A Forma-1-es mezőny jelentős része érkezett fejlesztésekkel a nyári szünet előtti utolsó versenyhétvégére, az egyik legizgalmasabb újítást azonban kétségkívül az Aston Martin vitte pályára. A brit márka istállója a pénteki szabadedzéseken egy rendhagyó hátsó szárnyat tesztelt, ami a köridők alapján mérhető előrelépéssel kecsegteti Sebastian Vetteléket. Nézzük a technikai részleteket.
A 2022-es technikai szabályzat legfontosabb célja a kerék a kerék elleni küzdelmek megkönnyítése volt, ennek érdekében az F1 szakemberei alaposan átszabták az idei autókat. Többek között átírták a hátsó szárnyakra vonatkozó előírásokat is, így az idei évre eltűntek a szögletes, függőlegesen rögzített szárnyvéglapok, amelyek helyét a vízszintes szárnyelemekből ívesen lefelé kanyarodó, azzal egybeolvadó rögzítések vették át. Az új kialakítás célja a hátsó szárny széleiről leváló légáramlatok megszelídítése volt, amely filozófiával az Aston Martin hungaroringi újítása teljesen szembemegy.
A helyszínen készített fotóinkon jól látható, hogy a csapat dizájnja merőben eltér a 2022-ben megszokott áramvonalas kialakítástól, és nagy hasonlóságot mutat a 2021 végén kivezetett, véglapokkal rendelkező légterelőkkel. Az Aston hátsó szárnyának legnagyobb, vízszintes eleme szinte derékszögben csatlakozik az új szárnyvéglapba, amelynek felső éle egy furcsa hengeres elrendezésben zárul. Ez tűnhet egy el nem dolgozott részletnek is, a szerepe azonban egyértelmű: a hátsó légterelő ennek köszönhetően felel meg a szabálykönyv szigorú előírásainak, amiben egyértelműen meghatározták, mekkora sugarú és görbületű lehet az érintett szakasz kialakítása.
Az Aston mérnökei emellett a szárnyvéglapok hátrafelé nyúló felületét kiszélesítették, merevítésként pedig két függőleges tartóelemmel bővítették ki a hátsó szárnyat. Ezeket a kipufogóvég két oldalán rögzítették a karosszériához.
A fejlesztéssel kapcsolatban több fontos kérdés is felmerül. Egyelőre nem tudni, a megoldással pontosan mennyit nyer az Aston, az hogyan befolyásolja a hátulról érkező autók leszorítóerejét, de azt sem tudjuk, az FIA és a csapatok hogyan reagálnak majd az új elemre. Az ötlet azonban már önmagában megéri a dicséretet, ugyanis a száguldó cirkusz mindig is arról szólt, a csapatok milyen kreatív ötletekkel állnak elő a fejlődés érdekében. Kíváncsian várjuk, milyen visszhangot vált ki az újítás a Forma-1-ből.