Bár másfél évvel ezelőtt visszavonult, a Honda mégsem akarja maga mögött hagyni a száguldó cirkuszt. A japán márka 2021 végéig a Red Bull hivatalos motorpartnereként volt jelen az F1-ben, ezt követően másodlagos szerepet vállalt az erőforrások legyártásában és üzemeltetésében. Mint arról mi is beszámoltunk, ez a döntés feszültté tette a két fél viszonyát, ennek ellenére Koji Watanabe, a Honda Racing elnöke tagadja, hogy az együttműködésük zátonyra futott volna. Olyannyira nem, hogy a Red Bull motorját idén ismét Hondának nevezték el.
„Nem futott zátonyra. Technikai partnerként jelenleg is kapcsolatban állunk a Red Bull-lal. A 2025 utáni együttműködésünk azonban nem került meghosszabbításra, így 2026-tól kezdődően semmi sincs kőbe vésve. Ilyen egyszerű a helyzet.”
A Honda logói a kivonulását követően csak rövid időre tűntek el az F1-ből. A 2022-es Japán Nagydíjon a Red Bull és az AlphaTauri karosszériájára is visszakerült a Honda felirat, idén pedig maga az erőforrás is visszakapja a Honda nevet. Tavaly a Red Bull a saját márkája alatt, Red Bull Powertrains néven versenyeztette a japánokkal közösen fejlesztett motorjait.
„A motorgyártó neve Honda RBPT-re változik, az erőforrást pedig a Honda RBPT H001 nevet kapja a 2023-as szezonra” – szögezte le a márka szezon előtti sajtótájékoztatóján Watanabe, aki a Honda 2026-os terveire is kitért. A márka számára vonzók a következő generációs motorszabályok, így tavaly év végén öt másik gyártó társaságában hivatalosan is jelezték érdeklődésüket a Nemzetközi Automobil Szövetség felé.
„A Forma-1 jelentősen elmozdult az elektrifikáció irányába, a karbonsemlegesség pedig vállalati szinten cél a Honda számára. Kíváncsian figyeljük, merre tart az F1. A versenyzés csúcskategóriájában hogyan fog kinézni az elektrifikáció? Ez nagyon foglalkoztat minket, ezért is regisztráltuk magunkat motorgyártóként. Ennek következtében több F1-es csapat is felvette velünk a kapcsolatot. Jelenleg nincs határozott döntés arról, hogy visszatérünk-e az F1-be, de közelről figyeljük a fejleményeket.”
A Honda számára két csapat jelenthet valós lehetőséget a visszatérésre: a McLaren és a Williams. Jelenleg mindkét istálló a Mercedes motorpartnere, ám egyik sem kötődik olyan szorosan a német márkához, mint például a Haas a Ferrarihoz. Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója a csapat múlt heti autóbemutatóján elárulta: rövidesen mérlegelni fogják a lehetőségeiket.
„Van időnk eldönteni, mit akarunk csinálni 2026-tól kezdődően. Számos gyártó csatlakozna a sporthoz, ami izgalmas az F1 számára. A kérdéskört én és Andrea [Stella, csapatvezető] lassan kibontjuk. Elégedettek vagyunk a Mercedesszel, nem kell sietnünk. Meglátjuk, mi történik a következő egy év során, aztán döntünk” – árulta el Brown.