A 2022-es, új generációs versenyautók kellemetlen velejárója az úgynevezett „delfinezés”, amikor is a versenygépek nagy tempónál nemes egyszerűséggel elkezdenek pattogni az aszfalton. Bizonyos csapatoknál ez jelentős mértékben a teljesítmény rovására is megy, a versenyzők azonban szinte kivétel nélkül szenvednek miatta.
George Russell, a Mercedes versenyzője, a Forma-1-es autóversenyzők érdekvédelmi szervezetének [GPDA] igazgatója pedig arra szólította fel az FIA képviselőit, találjanak megoldást a problémára, hiszen komoly egészségügyi kockázata van a jelenségnek, és súlyos balesetek is történhetnek miatta. Hasonlóképp vélekedik az AlphaTauri pilótája, Pierre Gasly is, aki maga is megszenvedi autójának pattogó mozgását.
„Nem egészséges, az biztos. Minden egyes edzés előtt és után volt egy fizioterápiám, egyszerűen azért, mert a porckorongjaim szenvednek tőle. Szó szerint nincs felfüggesztésed. Egyszerűen csak átmegy a gerinceden” – magyarázta a francia pilóta.
„A csapat pedig azt kérdezi tőlem, ’oké, köthetünk kompromisszumot a beállításokkal?’, én pedig lényegében az egészségemmel fizetek a teljesítményért. És mindig meg fogom tenni, mert versenyző vagyok, és mindig a lehető leggyorsabb autót akarom. De nem gondolom azt, hogy az FIA-nak sarokba kellene szorítania bennünket azzal, hogy az egészség és a teljesítmény között válasszunk.”
„Ez a nehéz ebben, és egyértelműen nem fenntartható. Ezt vitattuk meg a versenyzői értekezleten, és lényegében rámutattunk erre a problémára, és megpróbáltuk arra kérni őket, hogy találjanak megoldást, hogy 30 évesen ne kelljen bottal járnunk.”
Gasly azt mondja, az autó pattogása miatt a tükrök is „pokolian rázkódnak”, amiatt pedig a látási viszonyok is „nagyon szegényesek”.
„És néha az autó magától mozog, pusztán azért, mert a kormány is rázkódik. Ilyen sebesség mellett ez nem könnyű. Nem hiszem, hogy az év végéig megoldást tudnak találni. De remélhetőleg a következő évre igen.”
Érdekesség, hogy Gasly egyik főnöke, a Red Bull csapatát irányító Christian Horner a bakui verseny után azt mondta, szerinte egyes csapatok – utalt ezzel a Mercedesre – szándékosan arra biztatják pilótáikat, hogy panaszkodjanak a pattogásra, hátha azzal el tudják érni, hogy az FIA közbelépjen, és egy minden csapatra érvényes szabályváltozást vezessen be – magyarán, kötelező érvénnyel megemeltesse az autók hasmagasságát, azzal ugyanis eliminálni lehet a jelenséget.