A Haas F1-es csapatának korábbi versenyzője még a Bahreini Nagydíj első körében szenvedett félelmetes balesetet: a Daniil Kvyattal való ütközése után hatalmas tempóval a szalagkorlátnak csapódott, autója pedig kettétört, majd kigyulladt.
A francia versenyző égési sérülésekkel megúszta a balesetet, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) pedig természetesen részletes vizsgálatot indított annak felderítésére, hogy milyen következtetéseket lehet levonni a történtekből annak érdekében, hogy a jövőben még biztonságosabbá tegyék az autóversenyzést.
A vizsgálat eredményét múlt héten ismertette az FIA.
A BALESET KIVÁLÓ OKA
„A vizsgálat két versenyautóra fókuszált, melyek érintettek voltak a balesetben: Romain Grosjean 8-as rajtszámú, és Daniil Kvyat 26-os rajtszámú versenyautója, megjegyezve, hogy számos versenyautóra volt közvetett, ám következmények nélküli hatással a baleseti lánc megindulása” – áll a szövetség jelentésében.
„A Bahreini Nagydíj nyitókörében Romain Grosjean versenyautója 241 km/h-val haladt, amikor elveszítette az irányítást a 3-as kanyar kijáratánál, miután jobb hátsó kerekével összeütközött Daniil Kvyat autójának bal első kerekével, miközben előzni próbált a pálya bal oldaláról jobbra húzódva.”
„Az autók közti érintkezés megemelte Romain Grosjean autójának hátulját, mely kitört jobbra, és egy kontroll nélküli pályára állította a pálya bukótere felé. Daniil Kvyat szintén irányt váltott, és elindult ugyanebbe a bukótérbe, de nem sokkal később további ütközés nélkül képes volt visszatérni a pályára.”
„Romain Grosjean autója a bukótér mögötti tripla szalagkorlátnak ütközött 192 km/h-s sebességgel és 29 fokos szögben.”
Az FIA a közzétett jelentésben kiemelte, Grosjean versenyautóját 67g-s erőhatás érte a becsapódáskor, az ütközés után pedig a korlát középső eleme eltört, míg az alsó és felső elemek jelentősen deformálódtak. Az autó túlélőcellája képes volt áttörni a korlátot.
„Az autó a becsapódáskor súlyos sérüléseket szenvedett, a hajtáslánc levált a túlélőcelláról” – írja a jelentés, hozzátéve, hogy az alváz bal oldalán lévő üzemanyagtartály-ellenőrző nyílás megsérült, a motor üzemanyagellátó rendszere pedig ugyancsak leszakadt, így ezeken a helyeken üzemanyag folyt ki a versenyautóból.
Emellett súlyosan sérült az energia-visszanyerő rendszer is, a tűz pedig rögtön a becsapódáskor az autó hátuljától indulva lángra lobbant.
A versenyt 5,5 másodperccel a becsapódás után piros zászlóval megszakították, a túlélőcella nyugalmi helyzete pedig jelentősen megnehezítette a versenyző kijutását. Ráadásul Grosjean bal lába beszorult a pilótafülke környezetében lévő alkatrészek károsodása miatt. A francia pilóta csak úgy tudott kimenekülni, hogy kihúzta a lábát a cipőjéből, majd elmozdította a fejtámlát, illetve a versenyautó kormányát, hogy ki tudjon mászni.
Az FIA közleménye kiemeli, a versenyző védelmére szolgáló eszközök, így a HANS, a túlélőcella, az ülés, a fejtáma és a ’Halo’ hatékonyan működtek.
A MENTÉS HATÉKONYSÁGA
A vizsgálat természetesen kitért magára a mentésre is: az orvosi autó 11 másodpercen belül megérkezett a helyszínre, köszönhetően annak, hogy az 1-es kanyart levágta Alan van der Merwe – mindez bizonyítja, hogy a Medical Car sofőrje nagyon hasznos pályaismerettel rendelkezett, és előzetes tervek álltak rendelkezésre baj esetén.
Az orvosi autó megérkezése után Dr. Ian Robert, az F1 mentésirányítója azonnal a baleset közvetlen helyszínére sietett, és instrukciókkal látta el a szintén odasiető sportbírót, hogy porral oltó készülékét a pilótafülkére irányítsa, ahonnan Romain Grosjean próbált kiszabadulni. Alan van der Merwe eközben ugyancsak elővett egy tűzoltókészüléket az orvosi autóból, miközben a helyi orvos előkészítette az orvosi felszereléseket.
Romain Grosjean végül 27 másodperc után tudott kiszabadulni a versenyautóból. A hátán, illetve mindkét kezén égési sérüléseket szenvedett. A helyszíni ellátást követően a pálya orvosi központjába szállították, majd helikopterrel a bahreini kórházba. 3 nap után, december 2-án hagyhatta el az intézményt.
Az FIA elnöke, Jean Todt kifejtette, rendkívül sok mindent megtanultak Grosjean bahreini balesetéből, ennek köszönhetően pedig a jövőben még biztonságosabbá válhat a versenyzés a Forma-1-ben, illetve a globális motorsportban.
Adam Baker, az FIA biztonsági igazgatója hozzátette: „Az olyan balesetek, melyekben tűz keletkezik, szerencsére ritkák, szóval nagyon fontos volt, hogy megtanuljuk, amit lehet.”
MÓDOSÍTÁSOK ÉS JAVASLATOK
Az FIA Biztonsági Osztálya 2020-ban 19 súlyos, pályaversenyzés során felmerült balesetet vizsgált meg minden ország nemzeti sporthatóságával együttműködve.
A vizsgálatok után a szövetség további szabályozásokat vezet be a túlélőcella frontális geometriájára vonatkozóan, és további terheléses teszteket tesz kötelezővé. Emellett a visszapillantó tükrökre vonatkozó hatályos előírásokat is felülvizsgálja, mint ahogy a kormányoszlop összeszerelési követelményeit is.
Felülvizsgálják továbbá a fejtámlára vonatkozó szabályozást, valamint a homologizációs követelményeket, mint ahogy kielemzik az erőforrás illesztésének hibalehetőségeit.
Az FIA úgy döntött, minden általa felügyelt együléses szériában felülvizsgálja az üzemanyagtöltő tervezését, és javaslatokkal áll majd elő.
A versenypályákat illetően is javaslatokkal áll majd elő a szövetség, itt azt vizsgálják meg, milyen szögben, milyen rögzítéssel érdemes elhelyezni a szalagkorlátokat, és hogyan alakítsák ki a megnyitásokat.
A versenyzők felszereléseit is megvizsgálják, hogy még ellenállóbbak legyenek a tűzesetek során. Nemcsak a kesztyű, de a sisak tartozékainak hőállóságán is javítanának, és javasolják a pilótafülke tűzoltóberendezéseinek fejlesztését is.
Az FIA továbbá a mentési folyamatra is megfogalmaz majd ajánlásokat.