Körönként fél másodpercet jelenthetnek a padlólemezre vonatkozó szabályváltozások az F1-ben - F1VILÁG.HU

Körönként fél másodpercet jelenthetnek a padlólemezre vonatkozó szabályváltozások az F1-ben

HIRDETÉS
Körönként fél másodpercet veszíthetnek a Forma-1-es csapatok azon változások miatt, melyeket a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) vezet be a 2023-as idényre a padlólemezekre vonatkozóan.
Sergio Perez, Red Bull, Monaco Grand Prix 2022, Monte Carlo,

A tavalyi évben számos istálló küszködött a „delfinezés” jelenségével, azaz versenyautójának túlzott pattogásával, az FIA pedig már szezon közben lépett, és bevezetett egy határértéket az autók függőleges oszcillációjára vonatkozóan, valamint szigorúbban ellenőrizte a padlólemezek hajlékonyságát. Annak érdekében pedig, hogy tovább csökkentse, és lehetőség szerint meg is szüntesse a „delfinezést”, 2023-ra a technikai szabályokon is módosított: 15 mm-rel megemelik a padlóélek magasságát. Ennek célja, hogy eltántorítsák a csapatokat attól, hogy minél lejjebb ültessék versenyautóikat – a pattogás jelensége ugyanis ekkor jelentkezik leginkább.

Az FIA együléses versenyautókkal foglalkozó divíziójának technikai igazgatója, Nikolas Tombazis szerint fontos változás ez, és beszélt arról is, mennyi teljesítményt veszíthetnek általa az F1-es csapatok.

„Nincs kétségem afelől, hogy helyesen tesszük” – mondta a szakember. „Próbáltunk egy pragmatikus, rövid távú, illetve egy középtávú megoldást találni. Nem feltétlenül fogja teljesen megszüntetni teljesen a delfinenezést, de egy fokkal kisebb lesz a mértéke.”

Arra a kérdésre, hogy az autók mennyi leszorítóerőt veszítenek majd, Tombazis így felelt: „Nem túl sokat. Azt gondolnám, hogy 15-20 pontnyi leszorítóerő-veszteséggel jár majd, ami talán fél másodpercet, vagy ilyesmit jelent körönként. Talán. De természetesen a fejlesztések túlhaladnak majd ezen.”

„A delfinezés mindenkit egy kicsit váratlanul ért. Hallottam néhány önelégült megjegyzést egyesektől a történelmi részlegünkről, meg ilyesmit. De valójában senki sem jósolta ezt meg megfelelően. Viszont amint sikerült elég jól megérteni a probléma előfordulását, tettünk néhány intézkedést, és a csapatok is sokat tanultak róla.”

„Összességében azt gondolom, masszív változások történtek Baku után, amikor is tudjuk, hogy mi történt.”

Bár a csapatok és az FIA is jobban kordában tudja tartani a problémát, Tombazis szerint hiba volna arra számítani, hogy a „delfinezés” jelensége teljesen megszűnik.

„Azt gondolom, ezekkel a változások eredendően csökkenni fog. De hogy kellően messze kerülünk-e tőle, vagy belefutunk-e ismét alkalomadtán, azt majd meglátjuk.”

Korábban egyébként a Forma-1 technikai csapatának tagjaként a 2022-es szabályok megalkotásában is nagy szerepet játszó Pat Symonds nyilatkozott úgy, szerinte az FIA-nek nem kellett volna beavatkoznia, a csapatok ugyanis mostanra képesek kordában tartani a jelenséget.

Hirdetés

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Körönként fél másodpercet jelenthetnek a padlólemezre vonatkozó szabályváltozások az F1-ben
Horner szerint Verstappen is ugyanazt a nyomást érzi, mint anno Senna, Schumacher és Hamilton
Verstappen: Eljön a nap, amikor a szüleim már nem lesznek velem
Sainz attól tart, Katarban az 5. hely lesz a maximum a Ferrarinak
Verstappen: A McLarennel és a Ferrarival is bajnok lettem volna!

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!