A száguldó cirkusz csapatainak vezetői még a Kanadai Nagydíj hétvégéjén ültek össze, hogy egyeztetéseket folytassanak a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) legújabb intézkedéseiről, melyekkel a „delfinezés” jelenségét próbálják meg csökkenteni vagy megszüntetni a Forma-1-ben.
Mint arról az F1Világ is beszámolt, a sportot irányító testület a tervek szerint a Brit Nagydíjtól kezdve ellenőrzi majd a versenyautók alján elhelyezett kopólapokat, azok tervezését és elhasználódását, valamint meghatároz egy betartandó határértéket a versenyautók függőleges mozgására vonatkozóan.
A hírek szerint a találkozón forrtak az indulatok – főleg Toto Wolff részéről. A Mercedes csapatfőnöke most egy osztrák lapnak beszélt erről. Elmondása szerint azért dühös még most is, mert szerinte egyértelmű, hogy az autók pattogása egészségügyi kockázatot jelent a versenyzőknek, a rivális csapatok azonban arra biztatják pilótáikat, hogy ne panaszkodjanak.
„Két okból húztam fel magam. Először is azzal vádoltak bennünket, hogy manipulálunk az FIA-n keresztül, mert az ügyvédem most az ő sporttitkáruk” – magyarázta Wolff az OE24.at című internetes portálnak. „Ő egy teljesen feddhetetlen ügyvéd.”
„A másik ok pedig, hogy a csapatfőnökök befolyásolják a versenyzőiket, hogy ne kelljen beismerniük, a pattogás egészségügyi problémát jelent. Mindenkivel beszéltem, és azt mondtam: a versenyzőitek közül legalább egy azt mondta nyilvánosan, hogy fájdalmai vagy fejfájása van, vagy rosszul lát, és ez hátráltatja a vezetésben. És mindannyian úgy tesznek, mintha semmi sem lenne. Ez felelőtlenség.”
„Nem befolyásolhatjuk a Forma-1-es pilótákat, hogy ne mondják ki nyilvánosan, ha egészségügyi kockázatról van szó. Az egyetlen, aki nem mondott erről semmit, az Leclerc és Verstappen – de zárt ajtók mögött ők is mondják.”
A telemetriai adatok szerint egyébként a Mercedes autója az egyik legjobban pattogó versenygép a mezőnyben – legalábbis Bakuban egyértelműen ez volt a helyzet. A Red Bullnál pedig azt mondják, szerintük egyszerű a megoldás: a hasmagasság megemelésével megszüntethető a jelenség, ez azonban komoly teljesítménycsökkenéssel jár.
„Ez egy leegyszerűsített ábrázolás. Van nálam egy tanulmány a pattogással kapcsolatban, eszerint a Ferrari pattog legjobban, mi jövünk utánuk, a Red Bull pedig a legkevésbé pattogó autóval rendelkezik” – magyarázta Wolff. „De mindegyik autó pattog. Hogy mi lassúak vagyunk, annak más a háttere. A Ferrari esetében láthatjuk, hogy ők a leggyorsabbak, és ők pattognak legjobban.”
Wolff beszélt arról is, meggyőződése, hogy javítani tudnak majd idei autójuk teljesítményén, de „nem egyik napról a másikra”.
„Voltak már villanásaink idén, például Montrealban. Silverstone-ban lesznek fejlesztéseink, melyek a helyes irányba haladnak. De nem szeretnék eufórikusan túllőni a célon. Mindenesetre a pálya elvileg fekszik az autónknak.”