A bakui versenyen előbb Lance Stroll, majd 5 körrel a leintés előtt a világbajnoki éllovas Max Verstappen is bal hátsó durrdefektet kapott. Bár kezdetben a Pirelli törmelékekre gyanakodott, a gyártó mélyreható vizsgálatai megállapították, hogy az abroncsok használatai körülményei okozhatták a defekteket.
A Pirellinél már néhány nappal ezelőtt is azt mondták, a Red Bull és az Aston Martin betartotta a minimális guminyomásra, illetve a maximális kerékmelegítő-hőmérsékletre vonatkozó szabályokat a mérési időpontokban, verseny közben azonban eltérések mutatkoztak a guminyomást tekintve.
Az F1 kizárólagos gumigyártója minden egyes hétvégén meghatározza a kötelezően betartandó minimális guminyomást – ezt azonban különböző trükkökkel ki tudják játszani a csapatok, annak ellenére, hogy a fizikai törvényszerűségek okán versenyzés közben a felmelegedő gumikban általában a guminyomás is megnő. A Pirelli gyanúja szerint viszont az Aston Martin és a Red Bull esetében nem állt elő ez a nyomásnövekedés, a bakui pálya kanyarjai pedig elegendőek voltak ahhoz, hogy előidézzék a durrdefekteket.
A Pirelli F1-es főnöke, Mario Isola a Francia Nagydíj helyszínén megerősítette, egyik csapat sem a gumigyártó által várt módon használta abroncsait.
„Ami Bakuban történt, az egyszerűen az, hogy a verseny közbenre várt körülmények eltérőek voltak a valódiakhoz képest – és ez okozta a defekteket” – mondta a szakember.
„Amikor sok energia megy át az abroncsokon, melyekben alacsonyabb a nyomás a vártnál, az eredmény az, hogy az oldalfalon úgynevezett állóhullámok keletkeznek. Ezek az állóhullámok rengeteg energiát vezetnek a gumik belső vállszerkezetébe. És egy ponton az abroncs szétmegy. Ez történt, ez az oka a bakui történéseknek.”
Isola kifejtette, nem pusztán az okozta a problémákat, hogy a Red Bull és az Aston Martin a vártnál alacsonyabb nyomáson használta a gumikat. A defektekhez az is hozzájárult, hogy a Pirelli által jósolt autóteljesítmények nem egyeztek meg a valósággal.
„Amikor kiszámítjuk a minimális guminyomást, megkapjuk a szimulációs adatokat, és ezek alapján számolunk. A várható terhelések, a leszorítóerő és a sebesség pusztán szimuláció – nem pontosan azokat az értéket kapjuk, amikkel találkozunk a pályán. És Bakuban is volt néhány paraméter, mely nem pontosan egyezett azzal, amivel találkoztunk a pályán.”
„Feltételezzük, hogy a csapatok bizonyos guminyomással és kerékdőléssel versenyeznek, és némi ráhagyással a körülmények rendben kell, hogy legyenek a gumik számára. De ebben az esetben nem ezek a feltételek érvényesültek. Nem azért, mert a csapatok a szabályok ellen tettek, hanem azért, mert – mint mindig – teljesítményt kerestek, ez pedig más forgatókönyvet eredményezett, mint vártuk.”
„És ez az eltérő forgatókönyv okozta azt, hogy a gumikat alacsonyabb nyomáson használták a várakozásokhoz képest.”
Isola kifejtette, a Red Bull és az Aston Martin nem szegett szabályt – mivel egész egyszerűen nincs megszabva, hogy milyen guminyomással kell teljesíteni a versenyt. Ez azonban változni fog jövőre, a csapatok ugyanis egy egységes nyomásmérő szenzort kell, hogy használjanak majd abroncsaikban.
„Ha nincs leírva a szabálykönyvben, hogy van egy bizonyos guminyomás, aminek meg kell felelni verseny közben, nem mondhatom azt, hogy a vétettek a szabályok ellen, miközben extra teljesítményt kerestek” – magyarázta a Pirelli főnöke.
„Ha betartják a kezdeti guminyomást, megfelelnek a szabályoknak. Ha viszont ugyanez történik jövőre, amikor már az egységes szenzorral meghatározunk egy verseny közbeni nyomásértéket, akkor véteni fognak a szabályok ellen. De idén nem ez a helyzet.”
Az olasz szakember azt mondja, nem lepte meg őket, hogy a csapatok a határokat feszegetik ezen a téren is.
„Minden csapat keresi a teljesítményt. Azért vannak itt, hogy versenyezzenek, nem azért, hogy vitorlázzanak a pályán. És tudjuk, hogy ha egy kicsit alacsonyabb nyomást használunk, akkor nyerünk némi teljesítményt.”
Bár volt gyanú arra vonatkozóan, hogy az F1-es mezőny a korábbi versenyeken is trükközött már a guminyomással, Isola kifejtette, Bakuban találkoztak először ilyennel.
„Mindig ellenőrizzük a paramétereket, amikor megkapjuk a telemetriai adatokat a versenyekről. Természetesen minden csapatnál ellenőrzünk mindent, már csak azért is, mert ez jelzésértékű a következő versenyre – szóval használjuk ezeket az adatokat.”