A Forma-1 technikai igazgatójaként tevékenykedő Pat Symonds szerint nyilvánvaló, hogy a Ferrari már most Sebastian Vettelre építi szezonját, Kimi Räikkönent pedig már Kínában beállították vízhordónak.
A finn versenyzőt a legutóbbi, sanghaji versenyen a Ferrari meglehetősen sokáig pályán tartotta első kiállása előtt, hogy Sebastian Vettel győzelmi esélyeit növeljék – ironikus módon mégis Räikkönen végzett dobogón, Vettel pedig a Max Verstappennel való ütközés következtében csak a 8. helyen futott be.
A Benetton, a Renault és a Williams korábbi technikai igazgatója, Pat Symonds szerint az, ha Räikkönen versenyét rendre feláldozzák Vettel érdekében, nem segíti a Ferrari bajnoki esélyeit a konstruktőrök küzdelmében.
„Szerintem el kell dönteniük, milyen irányvonal mentén versenyeznek. Az, ahogy Räikkönent használták Kínában, igazán balszerencsés volt: sokáig kint hagyták, próbálták lelassítani a mögötte érkező autókat” – magyarázta Symonds.
„És őszintén szólva nem igazán jött be. Mire ugyanis a riválisok utolérték, az abroncsai már teljesen elkoptak, és könnyedén megelőzték őt – szóval nem volt valami jó taktikai döntés.”
„Nem hiszem, hogy ez a módja a konstruktőri vb-cím megszerzésének. Nyilvánvalóan úgy érzik, hogy az egyéni bajnoki cím fontosabb, ezért meghozták a döntést, miszerint így állnak hozzá.”
Symonds hozzátette, úgy érzi, a Ferrari a hibrid érában még nem volt ennyire jó formában.
„Az előszezoni teszteken szerintem sokan reménykedtünk abban, hogy a Ferrari közel kerül a Mercedeshez, viszont úgy éreztük, hogy a Mercedesnek van még valami a tarsolyában. Nos, az első pár versenyen ez nem bizonyosodott be” – magyarázta.
„A Ferrari következetes teljesítményt nyújtott. Meglehetősen jó az időmérős teljesítményük, és kiváló a versenytempójuk. Erősebbnek tűnnek, mint az elmúlt években, és szerintem minden esélyük megvan arra, hogy egy nagyon jó idényt produkáljanak.”
A szakember hozzátette, a megerősödött ellenfelek csak rávilágítanak a Mercedes gyengeségeire a gumikezelés tekintetében.
„Ha megnézzük a Mercedes közelmúltbéli történetét, van egy dolog, amin soha nem tudtak felülkerekedni, ez pedig a gumikezelés. Még a hibrid-éra előtt is láthattuk ezt sokszor, amikor nem volt olyan motorelőnyük, mint most. És ha nem tudták jól működtetni a gumikat, nem voltak jó versenyeik.”
„De ezek a dolgok 2014 és 2016 között rejtve maradtak, egyszerűen azért, mert nagy volt az előnyük a motorerőt illetően. És aztán tavaly elkezdtük hallani azt, hogy ’dívának’ nevezték az autójukat. De mi áll emögött? Én úgy gondolom, hogy az egyik hétvégéről a másikra történő teljesítményingadozást nem igazán lehet az aerodinamikával, vagy járműdinamikával magyarázni.”
„Az aero/kasztni-csomaggal a megfelelő beállítások megtalálása azt jelenti, hogy abban bízol, sikerül egy-két tizedet gyorsulnod péntekről szombatra. De amikor van egy nagy váltás, és hirtelen nem vagy versenyképes, az a gumik miatt kell, hogy legyen.”
„Márpedig, ha a gumik miatt van, akkor az azt jelenti, hogy nem tudják jól használni őket, és nem találják el a megfelelő hőmérsékleteket.”
Symonds szerint ráadásul a stratégia sem a Mercedes legerősebb pontja.
„A stratégiát tekintve is vannak gondjaik. Ha van egy gyors autód és kontrollálod a versenyt, a taktika adja magát. De a közelmúltban a Mercedes esetében láttunk néhány… nos, nem mondom azt, hogy rossz, inkább tökéletlen stratégiai döntést.”
„Ezek előfordulhattak korábban is, de mivel akkora előnyük volt, nem igazán vettük észre őket.”