Ausztrália, Malajzia és Bahrein három teljesen eltérő szerkezetű és karakterisztikájú pálya, ilyenkorra már gyakran kezdenek az erőviszonyok kialakulni.
Ausztrália, Malajzia és Bahrein három teljesen eltérő szerkezetű és karakterisztikájú pálya, ilyenkorra már gyakran kezdenek az erőviszonyok kialakulni.
A 2008-as szezon is bőven szolgáltatott meglepetést, néhány szezonkezdet előtti jóslat már most megbukott, míg mások inkább beigazolódtak. Na és persze események vannak, pályán és – sajnos – pályán kívüli botrányok, történések sem hiányoznak. Egy átfogó és unalmas elemzés helyett most úgy döntöttem, hogy az évadkezdet 6 (hat) – számomra – legkomolyabb meglepetését mutatom be, kezdve a legkisebbtől haladva a legnagyobb felé.
6. Nagy ugrások és nagy visszaesések – Hajlamos az ember minden szezon elején azt hinni, hogy a csapatok közötti erőviszonyok és tendenciák nagyjából ugyanúgy alakulnak, mint ahogy alakultak az előző év vége felé. Ez alól csak néhány jó előre megjósolt változás kivétel, mint pl. idén a McLaren kisebb visszaesése, vagy a Force India kisebb javulása. Ehhez képest mindhárom futamon (de főleg az első kettőn) borult a papírforma.
Meglepetés pl. a két japán istálló jobb teljesítménye az előzetes elvárásokhoz képest. A Toyota különösen impozáns, hiszen már a 2. futamon Trulli 4. helye magasan jobb, mint bármi, amit a csapat elért a tavalyi évben. Konkrétan 2006-ban Magny-Cours-ban voltak Ralf Schumacher révén ilyen jó pozícióban. Mindezt pedig nem mázlival, biztonsági autós vagy esős futamon érték el, hanem jó időmérőt követően jó versenytempót felmutatva. Bahreinben Trullival a Toyota ismét megmutatta, hogy nem véletlen volt a maláj sziporka, hiszen újfent az első 6-ban végzett az olasz.
A Honda – bár még pont nélkül áll – szintén sokkal jobbnak tűnik, mint a téli teszteken, meg tavaly egész évben. Barrichello, ha Ausztráliában nem végzetesen rossz időben fogja ki a Safety Cart, akár az 5. helyen is végezhetett volna, végül a 6. helyről zárták ki piros lámpán áthaladás miatt. Button pedig Bahreinben a 9. helyre kvalifikált, ami a jövőre nézve gyakori pontszerzési lehetőséget jelenthet. Csak idő kérdése, hogy mikor áll a megtépázott becsületű japán csapat mellé a szerencse.
A Force India szintén egyértelműen elmozdult az utolsó sorból, hiszen Fisichella nagyon komoly versenytempót felmutatva az előző két futamon is a 12. helyen zárt. És egyik futamon sem volt komoly kiesési hullám, tehát önerős teljesítmény áll az eredmények mögött. A pontoktól még messze állnak, de az már biztos, hogy komolyabban kell venni őket, mint az elmúlt években.
A pozitív meglepetéssel szemben ott áll az év eddigi legnagyobb kudarca, a Renault. Bár egy hatalmas szerencsével Ausztráliában Alonso a 4. helyen zárt, az elmúlt két futamon a világbajnok, és csapattársa csak küszködtek. Úgy tűnik, a beígért 6 tizedre még várni kell, a 2 éve még vb-t nyerő istállónak nagyon komoly előrelépéseket kell tennie a felzárkózáshoz.
5. Versenyzői bakik, már most túl sok – Ahogy arra a legtöbben számítottak, a kipörgésgátló (TC) betiltása jelentősen megnöveli a versenyzői hibák számát. Ezzel együtt idén csak 3 futam alatt már most annyit produkáltak az élmenők, ami sokszor egy teljes szezonra is elegendő. Ráadásul nem mind kötődik a TC-hez, különösen nem a McLarennél történtek. Ha sorrendben nézzük, a tavalyi világbajnok Kimi Räikkönen már az évadnyitón két amatőr hibát vétett, egyszer Kovalainen, másszor Glock előzési kísérleténél. Csapattársa, Felipe Massa Ausztráliában az első kanyarban már kicsúszott, majd Malajziában a biztos 2. helyet adta el szintén egy kicsúszással, ráadásul tiszta pályán. Ezek a hibák még elkerülhetőek lettek volna TC használatával. A McLarennél már más a helyzet. Az ausztrál futamon peches Heikki Kovalainen a futam utolsó körében egy rossz gomb megnyomásával bekapcsolta a speed limitert, amit Alonso rögtön ki is használt, majd Lewis Hamilton Bahreinben váltotta el magát rögtön a rajtnál, ami igen sokba került. Ezt tetézte a brit Alonsóba való belerohanása is, ami a versenyét végleg megpecsételte. És ez még mind semmi, hiszen mindkét McLarenest megbüntették Malajziában, mert levezető körüket az ideális íven teljesítették, feltartva ezzel többek között Nick Heidfeldet.
És ez csak a jéghegy csúcsa, amit eddig csak a legnagyobb világbajnoki esélyesektől láthattunk. Kisebb csapatokban szintén sok a hiba, David Coulthard pl. két komoly ütközés kiváltója is volt. Mi lesz itt még?
4. Kidurranó lufik? – Talán még nagyon korai kijelenteni, de néhány jól beharangozott versenyző úgy általánosságban múlja alul az elvárásokat. Az egyik pl. Nelsinho Piquet, aki az első futamon a 21. helyre rangsorolta magát, és utána sem sikerült feljebb jönnie. Azóta, két olyan pályán, ahol korábban többet tesztelt, valamennyit javult, de még mindig bőven elmarad Alonso tempójától. Ehhez képest mindkét tavalyi Renault versenyző remekel, Kovalainen és Fisichella stabil, a finn igencsak közel áll Hamiltonhoz. Szintén komoly csalódás a Toyota futtatottja, Shinji Takagi…. izé, Kazuki Nakajima, aki hibát hibára halmoz, de legalább lényegesen lassabb, mint csapattársa, Nico Rosberg. A tavalyi év egyik felfedezettje, Sebastian Vettel szintén nem túl jó eddig, bár őt tényleg korai leírni látva a tavalyi esős parádéit. 3 futamból 3 kiesés (ebből 2 rajt utáni ütközés) a mérlege, legutóbb pedig Bourdais-nak sikerült legyőznie időmérőn. Komoly javulásra van szüksége a németnek. Ami pedig a legnagyobb lufi az első három futam alapján, az Adrian Sutil, akit a McLaren is először kiszemelt magának. Jelentős hátrányban van a többször leírt, és kigúnyolt csapattársához, Giancarlo Fisichellához képest. Ha nem javít a német kétszer akkorát, mint tavaly Kovalainen, akkor komolyan zátonyra futhat a pályafutása.
3. Ausztrál Nagydíj – fantasztikus kezdés – Már többször szóba került az évadnyitó futam, de őszintén szólva ez tényleg szenzációs izgalmakat hozott. Ezt még azoknak is el kell ismerni, akik nem bírják Hamiltont, és/vagy ma már szinte már elvártan rajonganak a Ferrariért és Räikkönenért. Borult a papírforma, hiszen a McLaren jelentős fölénybe került, a Ferrari pofára esett. Az időmérőn megkezdődtek az izgalmak, előbb Räikkönen büntetésével, majd egy váratlan harccal a pole pozícióért Hamilton és a BMW-s Kubica között. A versenyen pedig mindössze 7-en értek célba, rengeteg versenyzői baki, ütközés és műszaki hiba után. Ilyen sok kiesés 1996 Monaco óta nem volt (akkor 4-en látták meg a kockás zászlót, Panis nyert). Minden, ami megtörténhetett, megtörtént: az összes Ferrari motor megadta magát, a rajtnál kicsúszott Massa, míg hátul többen ütköztek, majd sikeres és sikertelen előzési kísérletek követték egymást, a Safety Car sem maradhatott el, ahogy a piros lámpás kizárás sem. Szegény Barrichellot sajnáltam a legjobban, hiszen évek óta nem ment ilyen jól, mégsem szakadt meg a 0 pontos sorozata. Külön élmény volt Hamiltont és Rosberget együtt látni a dobogón, hiszen két igazi nagy reménység, és gyerekkoruk óta jó barátok.
Összességében 2008 Ausztrália a meglepő fordulataival egy igazi nézőcsalogató verseny volt, olyasmi, aminek kicsit sűrűbbnek kellene lennie a Forma-1-ben.
2. Szexorgia 70 évesen – Ez a pont elüt a többitől, elég komolyan. Nem is kívánom feszegetni, mert sokan mások megtették helyettem. Max Mosley, az FIA vezére rajta lett kapva, amint egy szado-mazo náci jelmezes szexorgián vett részt. Eddig sem örvendett komoly tiszteletnek, az eset kiderülése óta pedig több csapat és versenyző távozásra szólította föl, a bahreini koronaherceg pedig nyíltan kiutasította az államból. Ami számomra leginkább felháborító, az a stílus, ahogy Mosley megnyilvánult, és lereagálta a történteket. Bocsánatot kért, hogy nyilvánosságra került a videofelvétel, de szerinte ez teljesen normális, magánéleti dolog, és teljesen összeférhető azzal a munkával és pozícióval, amit ő betölt. Lemondásról pedig hallani sem akar. No comment.
A történet itt inkább annyiból érdekes, hogy véleményem szerint Mosley-t egész biztosan eltávolítják a pozíciójából, méghozzá viszonylag gyorsan. Ezt az állapotot az FIA, és a Forma-1 nem engedheti meg magának. Kérdés, hogy ki jön helyette? A legesélyesebb Jean Todt. Ha pedig tényleg ő lesz, félő, hogy a Ferrari még inkább kedvezményezett helyzetbe kerül a riválisaival szemben. Ez nem tenne jót a sportnak.
1. BMW Power! – A 6. pont meglepetéscsapatai között direkt nem említettem a BMW csapatot. Ha van olyan, amiben az előzetes várakozásaink hatalmas bakot lőttek, az a BMW erejének a felmérése. A téli teszteken nem tűntek túl erősnek, nem sokat lehetett hallani róluk. Heidfeld ki is zárta a győzelmeket, és kifejezte aggodalmait az autó versenyképességével kapcsolatban. Sokan a Williamsről gondolták, hogy megérkezhet a korábbi motorszállítója helyére, az erős “best of the rest” pozícióba.
Ehhez képest mi történt? Hatalmas meglepetésre Ausztráliában Robert Kubica az első sorba kvalifikálta magát, nagy csatát vívva Hamiltonnal a pole-ért. A versenye nem alakult túl jól, Nakajima áldozata lett, de csapattársa Nick Heidfeld így is megszerezte a 2. helyet. Malajziában Kubica nevetett a végén, hiszen élete legjobbjaként egy 2. helyet szerzett, a nagy meglepetés pedig Bahrein: Kubica megszerezte a pole-t, majd a futam végén közvetlenül a verhetetlen Ferrarik mögött a 3. lett, csapattársa pedig szintén erős versenyt felmutatva a 4. Jelenleg – részben köszönhetően a “nagyok” hibáinak – ott vannak a szorosan vett élmezőnyben, Heidfeld mindössze 3 ponttal követi Räikkönent a vb tabellán, míg jelenleg a konstruktőri vb-t a BMW vezeti 30 ponttal. Őszintén, ez magasan a legnagyobb meglepetése a szezonnak, erre tényleg senki nem számított.
Ne feledjük persze, hogy a szezon java csak most jön, és a következő pályák (pl. Barcelona, mint zsinórmérték) sok tekintetben megmutatják, ki mennyit ér valójában. Ha tud a BMW tovább erősödni (különösen a versenytempóján tud javítani), akkor akár 3 csapatos és 6 versenyzős világbajnokságnak nézhetünk elébe.