A bejelentéssel egyidőben közzétették az első renderelt fotókat arról, milyenek is lehetnek majd a Forma-1-es versenyautók 2021-ben. Addig persze tovább folynak a fejlesztések, és a regulákon is finomítanak még, az mindenesetre egyértelmű, hogy a királykategória jelentős átalakuláson megy majd keresztül – és mindezt annak érdekében, hogy a rajongók izgalmasabb küzdelmeket lássanak a versenyeken.
Jelen cikkünkben részletesebben is kifejtjük, pontosan mi az, ami megváltozik majd 2021-re.
SZEBB ÉS VERSENYEZHETŐBB AUTÓK
A legfőbb cél az új versenyautó megálmodásakor természetesen az volt, hogy azok könnyebben tudjanak küzdeni egymással. Ennek érdekében pedig az aerodinamikai leszorítóerő helyett a szívóhatásra helyeződik a hangsúly – a technikai szabályzat tehát jelentős mértékben módosult 2021-re.
Manapság, ha egy autó egy másik versenyautó mögött halad, a leszorítóerő több mint 40 százalékát is elveszítheti – az az érték a 2021-es tervezéssel 5-10 százalékra csökken, ami jelentősen megkönnyíti a hátul haladó versenyző dolgát. Hogy pontosan miről is van szó, azt néhány hete exkluzív videónkban már mi is megmutattuk.
[su_service title=”Ilyenek lesznek az F1-es autók 2021-től” icon=”icon: film” size=”20″][Elite_video_player id=”13″][/su_service]
Amellett, hogy az autók könnyebben tudják követni egymást, ezáltal az előzések száma is növekedjen, a Forma-1 vezetősége bevallottan nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy új versenygépek szépek legyenek: egyszerűbb első szárnyak, nagyobb hátsó terelő elemek, 18 colos kerekek – mindezek együttesen teszik vonzóvá a 2021-es modelleket. Persze, ahogy azt mindannyian jól tudjuk, a szépség szubjektív.
A Forma-1 vezérkara viszont mindent megtesz azért, hogy meghallgassa a rajongói véleményeket, és persze azért is, hogy a nézők megfelelő tájékoztatást kapjanak a futamok során. Éppen ezért várhatóan a versenyautók kerékburkolataira LED-paneleket szerelnek fel – akárcsak a motorborításra –, hogy ezen keresztül informálják a nézőket.
KIEGYENLÍTETT FELTÉTELEK
Szintén a legfőbb változások közé sorolandó a 2021-ben bevezetésre kerülő költségvetési plafon: ezt évente 175 millió dollárban (körülbelül 51,5 milliárd forint) maximalizálták. Ez az összeg az autó teljesítményével kapcsolatos kiadásokat kell hogy fedezze. A marketingköltségek, a pilóták fizetése, valamint a csapat három legjobban fizetett munkavállalójának fizetése nem tartozik ide. A társasági adó, az F1-en kívüli tevékenységek, az ingatlanköltségek, a munkavállalói bónuszok, a bajnokságba történő belépés költségei, a szuperlicenszek, a repülési- és hotelköltségek, valamint ügyfélcsapatként a motorbeszállítói megállapodás díja szintén nem tartozik bele.
A költségvetési limit egy évre szól, illetve 21 versenyre – ha ez a szám a jövőben növekszik, akkor a csapatok futamonként 1 millió dollárral költhetnek többet. Ez az összeg ugyanennyivel csökken majd, ha esetleg kevesebb futam lenne egy szezonban.
Hogy hogyan ellenőrzik majd a csapatok, és mi történik akkor, ha valaki a kelleténél többet költ, azzal részletesebben foglalkozunk korábbi cikkünkben, melyet ide kattintva olvashatsz el.
KEVESEBB FEJLESZTÉS, TÖBB EGYSÉGES ALKATRÉSZ
A 2021-es szabályok már a versenyhétvégék során is korlátozzák a különféle fejlesztések felhasználásának lehetőségét is, sőt, év közben sem lehet annyi aerodinamikai újítást bevetni, mint korábban. Mindezt annak érdekében, hogy visszaszorítsák a rendkívül költséges fejlesztési versenyt, mely nyilvánvaló okokból az elmúlt években csak növelte a különbséget a csapatok között a versenypályán.
Bevezetnek számos sztenderd alkatrészt is, például az üzemanyagpumpát, és lesznek olyan elemek is, melyek előre meghatározott tervezés alapján kell, hogy készüljenek: ezek közé tartozik például a keréktakaró elem.
A Forma-1-es motorok nagyrészt változatlanok maradnak 2021-re, ám a kipufogórendszert is azon egységek közé sorolják majd, melyekből csak adott mennyiséget lehet felhasználni egy idényen belül: összesen 6 darab áll majd minden versenyző rendelkezésére a 2021-es szezonban.
Az autók 25 kg-mal nehezebbek lesznek a mostaniaknál az új gumiknak, illetve a karosszéria változásainak, valamint az erőforrás anyagainak köszönhetően.
A váltók tervezésére vonatkozó szabályok is szigorúbbak lesznek, a konfigurációkat pedig befagyasztják annak érdekében, hogy kutatási- és fejlesztési költségeket spóroljanak meg.
Bár korábban szó volt a gumimelegítő paplanok betiltásáról is, azokat végül 2021-ben és 2022-ben még engedélyezik bizonyos feltételek mellett.
KISEBB VÁLTOZTATÁSOK A VERSENYHÉTVÉGÉKEN
Bár a Forma-1-es versenyhétvégék programja javarészt változatlan marad, azért vannak olyan apró módosítások, melyekről érdemes említést tenni.
A versenyhétvégéket megelőző sajtótájékoztatókat 2021-től már nem csütörtökön, hanem pénteken tartják, az első szabadedzés előtt, az autók pedig már a harmadik szabadedzés kezdetétől parc fermébe kerülnek, tehát nem lehet komoly módosításokat végrehajtani rajtuk a versenyig.
A harmadik edzés lesz az a pont a hétvége során, amikor a versenyautókat olyan állapotba kell majd hozni, mint amilyen állapotban átestek a pénteki első szabadedzést megelőző gépátvételen. Magyarán, lesz lehetőség fejlesztések tesztelésére, ám azokat az adott hétvége időmérőjére és versenyére le kell szedni az autóról, ha a gépátvételen nem voltak rajta.
Szintén érdemes megemlíteni, hogy 2021-től minden csapatnak legalább két szabadedzésen lehetőséget kell biztosítani egy olyan versenyzőnek, aki legfeljebb két versenyen állt rajthoz a Forma-1-ben.
KEVESEBB SZÉLCSATORNÁS TESZTELÉS
Annak érdekében, hogy tovább csökkentsék az aerodinamikai fejlesztések költségeit, szigorítják a Forma-1-es csapatok szélcsatornás tesztjeire vonatkozó regulákat is.
A száguldó cirkusz vezetősége azt szeretné elérni, ha a valódi, kicsinyített modellel történő tesztelés helyett a csapatok inkább a CFD-szimulációkat (számítógépes folyadékdinamika) részesítenék előnyben.