8 lenyűgöző tény Schumacher F1-es debütálásáról

Michael Schumacher, Ferrari,
Fotó: Scuderia Ferrari
Kegyes hazugságok, rafináltság, és persze őrületes tempó kellett ahhoz, hogy a Forma-1 ma már legsikeresebb versenyzője, Michael Schumacher 1991. augusztus 25-én rajthoz állhasson élete első királykategóriás versenyén.

Kegyes hazugságok, rafináltság, és persze őrületes tempó kellett ahhoz, hogy a Forma-1 ma már legsikeresebb versenyzője, Michael Schumacher 1991. augusztus 25-én rajthoz állhasson élete első királykategóriás versenyén.

A német versenyző a Jordan színeiben mutatkozott be az F1-ben, és már első versenyhétvégéjén gyorsabbnak bizonyult rutinos csapattársánál – egy technikai probléma miatt azonban végül nem ért célba.

Ebben a cikkben összeszedtünk néhány érdekességet Schumacher Forma-1-es bemutatkozása kapcsán.

1. A kegyes hazugság

Amikor a Jordan versenyzője, Bertrand Gachot bírósági ügybe keveredett azért, mert bántalmazott egy londoni taxisofőrt az 1991-es szezon közepén, a silverstone-i központú kiscsapatnak gyorsan versenyző után kellett néznie a Belga Nagydíjra. Eddie Jordan csapatfőnök kiszemeltje Stefan Johansson volt, a svéd azonban fizetést akart, így végül a 22 esztendős Michael Schumacher – a Mercedes sportautó-versenyzője – kapott lehetőséget, miután megállapodás jött létre az Ezüstnyilak vezetőivel. Schumacher bemutatkozásához menedzsere, Willi Weber találékonyságára is szükség volt.

„Eddie tudni akarta, hogy vezetett-e valaha is Spában, szóval azt mondtam neki, hogy ’szerintem úgy 100-szor’, ami bődületes hazugság volt” – nyilatkozta Weber néhány évvel később.

Jordan pedig eképp nyilatkozott sok-sok évvel később: „Annyira aggódtam, feltehetően Stefant ültettem volna az autónkba, ha tudom, hogy Michael nem vezetett még ott korábban.”

2. Napokkal a verseny előtt vezetett először F1-es autót

Sportautó-versenyzőként Schumacher 900 lóerős, 5 literes, V8-as turbómotorral szerelt Mercedesekhez volt szokva, formaautós tapasztalatot pedig csak a Forma-3-ban szerzett, illetve egy alkalommal rajthoz állt a japán F3000-ben. Ahhoz, hogy felkészüljön a Belga Nagydíjra, egy gyors tesztet szerveztek neki Silverstone déli vonalvezetésére, itt ismerkedett meg a Jordan Ford-motoros 191-es autójával.

„Csak körülbelül 20 kört tett meg, de a leggyorsabb köre olyan volt, mint a leggyorsabb korábbi köreink ezen a pályán” – mondta a Jordan akkori technikai igazgatója, Gary Anderson.

Schumacher később így emlékezett a tesztre: „Emlékszem, hogy Trevor Foster [a Jordan akkori csapatmenedzsere] odajött hozzám és azt mondta, ’Michael, nyugi, lassíts, ezzel az autóval fogsz versenyezni hétvégén, szóval ne törd össze!’.”

3. Egy összecsukható biciklivel tanulta meg a pályát

Hogy segítse újonc csapattársát, a Jordan pilótáját, Andrea de Cesarist – aki akkor már veteránnak számított 165 versenyével a háta mögött – megkérték, hogy vigye körbe egy utcai autóval Schumachert a belga versenypályán. Ez viszont nem történt meg, a rutinos olasz csupán elmagyarázta Schumachernek, milyen sebességi fokozatokban teljesítse a pálya egyes kanyarjait. Schumacher nem esett kétségbe, céges Mercedesének csomagtartójából elővett egy összecsukható biciklit, és megtett vele néhány kört Spában.

„A biciklinek csak nagyon apró kerekei voltak, egy örökkévalóság lehetett” – mondta Mark Gallagher, a Jordan marketingese. „De meg akarta tanulni a pályát, amennyire csak lehetett.


Egy dolog biztos: Schumachernek biztosan nem maradtak kétségei az Eau Rouge meredekségével kapcsolatban…

4. Egy koleszban szállt meg

Bár a Forma-1 történetének legsikeresebb és egyik legjobban fizetett versenyzője lett, Schumacher első versenyhétvégéje nem a fényűzésről szólt.

„Nem volt hotelfoglalásunk, szóval egy ifjúsági szállóra mentünk” – idézte fel Willi Weber. „Két szűkös ágy volt, középen volt a WC és a mosdó. De szerintem aludtuk volna a kamion alatt is, ha arról van szó…”

Schumacher hozzátette: „Egyáltalán nem bántam… Nem sokat számított.”

5. Az időmérőn lenyomta jóval rutinosabb csapattársát

A Jordan 191-es kódjelű versenyautója nemcsak szép volt 1991-ben, hanem igazán versenyképesnek is mutatkozott. Ennek ellenére nagy meglepetés volt, hogy Schumacher ennyire elöl tudott végezni. Az első szabadedzésen 11. lett, 3 pozícióval és fél másodperccel lemaradva De Cesaristól. Ez volt azonban az utolsó alkalom, hogy az olasz mögött végzett.

„Rögtön olyan gyors volt, mint én” – mondta később az ESPN-nek az ötszörös dobogós versenyző.

„A mérnököm, Gary Anderson odajött hozzám és azt mondta: ’Figyelj, Michael padlógázzal teljesíti a Blanchimont kanyart, te pedig nem. Neked is padlógázzal kell bevenned!’. Számomra az egy nagyon megterhelő hétvége volt.”

Schumacher a 8. leggyorsabb idővel zárta az első napot, és másnap tovább gyorsult, és köszönhetően Riccardo Patrese büntetésének, a McLarenek, a Ferrarik, Mansell Williamse és Piquet Benettonja mögött a 7. helyen állhatott a rajtrácson. 

De Cesaris végül csak 11. lett, 4 hellyel és 7 tizedmásodperccel lemaradva új csapattársától…

6. Első versenye mindössze párszáz méterig tartott

Parádés időmérős teljesítménye után az egész világ arra volt kíváncsi, mire lesz képes az ifjú Schumacher élete első F1-es futamán. A verseny jól indult, a német megúszott egy kisebb elfékezést a hideg gumikon a La Source nevű első kanyarban.

„Az járt a fejemben, ’istenem, neki fogok menni az előttem lévőnek!’” – mondta később Schumacher.

A mezőny éppen csak teljesítette az Eau Rouge-t, amikor Schumacher zöld autója lelassult, és kuplunghiba miatt megállt. Mivel az ifjú versenyző még nem ismerte ki eléggé Jordanjét, és főképp gördülőrajtokhoz volt szokva, egész egyszerűen leégette azt a rajtnál. Gary Anderson technikai igazgató mindenesetre megjegyezte: „A mi hibánk is volt, mert abban az évben nagyon sérülékeny kuplunggal rendelkeztünk.”

Schumacher 1 évvel később a Belga Nagydíjon – már a Benetton színeiben – megszerezte első F1-es győzelmét, és majdnem pontosan 13 évvel később 7. világbajnoki címét is bezsebelte ugyanezen a versenyhelyszínen.

7. Akár dobogóra is állhatott volna

A nagy kérdés az, hol végzett volna Schumacher első F1-es versenyén, ha az autója bírja távot. Figyelembe véve, hogy csapattársa, De Cesaris felzárkózott a második helyre, és közeledett Ayrton Senna McLarenjéhez, mielőtt autójának motorja 3 körrel a leintés előtt megadta magát, jó esélyek lehettek volna arra, hogy Schumacher is az élen harcolhat.

„Ha teljesítettem volna az egész versenyt és célba érek, biztosan dobogóra állok!” – mondta magabiztosan Schumacher, akinek véleményét a csapatmenedzser, Foster is osztotta: „Hogy melyik lépcsőfokán állt volna a dobogónak, azt ki sem akarom mondani…”

8. Később soha nem vezette a Jordan autóját

Schumacher a soron következő, olaszországi versenyen már a Benetton színeiben állt rajthoz, a két csapat között pedig komoly vita is kialakult Schumacher szolgálatai miatt. A Jordannél ugyanis abban a hitben voltak, hogy megállapodtak a némettel a folytatásban.

Néhány órával az első monzai szabadedzés előtt aztán a Benetton került ki győztesen ebből a csatából, a csapat akkori versenyzője, Roberto Moreno pedig a Jordannél folytatta.

Fotó: www.michael-schumacher.de

Első benettonos versenyén Schumacher 5. lett, egy hellyel megelőzve háromszoros világbajnok csapattárát, Nelson Piquet-t, akinél az időmérőn is gyorsabb tudott lenni.

Görgess tovább, ez is érdekelhet!

HIRDETÉS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Ezeket is ajánljuk!

HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
HIRDETÉS