A tavalyi évben számos istálló küszködött a „delfinezés” jelenségével, azaz versenyautójának túlzott pattogásával, az FIA pedig már szezon közben lépett, és bevezetett egy határértéket az autók függőleges oszcillációjára vonatkozóan, valamint szigorúbban ellenőrizte a padlólemezek hajlékonyságát. Annak érdekében pedig, hogy tovább csökkentse, és lehetőség szerint meg is szüntesse a „delfinezést”, 2023-ra a technikai szabályokon is módosított: 15 mm-rel megemelik a padlóélek magasságát. Ennek célja, hogy eltántorítsák a csapatokat attól, hogy minél lejjebb ültessék versenyautóikat – a pattogás jelensége ugyanis ekkor jelentkezik leginkább.
Az FIA együléses versenyautókkal foglalkozó divíziójának technikai igazgatója, Nikolas Tombazis szerint fontos változás ez, és beszélt arról is, mennyi teljesítményt veszíthetnek általa az F1-es csapatok.
„Nincs kétségem afelől, hogy helyesen tesszük” – mondta a szakember. „Próbáltunk egy pragmatikus, rövid távú, illetve egy középtávú megoldást találni. Nem feltétlenül fogja teljesen megszüntetni teljesen a delfinenezést, de egy fokkal kisebb lesz a mértéke.”
Arra a kérdésre, hogy az autók mennyi leszorítóerőt veszítenek majd, Tombazis így felelt: „Nem túl sokat. Azt gondolnám, hogy 15-20 pontnyi leszorítóerő-veszteséggel jár majd, ami talán fél másodpercet, vagy ilyesmit jelent körönként. Talán. De természetesen a fejlesztések túlhaladnak majd ezen.”
„A delfinezés mindenkit egy kicsit váratlanul ért. Hallottam néhány önelégült megjegyzést egyesektől a történelmi részlegünkről, meg ilyesmit. De valójában senki sem jósolta ezt meg megfelelően. Viszont amint sikerült elég jól megérteni a probléma előfordulását, tettünk néhány intézkedést, és a csapatok is sokat tanultak róla.”
„Összességében azt gondolom, masszív változások történtek Baku után, amikor is tudjuk, hogy mi történt.”
Bár a csapatok és az FIA is jobban kordában tudja tartani a problémát, Tombazis szerint hiba volna arra számítani, hogy a „delfinezés” jelensége teljesen megszűnik.
„Azt gondolom, ezekkel a változások eredendően csökkenni fog. De hogy kellően messze kerülünk-e tőle, vagy belefutunk-e ismét alkalomadtán, azt majd meglátjuk.”
Korábban egyébként a Forma-1 technikai csapatának tagjaként a 2022-es szabályok megalkotásában is nagy szerepet játszó Pat Symonds nyilatkozott úgy, szerinte az FIA-nek nem kellett volna beavatkoznia, a csapatok ugyanis mostanra képesek kordában tartani a jelenséget.