Több csapat – így a Ferrari, a Sauber és a Hispania – ellenállása miatt a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 2012-ben minden formáját betiltja a kipufogógázok gázelvételkor történő felhasználásának.
Több csapat – így a Ferrari, a Sauber és a Hispania – ellenállása miatt a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 2012-ben minden formáját betiltja a kipufogógázok gázelvételkor történő felhasználásának.
Mint ismert, az FIA megpróbál mindent megtenni azért, hogy elejét vegye azon trükkös rendszereknek, melyekkel a királykategória csapatai megpróbálnák aerodinamikailag felhasználni autóik kipufogógázait, így a jövő évben kizárólag a versenygépek hátsó részénél, felül lehet kivezetni a kipufogócsonkokat.
Mi több, a szövetség a múlt hónap végén a csapatok rendelkezésére bocsátotta technikai iránymutatását, mellyel 2012-re komolyan korlátozza majd az autók motorvezérlését, többen ugyanis úgy vélték, a fújt diffúzorok egyszerű betiltásával egyesek a kiskapukat kihasználva ismét előnyre tehetnek majd szert.
Emiatt azonban több csapat is nemtetszését fejezte ki, véleményük szerint ugyanis egész egyszerűen túl késő van ahhoz, hogy hasraütés-szerűen változtassanak a technikai szabályokon, tekintve, hogy már mindenki gőzerővel dolgozik 2012-es versenyautóján.
Úgy tudni, több csapat is olyan autó fejlesztésébe kezdett, mely továbbra is lehetővé teszi a kipufogógázok aerodinamikai felhasználását.
A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh Indiában úgy fogalmazott, túl későn jött a testület döntése, így sokan időt, pénzt és energiát pazaroltak új rendszerek kifejlesztésébe.
Brit lapértesülések szerint a Formula 1 csapatai megpróbáltak nyomást gyakorolni a szövetségre, hiszen szerették volna, ha a következő esztendőben is – még ha bizonyos korlátozások közepette is, de – használhatnák a trükkös motorvezérléseket. Egyes források szerint az alakulatok meg is állapodtak egymással, így a kérdést az Formula 1 Bizottság elé tárták.
A tömörülés tagjai azonban a Ferrari, a Sauber és a HRT heves tiltakozása miatt nem fogadták el a javaslatot, így a Technikai Munkacsoport (TWG) agytrösztjeinek újra át kell gondolniuk a regulákkal kapcsolatos módosításokat.
A TWG Abu Dhabiban újra összeült, és bár a legtöbb szempontban egyetértettek, egy olyan záradékot, mely lehetővé tette volna a gázelvételkor történő kipufogógáz-felhasználást, ismét elutasított a fent megnevezett három istálló.
Az Autosport forrásai szerint az új szabályzat lehetővé tette volna a kipufogógázok aerodinamikai felhasználását, így az nem lett volna illegális 2012-ben.
A brit lap úgy tudja, a Technikai Munkacsoport jövőre ismét átgondolja majd a kérdéses területre vonatkozó regulákat a 2013-as szabálykönyv megalkotásakor.
Amennyiben valamely csapat jövőre mégis aerodinamikai előnyszerzésre használja autója kipufogógázait, úgy megsérti a Technikai Szabálykönyv 3.15-ös cikkelyét.
A kipufogógázok körüli vita több csapatot is érzékenyen érinthet, többen ugyanis olyan koncepció alapján kezdték el tervezni jövő évi autójukat, mellyel továbbra is hasznosíthatják gázelvételkor a kipufogógázokat.
A Renault csapatfőnöke, Eric Boullier úgy fogalmazott, nem szabad ilyen hirtelen döntéseket hozni.
„Most az autó koncepcióját tekintve dönteni kell, és már most nagyon késő van. Néhány csapat, mint például a miénk, már meghatározta az autó alapkoncepcióját, ami véglegesítve lett néhány hete. Muszáj abbahagyni a szabályok állandó változtatgatását.”