A kedvezőtlen időjárás miatt a szuzukai versenyen a tervezett 53 kör helyett csak 28-at teljesített a száguldó cirkusz mezőnye, és bár ez éppen csak több, mint az eredeti versenytáv fele, végül teljes pontszámot kaptak a pilóták – méghozzá a sportszabályzat 6.5-ös cikkelyének megfogalmazása miatt.
Mindenki arra számított ugyanis, nem teljes pontokat osztanak, hiszen a mezőny kevesebb mint 75 százalékát teljesítette a futamnak, ami azt jelentette volna, hogy a győztes 19, a második helyezett 14., a harmadik helyezett pedig 12 ponttal gazdagodik – Verstappen előnye tehát csak 111 pont lett volna, miközben a hátralévő versenyeken még 112 egységet lehet gyűjteni. Kiderült azonban, hogy a sportszabályzat szerint csupán abban az esetben kapnak kevesebb pontot a pilóták, ha nem tudják folytatni a versenyzést – így végül a szokásos 25 pont járt a győzelemért.
„Ha a versenyt az 57. cikkelynek megfelelően felfüggesztik, és nem lehet folytatni, az alábbiaknak megfelelően történik a pontosztás mindkét bajnokságban” – írja a szóban forgó paragrafus a nem teljes pontokra vonatkozóan.
Mivel a futamot végül folytatni tudták, függetlenül attól, hogy az 53 körből csupán 28 kört tett meg a mezőny, Verstappen megkapta a győzelemért járó 25 egységet. Mivel Leclerc csak a 3. helyen ért célba, a monacói 10 ponttal kevesebbet gyűjtött, ami azt jelenti, hogy már matematikai esélye sincs a trófea elhódítására.
A szuzukai eset a csapatokat és a versenyzőket is meglepte, a szóban forgó megfogalmazás ugyanis elkerülte a szabályalkotók figyelmét, az FIA viszont pénteken jelezte, felülvizsgálják a szabályt.
„A Japán Nagydíjon a Forma-1-es Sportszabályzat 6.5-ös cikkelyét – mely a verseny időkorlátjára és a pontosztásra vonatkozik – megfelelően alkalmazták. A szabályzat szövegezését viszont felülvizsgálják az egyértelműsítés érdekében” – áll a közleményben.