A silverstone-i istállót 400 ezer eurós pénzbírsággal és pontlevonással sújtották azért, mert idei versenyautójának tervezésekor felhasználta a Mercedestől kapott információkat a fékhűtőkkel kapcsolatban. Ezek az elemek idén listázott alkatrésznek minősülnek, így a csapatoknak önerőből kell előállítaniuk őket.
A Racing Point RP20-as versenyautója egyébként a megszólalásig hasonlít a Mercedes tavaly, W10-es modelljére: az istálló között szoros a technikai együttműködés, a konkrét tervek átadására viszont a listázott alkatrészek esetében természetesen nincs mód. Ezeket az istálló úgynevezett fordított tervezéssel, fotók alapján másolta le a tavalyi világbajnok autóról.
Nikolas Tombazis, az FIA együléses bizottságának vezetője azt mondja, a szövetség és a kereskedelmi jogok birtokosa között megegyezés született arról, hogy a jövőben nem engedik a „klónautók” szerepeltetését a Forma-1-ben. Ennek érdekében pedig módosítanak a 2021-es technikai szabályokon, méghozzá úgy, hogy megszabják, mennyit lehet másolni egy rivális versenygépről.
„Nagyon rövid határidőn belül tervezünk bevezetni bizonyos változtatásokat a 2021-es sportszabályzatban, melyek megakadályozzák, hogy ez a dolog normává váljon” – mondta a szakember.
„Ez a módosítás megakadályozza majd azt, hogy csapatok rengeteg fényképet felhasználva más autók jelentős részét lemásolják, ahogy a Racing Point is tette. El fogjuk fogadni, ha különálló elemeket lemásolnak bizonyos területeken, de azt nem szeretnénk, ha egy egész autó alapvetően egy másik versenygép másolata lenne.”
Tombazis nem árult el részleteket azzal kapcsolatban, hogy pontosan hogyan is tervezik ezt elérni, azt azonban világossá tette, a változtatással azért a Racing Pointnak sem kell majd lemondania a Mercedes-ihlette tervezési filozófiáról.
„Lesznek iránymutatásaink, és a szabály, illetve a szövegezés maga is elérhető lesz a következő pár hétben. Nagyon erős üzenetet szeretnénk megfogalmazni a csapatok felé, hogy ne kezdjenek bele ilyesmibe a jövő évi autókat illetően, mert egyszerűen nem engedjük.”
„Persze azt, amit a csapatok használnak a 2019-es és 2020-as autók vonatkozásában, nem kell törölniük, vagy mindent elölről kezdeniük, mert ez nem így működik.”
A szakember elismeri, bizonyos komponensek másolása bevett gyakorlat az F1-ben, de a Racing Point szerinte túl messzire ment.
„A másolása jó ideje jelen van már a Forma-1-ben. Fotókat készítenek, néha fordított tervezést alkalmaznak, és hasonló koncepciókkal állnak elő. Bizonyos területeken még azonos, vagy közel azonos koncepciókra is képesek, mint más csapatok. Nem gondoljuk azt, hogy ennek teljesen megálljt tudunk parancsolni a jövőben.”
„De azt gondoljuk, hogy a Racing Point ezt egy újabb szintre emelte. Egyértelműen úgy döntöttek, hogy ezt a filozófiát az egész autóra kiterjedően érvényesítik. Ezzel pedig szerintem egyfajta paradigmaváltás törént: egy zavar keletkezett egy olyan folyamatban, mely 40 évben a Forma-1-es autótervezés normájává vált.”
„Megbüntetni nem lehet őket, hiszen eredetiek voltak azzal, hogy úgy döntöttek, ezt a megközelítést választják. Viszont nem gondoljuk úgy, hogy az F1-nek ilyenné kell válnia. Nem akarjuk, hogy jövőre 8 vagy 10 Mercedes, vagy Mercedes-másolat legyen a rajtrácson. Nem akarjuk, hogy ez legyen a norma a Forma-1-ben.”