A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenyigazgatója, Charlie Whiting elárulta, mikor tesztnek lépéseket a Mercedes motormódja kapcsán. Red Bull kiterjesztené a parc ferme szabályait, a Renault pedig az olajégetést korlátozná még jobban.
A Mercedes istálló Lewis Hamilton révén magabiztos előnnyel szerezte meg a pole pozíciót az évadnyitó Ausztrál Nagydíjon: Hamilton 6 tizedmásodperccel volt gyorsabb, mint a 2. helyet megszerző Kimi Räikkönen.
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner nemrég azt mondta, szerinte tiltani kellene a különféle motormódok használatát az időmérőn. A szakember szerint a parc ferme-szabályokat ki kellene terjeszteni a motorbeállításokra is, hogy azokon sem változtathassanak a csapatok a kvalifikáció kezdete után.
Most Dr. Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója fakadt ki – szerinte az FIA-nak lépnie kellene.
„A Mercedes ideges lett, mert [Valtteri] Bottas összetörte az autót az időmérőn, és hirtelen teljesen feltekerték a motort. Ahogy mondják, party-üzemmódba” – mondta a szakember a Motorsport.com-nak.
„Általában nincs erre szükségük, de most használták, és teljesen nyilvánvaló, hogy játszadoznak velünk.”
„Kezdetben csak mi panaszkodtunk, és mindenki azt mondta, a ’Red Bull mindig panaszkodik’. De szerencsére az időmérő után többen is felébredtek, és most rengeteg értekezés folyik erről.”
„Számos, meglehetősen könnyű megoldás van, és sokkal kiegyenlítettebb lenne a küzdelem. Mondhatnák például, hogy azzal a motormóddal kell teljesíteni a versenyt, mint amilyennel az időmérőt. Ez egy megoldás lenne. Már a következő versenyhétvégén alkalmazhatnák.”
Christian Horner csapatfőnök egyetért: „Mondhatnák, hogy ugyanazt a motormódot kell használni a hétvége során. Látható, hogy tavaly a Q1-ben és Q2-ben nem kockáztattak, aztán mindent vittek a Q3-ban. Nyilvánvalóan a Q2 és a Q3 közti különbség jelentős – a pálya nem gumizódott fel ennyire!”
„El kell ismerni, Max [Verstappen] hibázott egy kicsit, fél másodpercen belül kellett volna lennünk, nagyjából ekkora lehet a motormódok közti különbség.”
„Meg kellene fontolni, hogy parc fermét alkalmazunk: attól a pillanattól kezdve, hogy kigurulunk a bokszból az időmérőn, azt a motormódot kell használni a kvalifikáción és a versenyen is.”
„Az FIA-n múlik a dolog, nekik kell kitalálniuk, hogy mit is akarnak csinálni.”
A Renault F1-es főnöke, Cyril Abiteoul szerint viszont nem ez, hanem inkább az olajégetés további szigorítása lenne a megoldás.
„Szerintem technikailag nagyon nehéz lenne ily módon megoldani” – mondta a Motorsport.com-nak.
„Mindenben egyetértek Dr. Markóval, de ismervén ezeket a technológiákat, és megfelelően kezelni ezt…”
„Az elsődleges cél szerintem az olajfogyasztás korlátozása lehetne. Jelenleg 0,6 litert lehet elégetni, a mi motorunk viszont kevesebb mint 0,1 litert használ. 2018-ban már lehetséges ilyen olajfogyasztásra képes motorokat építeni, nem értem, miért nem megyünk még lejjebb.”
„Szerintem ez lehetne a nyilvánvaló megoldás, ha lépni akarunk ennek kapcsán, és meg akarunk bizonyosodni arról, hogy mindenki a szabályok szellemiségének megfelelően jár el.”
A 2018-as szezon kezdetét megelőzően az FIA egy új technikai direktívával hívta fel az F1-es mezőny résztvevőinek figyelmét arra, hogy a gyártók kötelesek minden egyes partnercsapatuknak ugyanolyan feltételeket biztosítani – például a különféle motormódok használata kapcsán.
Az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting azt mondja, a Mercedes motormódjával kapcsolatban addig nem áll szándékukban lépni, amíg a németek valamely partnercsapata nem panaszkodik.
„Néhány csapat elhintette, hogy talán nem ugyanolyan erőforrásokat kapnak. De bármilyen parti-motormódról is van szó, nem láttam leírva egyetlen technikai dokumentumban sem!” – mondta Whiting a Motorsport.com-nak.
„Fogalmazzunk így: ha a Mercedes egyik partnercsapata odajön hozzánk és azt mondja, ’kértük a parti-módot, de nem kaptuk meg’, akkor talán beleszólunk a dologba.”
Arra a kérdésre, hogy szóba kerülhet-e a parc ferme-szabályok kiterjesztése a motorbeállításokra is, Whiting így felelt: „Rengeteg üzemmódjuk van ezeknek a motoroknak, és jól tudjuk, hogy a versenyek különféle szakaszaiban folyamatosan változtatják őket.”