Horner: Ne heréskedjünk az aerodinamikai szabályokkal - F1VILÁG.HU

Horner: Ne heréskedjünk az aerodinamikai szabályokkal

HIRDETÉS
Az FIA végleges megoldást szeretne találni az autók delfinezésének megszűntetésére, ennek érdekében pedig a jövő évre már módosítanának is az idén életbe lépett technikai szabályokon, több csapat azonban nem díjazza ezt a törekvést.
NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 02: Red Bull Racing Team Principal Christian Horner talks in the Team Principals Press Conference prior to final practice ahead of the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on July 02, 2022 in Northampton, England. (Photo by Clive Mason/Getty Images)

A Forma-1-es autók pattogása, delfinezése állandósuló jelenség a 2022-es, a szívóhatásra nagy hangsúlyt fektető szabályrendszerben, és miután néhány csapat és több versenyző is felszólalt ennek egészségügyi kockázatai miatt, a Nemzetközi Automobil Szövetség elkötelezte magát a probléma megoldása mellett. Már a Francia Nagydíjtól meghatároznak majd egy bizonyos mérőszámot, amihez a hasmagasság kalibrálásakor a csapatoknak tartaniuk kell magukat, ám az FIA nem éri be ennyivel, a következő szezontól az aerodinamikai szabályok módosítására készülnek a pattogás teljes száműzése érdekében, ehhez pedig a csapatok számítógépes szimulációinak segítségét kérik.

„Továbbra is célunk, hogy olyan változtatásokat foganatosítsunk 2023-ra, amelyek csökkentik az autók hajlamosságát az aerodinamikai oszcillációra” – idézi a Motorsport Nikolas Tombazist, az FIA együléses autókkal foglalkozó részlegének vezetőjét. „A csapatokat hamarosan arra kérjük, hogy támogassák az erre irányuló kutatómunkát az autójuk különféle változatainak CFD-ben való lefuttatásával, és az eredményeiket továbbítsák az FIA-nak.”

A pattogás által legjobban érintett Mercedesnél nem bánnák annyira a szabályváltozást, a rivális csapatok közül viszont egyre többen elégedetlenek az FIA szerintük túlzó intézkedései miatt. A legerélyesebb felszólaló ezúttal is a Red Bullt irányító Christian Horner volt, aki szerint nemcsak a költséglimit, hanem a logika is azt diktálná, ha a sport hagyná, hogy az istállók természetes úton találjanak megoldást az autók ezen kellemetlen viselkedésének kiszűrésére.

„Szerintem már túl késő van ahhoz, hogy a jövő évre vezessünk be változásokat. Megvan ennek a menete” – mondta Horner. „És akkor még nem is beszéltünk a költségekről. Olykor olyan nem szándékolt következményei is vannak az ilyen filozófiaváltásoknak, amelyek hatással vannak arra, milyen elemeket tarthatunk meg a következő évre, vagyis a tervezést és a fejlesztést is felborítják.”

„És ami a legfontosabb: a költségvetési stabilitás elérésének legfőbb eleme maga a stabilitás. Az autók pedig idővel konvergálni fognak egymáshoz, már most is látszik, hogy egyesek egyre jobban kezdenek hasonlítani egymásra, a folyamat pedig folytatódni fog a következő hat-kilenc hónapban.”

„A lényeg tehát az, hogy ne heréskedjenek a szabályokkal. Hagyják csak azokat békén, és a csapatok majd megoldják azt maguknak.”

Míg az Alpine-tól Otmar Szafnaur, az Alfa Romeótól Frederic Vasseur, a Haas részéről pedig Günther Steiner a költségek és a már zajló 2023-as fejlesztések okán szintén óva intett attól, hogy a szezon ilyen előrehaladott szakaszában hozzanak technikai szabályváltoztatást a következő évre, addig a Mercedes technikai igazgatója, Mike Elliott szerint a biztonság szavatolása mindennél előbbre való.

„A versenyzők azt mondják, hogy kényelmetlen, sőt nem biztonságos az autók vezetése erős pattogás mellett. És szerintem a sportnak reagálnia kell erre. A nehézséget az jelentheti, hogy az autók az előzés megkönnyítése miatt lettek a szívóhatás köré tervezve. A kérdés csak az, hogy meg lehet-e ennek az előnynek a hatásából valamit tartani úgy is, ha megszűntetjük a pattogást” – elmélkedett a Mercedes technikai igazgatója.

Hirdetés

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Horner: Ne heréskedjünk az aerodinamikai szabályokkal
Fogadj a Las Vegas-i Nagydíj győztesére! Íme a legjobb szorzók és tippek! (x)
Ekkor rajtol az F1-es Las Vegas-i Nagydíj
Az F1-es Las Vegas-i Nagydíj rajtrácsa

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!