Pirelli: Kijátszotta a rendszert a Red Bull és az Aston Martin, de nem szegett szabályt - F1VILÁG.HU

Pirelli: Kijátszotta a rendszert a Red Bull és az Aston Martin, de nem szegett szabályt

HIRDETÉS
A Forma-1 kizárólagos gumiszállítója, a Pirelli állítja, a Red Bull és az Aston Martin a vártnál alacsonyabb guminyomással versenyzett a két héttel ezelőtti Azeri Nagydíjon, és bár ez a tény nagyban hozzájárult ahhoz, hogy versenyzőik durrdefektet kapjanak, a két csapat valójában nem szegett szabályt.
BAKU, AZERBAIJAN - JUNE 06: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda on track during the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on June 06, 2021 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Francois Nel/Getty Images)

A bakui versenyen előbb Lance Stroll, majd 5 körrel a leintés előtt a világbajnoki éllovas Max Verstappen is bal hátsó durrdefektet kapott. Bár kezdetben a Pirelli törmelékekre gyanakodott, a gyártó mélyreható vizsgálatai megállapították, hogy az abroncsok használatai körülményei okozhatták a defekteket.

A Pirellinél már néhány nappal ezelőtt is azt mondták, a Red Bull és az Aston Martin betartotta a minimális guminyomásra, illetve a maximális kerékmelegítő-hőmérsékletre vonatkozó szabályokat a mérési időpontokban, verseny közben azonban eltérések mutatkoztak a guminyomást tekintve.

Az F1 kizárólagos gumigyártója minden egyes hétvégén meghatározza a kötelezően betartandó minimális guminyomást – ezt azonban különböző trükkökkel ki tudják játszani a csapatok, annak ellenére, hogy a fizikai törvényszerűségek okán versenyzés közben a felmelegedő gumikban általában a guminyomás is megnő. A Pirelli gyanúja szerint viszont az Aston Martin és a Red Bull esetében nem állt elő ez a nyomásnövekedés, a bakui pálya kanyarjai pedig elegendőek voltak ahhoz, hogy előidézzék a durrdefekteket.

A Pirelli F1-es főnöke, Mario Isola a Francia Nagydíj helyszínén megerősítette, egyik csapat sem a gumigyártó által várt módon használta abroncsait.

„Ami Bakuban történt, az egyszerűen az, hogy a verseny közbenre várt körülmények eltérőek voltak a valódiakhoz képest – és ez okozta a defekteket” – mondta a szakember.

„Amikor sok energia megy át az abroncsokon, melyekben alacsonyabb a nyomás a vártnál, az eredmény az, hogy az oldalfalon úgynevezett állóhullámok keletkeznek. Ezek az állóhullámok rengeteg energiát vezetnek a gumik belső vállszerkezetébe. És egy ponton az abroncs szétmegy. Ez történt, ez az oka a bakui történéseknek.”

Isola kifejtette, nem pusztán az okozta a problémákat, hogy a Red Bull és az Aston Martin a vártnál alacsonyabb nyomáson használta a gumikat. A defektekhez az is hozzájárult, hogy a Pirelli által jósolt autóteljesítmények nem egyeztek meg a valósággal.

„Amikor kiszámítjuk a minimális guminyomást, megkapjuk a szimulációs adatokat, és ezek alapján számolunk. A várható terhelések, a leszorítóerő és a sebesség pusztán szimuláció – nem pontosan azokat az értéket kapjuk, amikkel találkozunk a pályán. És Bakuban is volt néhány paraméter, mely nem pontosan egyezett azzal, amivel találkoztunk a pályán.”

„Feltételezzük, hogy a csapatok bizonyos guminyomással és kerékdőléssel versenyeznek, és némi ráhagyással a körülmények rendben kell, hogy legyenek a gumik számára. De ebben az esetben nem ezek a feltételek érvényesültek. Nem azért, mert a csapatok a szabályok ellen tettek, hanem azért, mert – mint mindig – teljesítményt kerestek, ez pedig más forgatókönyvet eredményezett, mint vártuk.”

Hirdetés

„És ez az eltérő forgatókönyv okozta azt, hogy a gumikat alacsonyabb nyomáson használták a várakozásokhoz képest.”

Fotó: Aston Martin

Isola kifejtette, a Red Bull és az Aston Martin nem szegett szabályt – mivel egész egyszerűen nincs megszabva, hogy milyen guminyomással kell teljesíteni a versenyt. Ez azonban változni fog jövőre, a csapatok ugyanis egy egységes nyomásmérő szenzort kell, hogy használjanak majd abroncsaikban.

„Ha nincs leírva a szabálykönyvben, hogy van egy bizonyos guminyomás, aminek meg kell felelni verseny közben, nem mondhatom azt, hogy a vétettek a szabályok ellen, miközben extra teljesítményt kerestek” – magyarázta a Pirelli főnöke.

„Ha betartják a kezdeti guminyomást, megfelelnek a szabályoknak. Ha viszont ugyanez történik jövőre, amikor már az egységes szenzorral meghatározunk egy verseny közbeni nyomásértéket, akkor véteni fognak a szabályok ellen. De idén nem ez a helyzet.”

Az olasz szakember azt mondja, nem lepte meg őket, hogy a csapatok a határokat feszegetik ezen a téren is.

„Minden csapat keresi a teljesítményt. Azért vannak itt, hogy versenyezzenek, nem azért, hogy vitorlázzanak a pályán. És tudjuk, hogy ha egy kicsit alacsonyabb nyomást használunk, akkor nyerünk némi teljesítményt.”

Bár volt gyanú arra vonatkozóan, hogy az F1-es mezőny a korábbi versenyeken is trükközött már a guminyomással, Isola kifejtette, Bakuban találkoztak először ilyennel.

„Mindig ellenőrizzük a paramétereket, amikor megkapjuk a telemetriai adatokat a versenyekről. Természetesen minden csapatnál ellenőrzünk mindent, már csak azért is, mert ez jelzésértékű a következő versenyre – szóval használjuk ezeket az adatokat.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Pirelli: Kijátszotta a rendszert a Red Bull és az Aston Martin, de nem szegett szabályt
Fogadj a Las Vegas-i Nagydíj győztesére! Íme a legjobb szorzók és tippek! (x)
Ekkor rajtol az F1-es Las Vegas-i Nagydíj
Az F1-es Las Vegas-i Nagydíj rajtrácsa

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!