A Renault és a Mercedes attól tart, a 2021-től bevezetésre kerülő új motorszabályok újabb szükségtelen költekezési versenyt indítanak majd el, ami miatt nagy szakadék alakulhat ki az egyes gyártók között.
A Forma-1 csapatai nemrég a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) és a királykategória tulajdonosaival ültek össze, hogy az új motorformuláról folytassanak egyeztetéseket.
A csapatok elé tárt javaslat szerint a 2021-ben érkező motorok nagyon hasonlóak lennének az ideiekhez: a sportág megtartaná az 1,6 literes hibrid turbómotorokat, ám megszabadulna a hőenergia-visszanyerő rendszertől (MGU-H), és egy jóval erősebb kinetikus energia-visszanyerőt (MGU-K) alkalmazna.
Ezek a változtatások viszont elegek ahhoz, hogy a gyártóknak új erőforrást kelljen építeniük.
A Renault és a Mercedes egyetért abban, hogy a sportágnak a rajongói igényekre kellene fókuszálnia: magyarán, hogy egyszerű szabályváltozásokkal kellene hangosabbá és erősebbé tenni a jelenlegi aggregátokat.
Ezt a fordulatszám felső határának emelésével, valamint az üzemanyag-átfolyást szabályozó regulák megváltoztatásával kellene elérni – nem pedig úgy, hogy a gyártók dollármilliókat dobnak ki az ablakon.
„Annak ellenére, amit a FOM és az FIA mond, ez egy teljesen új motor lenne” – mondta Cyril Abiteboul, a Renault F1 ügyvezetője.
„Ez egy új motor rengeteg ravasz trükkel. De attól még egy új motor… És számomra ez az alapvető kérdés. Nagyon óvatosnak kell lennünk, mert valahányszor új szabályokkal állunk elő, azok új terméket eredményeznek – új motort, vagy új kasztnit. És mindannyian tudjuk a hatásokat. Ismét egy költekezési háború veszi kezdetét, és megint megnő a távolság a csapatok között.”
A Mercedes motorsport-igazgatója, Toto Wolff egyetért – a szakember szerint nagyon is komoly változtatásokról lenne szó.
„Ha megnézzük a lényegi pontokat, akkor nem tűnnek olyan nagy változtatásoknak, és felületesen hasonlóan tűnnek ezek a motorok, de valójában óriási módosításról van szó” – mondta a szakember.
„Ez egy teljesen új motor, új stratégiákkal az energia gyűjtésére és felhasználására vonatkozóan.”
„Mindannyian egyetértünk abban, hogy a költségeket és a hanghatást kezelni kell, de nem szabad elszaladnunk a kreativitástól az új koncepciók kialakítása terén, mert ez a mostani hasonló fejlesztési költségeket eredményezne a következő 3 évben.”
[tie_full_img][/tie_full_img]
A Renault és a Mercedes egyetért abban, hogy a jelenlegi erőforrásokon kellene javítani, főleg a hanghatás terén. Véleményük szerint azonban ezt teljesen új tervezés nélkül is meg lehetne valósítani.
A két gyártó szerint a 3000-es percenkénti fordulatszám-emeléssel, az üzemanyag-áramlási limit módosításával hasonló eredményt lehetne elérni, ráadásul a motorerőt is növelni tudnák.”
„Azt gondolom, növelni lehetne a hangot, ha 3000-rel magasabb lenne a fordulat. Teljesen más lenne a hangjuk, és ez egy olyan dolog, amire muszáj odafigyelnünk” – mondta Wolff.
A Renault szerint ráadásul az így módosított motorokat akár már 2019-ben be lehetne vezetni.
„A Renault javaslata most már 6 hónapja az, hogy tartsuk meg ezeket az erőforrásokat, de intsünk búcsút az üzemanyaggal kapcsolatos szigorításoknak, és változtassunk az áramlásra vonatkozó korlátokon, és emeljük a fordulatszámot” – mondta Abiteboul.
„Ez ráadásul azért is lenne jó, mert nem kellene 2021-ig várnunk. A világ gyorsan változik, 2022-re már rengeteg autógyártó egy olyan irányba indul el, melyben sokkal nagyobb szerep jut az elektromosságnak, mint ma. Szóval szerintem nem éppen megfelelő az időzítés arról dönteni, hogy mit akarunk 2021 és 2025 között.”