A járvány miatt eddig 8 futamot kellett halasztani vagy törölni, és döntést hoztak arról is, hogy a 2021-re tervezett új F1-es szabályok bevezetését 2022-re halasztják.
Ez főleg azért fontos, mert a csapatok az elmaradó versenyek miatt rengeteg pénztől esnek el, és az idei év különösen költségesnek ígérkezett azért, mert a jelenlegi autók fejlesztése mellett a jövő évre tervezett versenygépeken is dolgozni kellett volna.
Nemrég azonban döntés született arról, hogy az új szabályrendszer szerint készülő versenyautókon legközelebb jövő év februárjában dolgozhatnak a csapatok, miközben számos idei elemet – például a kasztnit – átmentenek 2021-re.
Az AlphaTauri csapatfőnöke, Franz Tost elárulta, ezen döntések meghozatala különösen nagy jelentőséggel bírt.
„Minden éremnek két oldala van” – mondta a szakember a Motorsport.com című lapnak adott interjújában.
„Ami jó ebben a koronavírussal kapcsolatos történetben, hogy nem kell párhuzamos fejlesztést végeznünk idén. A 2022-es autót nem fejleszthetjük a 2021-es év elejéig. Ez azt is jelenti, hogy a 2021-es fejlesztéseket már a költségvetési plafon alatt végezzük.”
„Ez nagyon fontos, hiszen rengeteg pénzt spórolunk meg. Nem lesz szükség nagyon drága párhuzamos fejlesztésekre.”
Az eredeti tervek szerint a költségvetési plafont 175 millió dollárban határozták meg, és 2021-ben vezetik be az F1-ben. Ám mivel az új szabályrendszer szerint készülő versenyautókat idén fejlesztették volna, a nagyobb forrásokkal rendelkező csapatok komoly előnybe kerülhettek volna, és mindenki számára rendkívül költséges lett volna a 2020-as idény.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke még tavaly fel is hívta erre a figyelmet, és kifejtette aggályait.
„Utólag belegondolva bölcsebb lett volna, ha 2021-ben bevezetjük a költségvetési plafont, és hagyunk időt magunknak a szabályok finomítására” – mondta akkor a brit szakember.
Nos, a koronavírussal kapcsolatos helyzet miatt most lényegében ez történik, habár ne felejtsük el, a csapatok már most rengeteg pénzt és energiát fektettek az új versenyautók fejlesztésébe.
Franz Tost beszélt arról is, milyen elemek fejlesztését fagyasztják majd be 2021-re.
„A kasztnit homologizáljuk. A mechanikus elemeket, így a felfüggesztést is. Az egyetlen dolog, amit lehet majd fejleszteni, az aerodinamika lesz. Tehát az első szárny, a hátsó szárny, az oldalszekrények, a padló, a diffúzor, és a bargeboard-elemek.”
Felmerül a kérdés, hogyha a csapatok 2021 februárjáig nem dolgozhatnak 2022-es autóikon, akkor az FIA hogyan ellenőrzi majd, min ügyködnek épp a szélcsatornákban.
„Az FIA kontrollálja a szélcsatornát és videófelvételeket, illetve fotókat készít. Ez azt jelenti, hogy nem tudjuk bevinni a 2022-es autót a szélcsatornába, hiszen az teljesen máshogy néz ki. Rögtön feltűnne” – magyarázta Tost.
„Az FIA azonnal kérhet fotókat arról, hogy milyen autó van a szélcsatornában, ellenőrizni tudják, melyik modellt teszteljük.”
„Egy csapat sem engedheti meg magának, hogy szórakozzon a szabályalkotókkal. Senki sem teheti ezt meg, mert túl sok ember érintett. Amikor egy modell bekerül a szélcsatornába, ott vannak a modell készítői, illetve a szélcsatorna üzemeltetői. Tehát eleve 10 ember tud róla. Ilyen kockázatot senki sem vállalna be.”