A szezon eleji visszajelzések alapján különösen az éjszakai versenyek során vált nehézzé az autók megkülönböztetése bizonyos szögekből. Kiváltképp az Aston Martin és a Mercedes, valamint a Williams és az RB fényezése okozott gondot, mivel nagy sebességnél nehezen lehetett őket megkülönböztetni. Ezt a problémát súlyosbítja az is, hogy az utóbbi években a csapatok egyre kevesebb valódi fényezést használnak autóikon a súlycsökkentés miatt, ezért egyre nagyobb arányban jelenik meg az autókon a festetlen, fekete karbonfelület, ami minden autón egyforma.
Bennfentesek szerint már megkezdődtek a tárgyalások a csapatokkal annak érdekében, hogy jövőre nagyobb színváltozatosság legyen a pályán, és ne forduljon elő, hogy az autók hasonló színekben pompáznak. Az ügy azonban meglehetősen bonyolult, mivel bár az FIA és az FOM szeretné rendezni a helyzetet a rajongók érdekében, nem akarják túl szigorú szabályozással kényszeríteni a csapatokat.
Az FIA együléses autókért felelős vezetője, Nikolas Tombazis elmondta, hogy a témát az F1 Bizottságának következő ülésen vitatják meg, hogy megtalálják a megfelelő megoldást.
„Mint mindig az F1-ben, ez egy kicsit bonyolultabb, mint ahogy elsőre tűnik” – mondta Tombazis a Motorsport.com című internetes lapnak. „Az egyik probléma, hogy az autókon túl sok a meztelen karbon, mivel nyilvánvalóan a festék súlya is számít, így az autók túl sok fekete színt kapnak. Emellett minden csapat rengeteg munkát fektetett abba, hogy változtasson a festék típusán, vagy manapság már nagyon vékony rétegeket használnak, hogy a súlyt a lehető legalacsonyabban tartsák. És egy másik probléma, hogy néhány csapat hasonló színsémát használ, így az autók vizuálisan nagyon hasonlóak lehetnek. Erről még mindig egyeztetünk a csapatokkal, és az F1 Bizottságának következő ülésen tárgyaljuk.”
Tombazis szerint a helyzet megoldása leginkább a csapatok közötti együttműködés révén érhető el, nem pedig új szabályok bevezetésével. „Olyan folyamatot kellene kialakítani, ahol a csapatok valamilyen módon kommunikálnak egymással és mondják: ’Nos, ha a te autód itt kék, az enyém nem lesz ott kék.’ Vagy valami ilyesmi. De hogy pontosan hogyan működne ez a folyamat, az még kérdéses. Ez nem egy szabályozási folyamat. FIA-ként nem akarunk szabályokat hozni a festésre vonatkozóan, de azt akarjuk, hogy az autók megkülönböztethetők legyenek.”
Az autók hasonló kinézete mellett az is aggodalomra ad okot, hogy egyre nehezebb megkülönböztetni az ugyanannál a csapatnál versenyző pilótákat. A bukósisakok már nem olyan ikonikusak, mint régen, és a fejvédő bukókeret miatt is nehezebb felismerni az egyes versenyzőket. Jelenleg az egyetlen módja annak, hogy a csapatok megkülönböztessék autóikat, a fedélzeti kamerákon lévő színcsík.
Úgy tudni, hogy az F1 azt is vizsgálja, hogyan lehetne jobban megkülönböztetni az egy csapaton belüli versenyzőket. Tombazis hozzátette: „Régen a versenyzők sisakjai sokkal felismerhetőbbek voltak, mert egyszerűbb dizájnjuk volt. És valószínűleg egész karrierjük alatt olyanok maradtak.”
„Most viszont változtak a szabályok, amelyek lehetővé teszik a sisakdizájn cseréjét, és ezek a vicces árnyalatok is megjelentek, ráadásul a ‘Halo’ miatt nem is látni a sisakot. Valamilyen módon meg kell találni a megoldást arra, hogy az emberek tudják, hogy Russell vagy Hamilton ül az autóban, de az is fontos, hogy könnyen meg tudják különböztetni az autókat.”
Az FIA azonban itt is azt szeretné, ha ezt a csapatok maguk oldanák meg, nem pedig új szabályok kényszerítenék őket: „Nem akarjuk ezt szabályozni, és jelenteni valakit a versenybíráknak, mert nem tetszik a szín” – mondta Tombazis. „Nem akarunk ebbe belemenni. De szeretnénk elérni, hogy a csapatok lássák, hogy az autók felismerhetősége közös érdek.”
Nyitókép: Tóth Zsombor