Az ezüstnyilak idei utolsó fejlesztési csomagjukat vetették be a múlt hétvégi Amerikai Nagydíjon, ennek egyik eleme volt az az első szárny, mely igencsak felkeltette a riválisok figyelmét, és aminek legalitása megkérdőjeleződött az austini versenyhétvége során.
A csapat végül nem használta azt Amerikában, a Mercedes mérnökigazgatója, Andrew Shovlin azonban elárulta, ennek egészen egyszerű oka volt: „Azért nem használtuk Austinban, mert csak egy darab volt belőle, ha tehát megsérült volna az időmérőn, az azt jelentette volna, hogy az az autó, amin megsérült ez a szárny, a mezőny végéről kellett volna, hogy rajtoljon.”
A parc ferme szabályai szerint ugyanis baleset esetén csak ugyanolyan specifikációjúra lehet kicserélni a sérült elemeket – tartalék híján viszont erre nem lett volna lehetőség.
„Emellett pedig nagyon sűrű programunk volt a második edzésen a gumiteszttel is, szóval nem igazán volt időnk kiértékelni” – mondta Shovlin. „Mexikóban több darab lesz már ebből az elemből, használni fogjuk pénteken, megnézzük, hogy a várakozásoknak megfelelően működik-e, a terv pedig az, hogy versenyezni is fogunk ezzel a szárnnyal.”
Maga a szárny egyébként egy könnyebb konstrukció, mint amit a csapat eddig használt, úgy hírlik, a német istálló autója mintegy 4 kg-mal lett könnyebb az új fejlesztési csomagnak hála, ami igencsak komoly előrelépésnek számít. Az új első szárny viszont főleg azért keltette fel a riválisok figyelmét, mert a legfelső és a középső szárnyelemet meglehetősen szokatlan módon csatlakoztatták egymáshoz.
Az öt csatlakozónak extra szerepe van, a csapat ezt az FIA-nak még Austinban kiküldött dokumentumban sem leplezte: azok mérsékelni tudják a gumik forgása közben oldalra kivetett alacsony sebességű levegő káros hatását, tehát aerodinamikai szereppel bírnak.
Ezzel együtt viszont a kerekek külső oldalán megnő a turbulencia, ami miatt az úgynevezett „piszkos levegő” is erőteljesebben jelen van az autó mögött – ez pedig teljesen szembe megy az idei technikai előírásokkal, melyeket azért alkottak meg, hogy a versenyautók könnyebben tudják követni egymást.
Lapértesülések szerint az FIA a múlt csütörtöki gépátvételen illegálisnak minősítette a csapat új szárnyát az aerodinamikai funkció miatt, Mike Elliott, az istálló technikai igazgatója viszont azt mondja, megvannak a saját érveik.
„Azt gondolom, a felhajtás azért van, mert a szabályzat azt mondja, hogy ezek elsődleges felhasználása mechanikai vagy mérési célokat szolgál” – mondta a szakember. „Nyilvánvalóan van egy másodlagos előnye is az aerodinamikai tervezésnek.”
„El fogjuk dönteni, hogy akarunk-e vitatkozni ezzel, vagy sem – valójában nem ér olyan sokat. Maga a részlet érdekesnek tűnik, de nem ez a nagy dolog ezen az első szárnyon.”
Kezdetben az FIA egyébként szabályosnak minősítette az új első szárnyat, hiszen a Mercedes – ahogy az ilyenkor lenni szokott – folyamatosan tájékoztatta a szövetséget a fejlesztés állapotáról, és benyújtotta a tervrajzokat.
„Az FIA-val keresztülmegyünk a CAD-felülvizsgálati folyamaton, mielőtt pályára viszünk valamit – ez mindig így megy. Aztán láttak valamit, megkerestek bennünket, és azt mondták, ’ebben nem vagyunk biztosak’. Szóval maga a folyamat szerintem működik.”
„Ha megnézzük a szabálykönyvet, legalább 40 esetben írja azt, hogy „kizárólagos cél”, de ebben az esetben nem „kizárólagos célt” ír, hanem „elsődleges célt”. Szóval szerintem lehet vitatkozni rajta, hogy akarunk-e, vagy sem, az már egy másik kérdés.”
A Mercedes tehát jó eséllyel kis mértékben módosít majd új első szárnyán, az elem viszont a csapat tájékoztatása szerint mindenképpen felkerül majd az autóra Mexikóban.