal. De egyszerűen megfeledkeztem róla.”
„Nem kétséges, hogy a pattogás megváltoztatta a dolgokat. A csapatoknak először ezt a problémát kellett megoldaniuk, mielőtt az aerodinamikán dolgoztak volna. A pattogás nem pusztán aerodinamikai probléma, a mechanika is nagy szerepet játszik, például a felfüggesztés merevsége.”
A „delfinezés” jelensége miatt a Mercedes csapata szorgalmazta, hogy az FIA hozzon intézkedéseket, szerintük ugyanis a versenyzők egészsége is veszélybe kerülhet miatta hosszú távon. A szövetség lépett is, az idény közben bevezetett egy, a függőlegesz oszcillációra vonatkozó határértéket, valamint a padlólemezek hajlékonyságát is elkezdték szigorúbban ellenőrizni – 2023-ra ráadásul a padlóélek magasságát is megemelik, hogy amennyire lehet, megszabaduljanak a pattogástól.
Symonds viszont úgy látja, szerinte nem volt szükség a szövetség közbelépésére, a csapatok ugyanis képesek voltak felülkerekedni a problémán – ha akartak.
„Úgy gondolom, az FIA egy kicsit túlreagálta a dolgot Baku után. Bakuban azért láthattuk a legdurvább pattogást, mert egy csapat kipróbált valamit, ami nem működött, és aztán elég harsány véleményt formált nyilvánosan. Ha az FIA nem lépett volna közbe, a problémák megoldódtak volna. A legtöbb csapat mostanra már érti, hogyan kontrollálja a pattogást.”