Most már szinte teljes bizonyossággal kijelenthető, hogy a Ferrari motorerő tekintetében utolérte a V6-os korszak kezdete óta domináló Mercedest. Eláruljuk azt is, hogy miért!
Amióta a jelenlegi motorformulát bevezették a Forma-1-ben, a Mercedes verhetetlen volt: a német gyártó tökélyre fejlesztette hibrid erőforrását, a Ferrari – illetve a többi rivális – pedig jóformán csak loholt utána.
A télen azonban a maranellóiaknak sikerült újabb jelentős előrelépést tenniük motorjukkal, és bár az évadnyitó Ausztrál Nagydíj időmérő edzésén a Ferrari 6 tizeddel maradt alul Lewis Hamiltonnal szemben, Sebastian Vettel már akkor azt mondta, nem a Mercedes motorelőnye miatt történt mindez.
„Nem a motor miatt volt. Az egyenesekben már nem veszítünk időt a Mercedesszel szemben” – mondta Vettel.
És valóban: a Ferrari a következő versenyen, Bahreinben is pazar formát mutatott, és a vörös versenyautók gyorsabbak voltak az egyenesekben a Mercedesnél. Ugyanez megismétlődött múlt hétvégén, Kínában: Vettel a négyből három mérési ponton gyorsabb tudott lenni az Ezüstnyilaknál, a Ferrarit és a Mercedest pedig mindössze 1,5 km/h választotta el egymástól a végsebesség tekintetében.
Most pedig kiderült az is, hogy az olaszok hogyan tudtak újfent közelebb kerülni a Mercedeshez: nem a Ferrari V6-osa erősödött az elmúlt hetekben, hanem a Mercedes döntött úgy, hogy visszalép egyet olajspecifikációjával. A brackley-i gárda a szezon második versenyhétvégéjétől kezdte azt az olajspecifikációt használja, mint amit 2016-ban! Emiatt pedig veszítettek teljesítményükből a Mercedes-motorok.
A döntés oka, hogy az idei évre változtattak a regulákon: a csapatok 100 km-en mindössze 0,6 liter olajat égethetnek el, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ugyanis így szeretné megakadályozni azt, hogy a csapatok olajégetéssel növeljék V6-os erőforrásaik teljesítményét.
A motorgyártók és a csapatok már az elmúlt idényben is rengeteget trükköztek, a turbófeltöltő kompresszorának egyik tömítését például szándékosan úgy tervezték meg, hogy az átengedjen bizonyos mennyiségű előmelegített olajat az égéstérbe.
Az FIA azonban idén nagyon szigorúan ellenőrzi az olajégetést, az olajtankban lévő szenzorokkal mindent kontroll alatt tartanak.
Úgy tudni, Bahreinben a Mercedes és a Ferrari is éppen csak a határérték alatt mozgott: 0,58 liternyi olajat égettek el. Ugyanez az érték a Honda és a Renault esetében 0,1-0,2 liter.
Miközben a Mercedesnél úgy döntöttek, nem kockáztatnak, és inkább kevesebb olajat égetnek el, a Ferrari továbbra is a 0,6 literes határérték körül mozog.
Szintén érdemes megemlíteni, hogy a szabályok szerint az idei évtől már csupán háromféle kenőanyag-specifikációt lehet felhasználni, a Mercedes pedig a 2018-as év első három futamán már kétfélét is alkalmazott motorjaiban, így csupán egy változtatási lehetősége maradt.
„Az olajfogyasztás mérései nem teljesen pontosak. Ha a határokat feszegetjük, azzal azt kockáztatjuk, hogy adott esetben átlépjük azokat. A Mercedes pedig nem engedheti meg magának azt, hogy illegális autóval versenyezzen” – fogalmazott Toto Wolff, a német gyártó motorsport-igazgatóaj.