A száguldó cirkuszban ugyanis az idei évben vezették be a költségplafont, ami azt jelenti, hogy minden istállónak mintegy 145 millió dollárból, átszámítva 43 milliárd forintból kell gazdálkodnia egy idényen belül.
Egy-egy súlyosabb baleset tehát komolyabb fejtörést is okozhat a csapatoknak – ahogy azt láthatjuk például a Red Bull esetében, ahol az elmúlt időszak eseményei akár a később fejlesztésekre is komoly hatással lehetnek.
De a Ferrarinál sem telt simán a szezon eddig eltelt 11 versenyhétvégéje: Mattia Binotto, az istálló csapatfőnöke elárulta, nagyjából 2,5 millió eurónyi baleseti káruk keletkezett eddig.
„Ha megnézzük, milyen károk keletkeztek a szezon legelső, bahreini versenye és az eddigi utolsó, magyarországi futam között, minden káreseményt összeadva több mint 2,5 millió euróról beszélünk. Ez is jól mutatja, milyen komoly károk keletkeztek, és még csak a szezon felénél járunk” – mondta a szakember, hozzátéve, hogy az említett összegbe az összes eddigi balesetük beletartozik.
„Ez az összes kárunk. Néha magunknak okoztunk sérülést.”
Ez az összeg valamivel több mint a 2 százalékát teszi ki az istálló éves költségvetésének a jelenleg érvényben lévő költségplafon alatt.
A csapat monacói versenyzője, Charles Leclerc két komolyabb balesetben volt idén érintett: a Monacói Nagydíj időmérőjén a korlátnak csapta autóját, a Hungaroringen pedig Lance Stroll ütötte ki őt a versenyből. Carlos Sainz a Magyar Nagydíj időmérőjén törte csúnyán össze autóját, de a két pilótának voltak egyéb, kisebb incidensei is.
„Szükség van némi ráhagyásra a költségvetésünkben, mert soha nem tudhatjuk, milyen meglepetések érnek bennünket az idény végéig, milyen balesetek és sérülések történnek” – magyarázta Binotto, aki szerint fontos, hogy az érintett felekkel egyeztessenek erről a témáról. A szakember nemrég egy interjúban azt mondta, szerinte jó ötlet volna, ha a baleseti károkat a vétkes versenyző csapata állná.
„Nyilvánvalóan sok az értekezés, és továbbra is zajlanak az egyeztetések. Ha történik egy baleset, van egy vétkes versenyző, és amennyiben nem a te hibádból következik be, de sérüléseid keletkeznek, akkor az kivételt kellene, hogy képezzen a költségplafon alól? Szerintem ez fontos kérdés.”
„Azért is említettem a 2,5 millió eurós kárunkat, hogy szemléltessem, az összes káresemény jelentős tud lenni, szóval vajon meg kell-e fontolnunk másmilyen típusú szabályozást az ilyen esetekre?”
„Kétségkívül lenne értelme a dolognak, de azt gondolom, nincs nyilvánvaló megoldás. De meggyőződésem, hogy ezt meg fogjuk vitatni az FIA-val, az F1-gyel és az összes többi csapattal a következő hetekben, és megpróbálunk megoldást találni a jövőre.”