A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenyigazgatója, Charlie Whiting nem aggódik amiatt, hogy az olajégetésre vonatkozó regulák szigorítása ellenére a csapatok továbbra is trükközni tudnak majd – főleg az időmérőkön.
2018-as Forma-1-es szezonra egy sor szabálymódosítást vezetnek be annak érdekében, hogy a csapatok ne tudjanak több lóerőre szert tenni azáltal, hogy olajat égetnek, vagy különféle adalékokat adnak hozzá kenőanyagaikhoz.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke viszont nemrég azt mondta, tartanak attól, hogy egyesek továbbra is trükközni fognak majd az időmérő edzéseken, itt ugyanis az FIA nehezen tudja majd ellenőrizni, hogy eleget tesznek-e a 0,6 liter/100 km-es szigorításnak.
Az FIA F1-es versenyigazgatója, Charlie Whiting megérti Horner aggodalmát, de úgy érzi, a szövetség intézkedései elegendőek lesznek ahhoz, hogy a csapatok ne folyamodhassanak trükkökhöz.
„Sikerült bezárnunk minden kaput, amit tavaly kihasználhattak, főleg az olajspecifikáció révén” – mondta Whiting.
„Nemcsak olajat égettek egy kicsit, de adtak is bizonyos dolgokat az olajhoz, hogy elősegítsék az égést – mert tavaly nem volt konkrét olajspecifikáció. Most már van.”
„Most már el kell fogadtatniuk az olajat. Csak olyat használhatnak, amit jóváhagytak. Adnak nekünk mintát, ahogy az üzemanyag esetében is, és ezt jóvá kell hagyatni. Csak azt az olajat használhatják.”
„Az 5-ös cikkellyel szigorítottunk a motorszabályokon is, és szellőzőket helyeztettünk el, az olajpárát így már nem tudják hasznosítani – ez volt a legfőbb problémánk. Ki kell vezetni azt hátul, mint ahogy elméletileg a világ összes versenyautója esetében. És közöltük velük, hogy nem használhatnak többet 0,6 liternél 100 km-en. Ezek a dolgok együttesen szerintem teszik majd a dolgukat.”
Habár az olajégetést egy időmérős körön nehéz lesz majd ellenőrizni, Whiting reméli, az FIA mérőeszközei kellően jók ahhoz, hogy megbirkózzanak a kihívással.
„A kiskapu, amiről beszélnek, hogy nehéz ellenőrizni, mennyi olajat is használnak fel az időmérőn. Kevés körről beszélünk, ha tehát százalékos arányokat nézünk, meg kell próbálnunk kisebb mennyiségeket kimutatni. Ez kihívás.”
„Ha tehát homologizált olajszenzorokat helyeztetünk el velük az olajtartályakban, de rendelkeznek kiegészítő olajtartállyal, akkor azokat is ellenőriznünk kell. Csupán részletes ellenőrzés kérdése az egész, meg kell bizonyosodnunk arról, hogy ezt a 0,6 litert rövid távon is tiszteletben tartják.”
Az elmúlt évben egyébként főleg a Mercedes és a Ferrari trükközött az olajégetéssel: előbbi gyártó viszont állítja, az új szigorítások nem lesznek negatív hatással a teljesítményükre.
„Amikor tavaly, szezon közben bevezették a 0,6 literes limitet, azonnal megfeleltünk neki. Már ősszel ennek megfelelően működtünk. Korábban [Spában] bevetettük a motorunkat, de az megfelelt a 0,6 literes limitnek” – mondta Toto Wolff, a Mercedes motorsport-igazgatója.