A brit versenyző nagy csatában utasította maga mögé Max Verstappent a szezon 6. versenyén, miután csapata, a Mercedes eltaktikázta magát, és a biztonsági autós periódus során nem a kemény, hanem a közepes keverékű abroncsokat szerelték fel autójára.
A Mercedes vezető stratégája a minap elárulta, mi alapján döntöttek úgy, hogy a lágyabb gumikeverékkel próbálják meg teljesíteni a távot.
„A legfőbb kérdés talán az, hogy miért a közepes keverékű gumikat raktuk fel Lewis autójára. Ahhoz pedig, hogy ezt megválaszoljuk, egészen csütörtökig kell visszamennünk. Mi voltunk a topcsapatok közül az egyik, akiknek a második edzésen elérhető volt a közepes és a lágy keverék is a hosszú etapokra” – magyarázta James Vowles.
„A körülmények akkor egy kicsit rosszabbak voltak azoknál, mint amilyeneket vártunk a versenyre, de ettől független kellően reprezentatívak ahhoz, hogy megértsük, hogyan teljesítenek a gumik. Azokon a hosszú etapokon, melyeket megtettünk a közepes keverékkel, láthattuk, hogy az élettartamot tekintve épp annyi van bennük, amire szükségünk lett volna a versenyen, miután bejött a biztonsági autó.”
„Ez határozta meg a döntésünket. Monacóban tipikusan a lágyabb gumikat akarjuk használni. Tudtuk, hogy szoros lesz, tudtuk, hogy sok gumikezelésre lesz szükség, de a csütörtöki adatok alapján úgy hittük, hogy a közepes keverék tenni fogja a dolgát.”
„A másik oka annak, hogy a közepes gumikat raktuk fel, hogy volt esély az esőre a futamon. A radarképeken látszott, hogy a kékség keleti irányból a pálya felé tart. Végül feloszlott, és csak gyenge eső esett a futamon, de az előrejelzéseink szerint valamivel hevesebb esőre lehetett számítani.”
„Nem annyira, hogy fel kelljen tenni az intermediate-gumikat, ám ahhoz elegendő lett volna, hogy nagyon nehéz dolgunk legyen a száraz pályás abroncsokon. És a közepes keverék ilyen körülmények között valamivel jobban teljesített volna, hiszen egy kicsit lágyabb vegyület. Ezért döntöttünk mellette.”
A szakember kifejtette, a problémát az okozta, hogy nem megfelelően ismerték ki a Pirelli abroncsait a csütörtöki szabadedzéseken, azok ugyanis végül nem úgy viselkedtek, ahogy arra számítottak.
„A csütörtöki edzések alapján tudtuk, hogy az abroncsok egyenlő mértékben használódnak majd el – az első és a hátsó tengely meglehetősen jól működött együtt, a futófelület azonos mértékben kopott le minden körben” – magyarázta Vowles.
„Ami az első gumikkal történt, az nem egy normális gumiviselkedés. Elkezdett széthasadni, és sokkal gyorsabban használódott, mint kellett volna. Ha ez nem lett volna, és minden gumi szépen használódott volna, Lewisnak nem lettek volna nehézségei az utolsó körökben, minden rendben lett volna. De a futófelület hasadása problémákat okozott, és ha ilyen történik egy versenyen, akkor a gumikat képtelenség megfelelően használni. Nagyon-nagyon gyorsan elhasználódnak”
„20 körrel a vége előtt már világos volt, hogy Lewisnak nem sok gumija maradt elöl, és nagyon vigyáznia kellett rájuk. És látszik is a felvételeken, hogy a hátsó tengellyel kellett gyakorlatilag elfordítania az autót. A Loews-kanyarban különösen szembetűnő ez, ahol úgy fordult el, hogy sokkal agresszívebb volt a hátsó abroncsokkal. Nyilván ezáltal jobban kopott, de elegendő futófelület maradt rajta ahhoz, hogy maga mögött tartsa Verstappent.”
„A különbség a kemény és a közepes keverék között az volt, hogy a bal első esetében a kemény keverék jobban ellenállt a kínzásnak. A versenyen, a televízió képernyőjén keresztül is látszott, hogy Verstappen bal elsője is viseltes volt, de közel sem olyan mértékben, mint Lewisé.”
A Mercedes stratégája azt mondja, biztos benne, hogy Hamiltonnak komoly gondjai lettek volna, ha csak 1 körrel is tovább tart a monte-carlói verseny.
„A gumik nagyon a határon voltak, a bal első különösen. Ha a verseny 1 körrel tovább tartott volna, meggyőződésem, hogy bajban lettünk volna. Ami engem illet, nagyon örültem volna annak, ha a futam 20 körrel rövidebb!”
[su_spoiler title=”Videó: A Mercedes stratégiai főnöke elemzi a monacói versenyt” style=”fancy” icon=”arrow”][/su_spoiler]
„Csütörtökön sok kört megtettünk a közepes gumikkal, próbáltuk megérteni, hogyan kopik, hogyan használjuk, és hány kört lehet megtenni vele a versenyen. És ez alapján teljesíteni tudta azt az etapot, amit kértünk tőle a versenyen – persze rengeteg menedzsmenttel. Az igazság az, hogy helytelenül végeztük el a házi feladatot, és a bal első sokkal hamarabb elkezdett kopni, mint arra számítottunk.”
„A határon voltunk, ez nem kérdés, kétségkívül a kemény keverék lett volna a megfelelő választás. Ha ezeket raktuk volna fel, Lewis versenye sokkal-sokkal könnyebb lett volna.”
Arra a kérdésre, hogy miért nem változtattak a stratégián, és hívták ki a kemény keverékű gumikért Hamiltont, a szakember elárulta, ebben az esetben egészen biztos, hogy a címvédő dobogóra sem állt volna.
„Az igazság az, hogy Monacóban nem előzöl. Még ha készen is álltak azok a kemény keverékű gumik a bokszban, hogy feltegyük az autóra, ha ki kellett volna hívnunk őt egy kerékcserére, akkor csak a negyedik autó lett volna a vonat végén.”
„Lehetetlen előzni. Ezt láttuk Max Verstappen esetében is, aki nagyon agresszíven próbálkozott Lewisszal szemben.”