A 65 esztendős szakember még 2006-ban került a Red Bull F1-es csapatához, korábban a Williamsnek és a McLarennek is világbajnok versenyautókat tervezett, a sikerek pedig a Milton Keynes-i csapatnál sem maradtak el: Newey kulcsszerepet játszott abban, hogy a Red Bull sorozatban négy egyéni és négy konstruktőri világbajnoki címet szerzett a Sebastian Vettel-érában 2010 és 2013 között, és persze vitathatatlan érdemei vannak abban is, hogy az osztrák csapat az elmúlt években veretlen volt a Forma-1-ben.
Médiajelentések szerint azonban Newey távozik a Red Bulltól, állítólag azért, mert egyáltalán nem elégedett azokkal a botrányos eseményekkel és hatalmi harcokkal, melyek beárnyékolták a csapat szereplését. Hogy távozása után hol folytatja, az nem világos — de több opció is rendelkezésre áll.
Ami mindenképpen meghatározó lehet ebben a kérdésben, hogy Newey szerződése pontosan milyen feltételeket is tartalmaz távozása esetére: a szakember kontraktusa hivatalosan 2025 végéig szól, ám német médiajelentések szerint akár már jövőre munkába állhat egy másik istállónál. Feltételezhető azonban, hogy pozíciója révén Newey felmondása ideje meglehetősen hosszú — 6, de akár 12 hónap is lehet.
Newey szolgáltai iránt természetesen több csapat is érdeklődhet, nézzük meg, hova sodorhatja az élet a 65 éves tervezőzsenit!
Ferrari
Szakértők szerint a legvalószínűbb célállomás Newey számára a Ferrari lehet: az olasz istálló az évek során több alkalommal is megpróbálta már átcsábítani a neves mérnököt, ám egyszer sem járt sikerrel. Pedig Newey tavaly maga ismerte el, szívesen dolgozott volna a patinás csapatnál.
„A Ferrari először az IndyCarban eltöltött napjaim során keresett meg, ami talán nem számít, aztán ’93-ban, és híres módon 2014-ben. A ’93-as alkalom nagyon vonzó volt” – ismerte el a szakember az F1 Beyond The Grid című podcastjében. „Odamentem, Jean Todt még csak akkor kezdett. Emlékszem rá, hogy arról beszélt, le kellene-e szerződtetnie Michaelt (Schumacher), vagy sem. Önök szerint jó ötlet volt?”
Newey beszélt arról is, amikor utoljára, 2014-ben megkereste őt a Ferrari, ő leginkább motorpartnerük, a Renault hozzáállása miatt fontolgatta a váltást.
„A 2014-es egyeztetéseim a Ferrarival pusztán a frusztrációból fakadtak. Tényleg nem akartam távozni, de benne voltunk ebben a helyzetben, amikor a Renault nem tudott versenyképes motort gyártani. Ez megtörténik az első évben, rendben van, újak a szabályok. Mindannyian hibázunk. De elmentünk Carlos Ghosnhoz, Christian (Horner), Helmut (Marko) és jómagam, hogy megpróbáljunk nyomást gyakorolni rá, hogy emelje meg a büdzsét. Ghosn válasza az volt, hogy ’Nos, nem érdekel a Forma-1. Csak azért vagyok benne, mert a marketingesek azt mondják, hogy érdemes. Nagyon lehangoló hely volt.”
„Newey elismerte, volt egyfajta érzelmi vetülete annak, hogy nem csatlakozott a Ferrarihoz, majd megjegyezte, szívesen dolgozott volna együtt Lewis Hamiltonnal és Fernando Alonsóval is. Arra a kérdésre, hogy bánja-e, hogy többször kikosarazta a Ferrarit, így felelt: „Érzelmi szempontból, egy bizonyos pontig igen.”
„De például lenyűgöző lett volna együtt dolgozni Fernandóval és Lewisszal is. Viszont soha nem jött össze. Olykor csak a körülményeken múlik – így megy ez.”
Nos, ha Newey valóban távozik a Red Bulltól, Lewis Hamiltonnal együtt dolgozhat a Ferrarinál, de akár Fernando Alonsóval való közös munka is elképzelhető, no persze nem Maranellóban!
Aston Martin
Merthogy a hírek szerint az Aston Martin tulajdonosa, Lawrence Stroll nemrég egy igazán gáláns ajánlattal állt Newey elé, az üzletembernek ugyanis határozott célja van: néhány éven belül már világbajnoki címet szeretne szerezni csapatával.
Az Aston Martin mellett szól érvként az is, hogy a silverstone-i istálló 2026-ban a Hondával lép szövetségre, a japán gyártót pedig Newey alaposan megismerhette már a Red Bullnál eltöltött évek során. Az, hogy Alonso nemrég több évvel szerződést hosszabbított az istállóval, mindenképpen vonzó lehet Newey számára, ráadásul a csapat komoly fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, nemrégiben vették például birtokba vadonatúj gyárlétesítményüket Silverstone-ban.
Mercedes
Newey kapcsán a Mercedes neve ritkán került elő az elmúlt években, mostanában azonban arról is szólnak a hírek, nem kizárt, hogy a szakember a német csapatnál köthet ki. Ennek oka pedig elsősorban az, hogy az ezüstnyilak nem mondtak le arról, hogy leszerződtessék Max Verstappent.
A holland pilóta szerződése 2028 végéig szól a Red Bullnál, ám úgy hírlik, szerződésében egy záradék lehetővé tenné a korábbi távozást, amennyiben pártfogója, dr. Helmut Marko is otthagyja a csapatot.
Visszavonulás
Newey számára természetesen a nyugdíj is opció, ám nemrégiben még arról beszélt, egyelőre élvezi azokat a kihívásokat, amiket a Forma-1-ben való munka kínál neki. Amikor az új technikai szabályokat 2026-ban bevezetik a száguldó cirkuszban, 67 éves lesz.
Jövőjét azonban elsősorban az határozhatja meg, hogy a fent említett csapatok milyen ajánlatot, és főleg milyen kihívásokat tudnak biztosítani számára.