Az idei évre jelentősen megváltoztak az F1-es szabályok, a csapatok pedig már el is kezdték bemutatni radikálisan megváltozott versenyautóikat. Korábban számos alkalommal láttunk példát arra, hogy egyes istállók jobban ki tudták aknázni az új szabályokban rejlő lehetőségeket – elég csak Ross Brawn csapatára, a Brawn GP-re gondolni, mely 2009-ben világbajnoki címet szerzett, mivel a regulák adta kiskapukat kihasználva kifejlesztette dupla diffúzorát.
A most már az F1 ügyvezetői pozíciójában tevékenykedő Brawn ugyanakkor nem számít arra, hogy idén előfordul majd hasonló, a szabályok ugyanis elég szigorú keretek közé szorítják a csapatokat. Azt ugyanakkor nem tudja garantálni, hogy nem maradtak kiskapuk.
„A csodaszerekről nem tudunk. Ha tudnánk, hogy hol vannak ilyenek, megálljt parancsoltunk volna nekik” – mondta a szakember. „Nincs garancia, lehet, hogy felmerül valami, amire nem számítottunk. És azt gondolom, ha fel is merül, azt nem fogjuk még látni a barcelonai teszten. Viszont nem gondolom, hogy így lesz. Szerintem a szabályok elég robosztusak. De soha ne mondd, hogy soha!”
Brawn szerint az FIA új irányítási rendszere is sokat segít majd, nem lesz ugyanis szükség a csapatok egyhangú beleegyezésére ahhoz, hogy betiltsanak bizonyos technikai újításokat. A mezőny tagjai pontosan tudják, hogy kárba vész minden fejlesztésük és kutatásuk, ha olyan utat választanak, amit nem tisztáztak az irányító testülettel.
„Ez is egy oka annak, hogy változott a kormányzati rendszer. És nem csupán azért változott, hogy nagyon gyorsan módosítani lehessen a szabályokon, hanem azért is, mert a csapatok tudják, hogy most már rövid időn belül lehet változtatni a regulákon. Szóval sokkal valószínűbb, hogy biztosra akarnak menni az ötleteikkel vagy koncepcióikkal, mielőtt nekiugranak.”
„Ez egy körkörös folyamat. Ha tudod, hogy 8 csapat, az FIA és az F1 megálljt tud parancsolni valaminek, amiről azt gondolják, hogy nem helyes, akkor sokkal körültekintőbben csinálod, hiszen tudod, hogy baj lehet belőle. Szóval azt gondolom, az irányítási rendszer is egyfajta védőhálót jelent.”
Az FIA együléses versenyautókkal kapcsolatos bizottságának vezetője, Nikolas Tombazis hangsúlyozta, szoros együttműködésben vannak a Forma-1 csapataival, és minden lehetséges ellentmondást orvosolni fognak az első versenyhétvégét megelőzően.
„Néhány autót nyilván már bemutattak. Emellett pedig minden egyes csapattal egyénileg egyeztetünk, hogy nyomon követhessük, szabályosan működnek-e, elkerülve ezáltal a kellemetlen meglepetéseket az első versenyen” – magyarázta. „Ez egy folyamat. Láttunk már néhány meglepetést itt-ott, voltak területek, melyeken másképp dolgoztak, mint vártuk, és a mérnökök alkalmazták innovatív képességeiket, hogy előálljanak egy megoldással.”
„Szóval úgy gondolom, sokkal több különbséget látunk majd, mint amennyire talán kezdetben számítottunk. De nem mondanám azt, hogy meg lettek kongatva a vészharangok. Viszonylag enyhe dolgokról volt szó, melyek szerintünk továbbra is teljesen a szabályok keretein belül voltak. Nem láttunk még semmi olyat, ami olyan mértékű, mint a dupla diffúzor, vagy ilyesmi.”
„A csapatokkal végzett egyéni ellenőrzések során szó szerint végigmegyünk az egész autón, az orrától a faráig. A folyamat során végigmegyünk az összes szabályon és ellenőrznünk mindent. Ez beletelik pár órába, akár 5-6 óráig is eltart, hogy leülünk és egyenként megbizonyosodunk arról, hogy minden rendben van. Szóval nem az autó egy adott területére koncentrálunk, és tényleg azért ellenőrizzük az autót, hogy megbizonyosodjunk arról, minden szempontból megfelelően jártak el.”