A Forma-1-es autók hihetetlen masinák: gyorsak, gyönyörűek, és többszáz elhivatott szakember kemény munkájának eredményei. Habár manapság hihetetlenül komplex versenyautókról beszélünk, a versenyzőknek alapvetően három lehetőségük van arra, hogy befolyásolják azok viselkedését: a gázpedál, a fékpedál és a kormány. Utóbbi révén persze lehetőségek széles tárháza nyílik meg a versenyzők előtt.
A Mercedes csapatának jóvoltából most megmutatjuk, hogyan is működik Lewis Hamiltonék F1-es kormánya, és számos érdekes információt elárulunk erről a csúcstechnológiás eszközről.
Mik egy Forma-1-es kormány legfőbb funkciói?
A kormányzás mellett egy Forma-1-es kormány számos más feladatot is ellát. Az egyik legfőbb funkciója például a sebességváltás, hiszen a váltófülek – akárcsak a kuplung – a kormány hátsó részén vannak elhelyezve. Emellett pedig információátadásra és kommunikációra is szolgál, hiszen a középső kijelzőn a versenyzők rendkívül fontos adatokhoz juthatnak hozzá: sebességadatokhoz, a többi versenyautóhoz mért deltaidőkhöz, illetve a szenzorok által mért értékekhez, például gumihőmérsékletekhez. A versenyzők emellett gombnyomással jelezhetik, hogy érkeznek a bokszba, valamint a rádióbeszélgetést is a kormányon elhelyezett gomb segítségével kezdeményezhetik.
A kormányon emellett 25 LED szolgáltat információkat a különféle helyzetekkel kapcsolatban, legyen szó sebességváltásról, az éppen aktuális zászlójelzésekről.
A kormány segítségével pedig az autó beállításain is lehet módosítani: szabályozni lehet a fékerőelosztást, a differenciálmű értékeit, illetve az erőforrás beállításait is.
Hogyan lehet megbizonyosodni arról, hogy a versenyző nem nyom meg véletlenül valamilyen gombot?
Versenyhelyzetben, amikor az autó nagy tempóval halad a pályán, és heves vibrációnak van kitéve, emellett pedig a pilótában is dúl az adrenalin, nem éppen ideális élethelyzet apró gombokat nyomkodni a kormányon. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy a versenyzők kesztyűben irányítják versenygépeiket… Hogy minimalizálják annak kockázatát, hogy a versenyző véletlenül megnyom egy gombot, a csapatok apró műanyag burkokat alkalmaznak egyes gombok esetében. Ezeket persze versenyről-versenyre módosíthatják. Az efféle „védelemnek” komoly jelentősége van például Monaco szűk kanyarjaiban, ahol a versenyzők olykor teljesen elfordítják autóik kormánykerekeit. A csapatok emellett olyan gombokat használnak, melyeket repülőkhöz fejlesztettek ki. Ezeket meglehetősen nagy erőkifejtéssel lehet csak lenyomni, a versenyző pedig még kesztyűben is egy meglehetősen határozott kattanást érez a használatuk során.
Egy körben mennyit nyomkodják a versenyzők a kormányt?
Ez nagyban függ a pálya vonalvezetésétől, és az adott szituációtól. Egy „átlagos” versenykör során Silverstone-ban például 40-szer váltanak sebességet, 2-szer állítanak a fékerő-elosztáson, szintén 2-szer váltanak a kijelzőn, és 3 alkalommal változtatnak a differenciálmű beállításain – emellett pedig természetesen folyamatosan kormányoznak!
Összesen hány lehetséges beállításvariáció létezik?
A kormányon 16 gomb van, 6 forgókerék, és 3 forgókapcsoló. Emellett adottak még a váltófülek és a kuplung. Ez azt jelenti, hogy többszázmillió kombináció lehetséges. De nyugalom, a versenyzőknek nem kell mindet letesztelni…
Hogyan néz ki egy F1-es kormány fejlesztési folyamata, és hogyan vonják be ebbe a versenyzőket?
Amikor a mostani kormányokat megtervezték, a versenyzőket alaposan bevonták a tervezési folyamatba. Úgy a kormány ergonómiai kialakítása, mint a fizikai formája miatt. A karbonstruktúra egy rendkívül tartós komponens, melyet 1-2 évig is használnak. Ha bevezetnek egy új struktúrát, a csapat számos prototípust kipróbál, a versenyzők pedig például a pénteki edzéseken próbálhatják ki őket. A szezon során a csapatok az egyéni igényeknek, vagy a pálya vonalvezetésének megfelelően változtatni tudnak a markolaton, a gombok és a kapcsolók fekvésén, illetve a gombokat körülvevő védelmen.
Mennyire fontos az ergonómia a tervezési folyamatban?
Nagyon fontos – úgy a kormány érzése, mint a kényelem bizonyos szempontjai miatt. Mivel egy Foma-1-es autó rendkívül szűkre szabott, nincs sok hely a pilótafülkében. Minél nagyobb tehát a kormány, annál jobban akadályozza a versenyző térd- vagy csuklómozgását.
Mennyi ideig tart megépíteni egy új kormányt?
A valós építési folyamat 2 hetet vesz igénybe – körülbelül 80 munkaórát. Az alkatrészek többsége házon belül készül, a középső kijelző és az alaplapi áramkör viszont kivételt képez, ebből minden csapat ugyanolyat használ. Minden más alkatrész, a nyomtatott áramköri lapok, a kormánymű, a karbonburkolat, a gyorskioldó, az elektromos csatlakozók az adott csapatnál készülnek. A kormányban használt anyagok a karbon, az üvegszál, a titán, a szilícium és a réz. A szezon során minden versenyző 3-4 kormányt kap. A tervezési és gyártási folyamatban mechanikai tervezők, elektronikai tervezők és villamossági szakemberek vesznek részt.
Mi jelenti a legnagyobb kihívást egy F1-es kormány tervezése és gyártása során?
A kormány a biztonság szempontjából egy igazán kritikus komponens (házon belül A besorolású). Ennek megfelelően pedig szigorú vizsgálatoknak kell alávetni – ugyanúgy, mint például a felfüggesztés elemeit, vagy a túlélőcella komponenseit. A kormány mindazonáltal egy rendkívül testreszabott összetevő, mely versenyről-versenyre változhat a versenyző igényeinek megfelelően. E két követelmény, a legmagasabb szintű gondosság és az állandó változások nagy kihívássá teszi a tervezési és gyártási folyamatot.
Hogyan szervizelik az F1-es kormányokat?
A kormányok minden második vagy harmadik versenyre szervizelésen esnek át. Mint ahogy a versenyautó minden összetevőjének, ennek is van egy maximális futásteljesítménye. Az autóban a kormány folyamatos vibrációnak van kitéve, és mivel biztonsági szempontból kritikus összetevőnek számít, roncsolásmentes teszteken (NDT) esnek át, hogy megbizonyosodhassanak arról, nincsenek rajtuk repedések. A repedések ellenőrzéséhez a kormányokat alacsony viszkozitású színezőanyagba merítik, és ebben áztatják. Ez a festék behatol minden repedésbe, amik aztán UV-fény alatt száraz állapotban egyértelműen megmutatkoznak. A kormányokat elektromos teszteknek is alávetik. A fogantyúkat és a gombokat rendszeresen ellenőrzik, hiszen minden gombnak van egy maximális megnyomási értéke.