Még el sem kezdődött a 2018-as szezon, a Nemzetközi Automobil Szövetségnek (FIA) máris figyelmeztette a Forma-1 csapatait.
A sportot irányító testület F1-es versenyigazgatója, Charlie Whiting egy lapinterjúban hívta fel a mezőny tagjainak figyelmét arra, nem fogják tolerálni az olyan trükkös motorüzemmódok használatát, melyekkel forró kipufogógázokat irányítanak a hátsó szárnyakra a nagyobb aerodinamikai hatékonyság érdekében.
Minderre azért volt szükség, mert az előszezoni teszteken a Renault csapata már egy olyan kipufogómegoldással gurult pályára, mely a kedvezőbb aerodinamikai feltételeket teremti elő a hátsó szárnyak esetében.
A francia gyártó által használt megoldás viszont teljes mértékben megfelel az FIA szabályainak – ezt Whiting is megerősítette a Motorsport.com-nak, habár egyelőre azt csak remélni tudják, hogy a Renault nem fog trükközni a motorüzemmódokkal.
„Azt gondolom, abszolút minimális az, amit a Renault nyer általa” – mondta a versenyigazgató.
„Nem látok problémát vele, feltéve, ha nem működtetik a motorjukat fals módon – olyan üzemmódban, amely nem normális. El kell fogadnunk, hogy van, és mindig volt is bizonyos kipufogógáz-hatás, de nyilván 2012-13-ban jelentős értékekről beszéltünk.”
„Ettől meg tudtunk szabadulni, és a 2014-es hibrid motorformula bevezetésekor az egyik szempont az volt, hogy ne legyen kipufogógáz-hatás – egy kicsi viszont mindig is lesz.”
„Ezt el kell fogadnunk, és majd az év során meglátjuk, hogy kell-e tennünk valamit, hogy minimalizáljuk. A legfontosabb dolog, hogy a Renault nem csinál semmi ostobaságot – úgy hiszem –, egy természetellenes motorüzemmóddal.”
Whiting elárulta, habár módosítottak a szabályokon, hogy minimalizálják a befújt szárnyak megjelenésének lehetőségét – például betiltották az autókon a ’monkey seat’ fantázianevű elemeket –, elkerülhetetlen, hogy a csapatok megpróbálnak teljesítményhez jutni ezen a területen.
„Aggódtunk a kipufogógázok fújása miatt tavaly. Mivel a szárnyak 150 mm-rel alacsonyabbak lettek, mint 2016-ban, származhatott ebből előny. Ezért tettük középre a kipufogócsonkot, ráadásul minimumszöget határoztunk meg. A csapatok viszont felépítették az ún. ’monkey seateket’, amiktől most sikerült megszabadulnunk a szabályváltoztatással.”
„De még így is van némi lehetőség. Tudják, milyenek a csapatok: ha elveszünk tőlük valamit, megpróbálják visszanyerni a 10 százalékát annak, ami volt.”