A Scuderia ellen még a futam rajtja előtt indult vizsgálat, miután Jo Bauer, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) technikai delegáltja jelezte a stewardoknak, a rajt előtti ellenőrzésen más adatokat kaptak azokhoz képest, mint amiket a csapat szolgáltatott a testületnek.
Leclerc végül a 3. helyen ért célba a szezonzáró versenyen, dobogós eredményét pedig később megtarthatta, a Ferrarit azonban 50 ezer eurós, átszámítva mintegy 16,5 millió forintos pénzbírsággal sújtották a 4,88 kg-os eltérés miatt.
A Ferrari a történtek fényében ezen a héten is ellenőrizte a számokat, és egész egyszerűen nem értik, hogyan kapott az FIA ennyire eltérő értékeket.
Az üzemanyag autóba töltésének folyamatát egyébként egy, a szezon előtt kiküldött technikai direktíva – a TD12-19-es – szabályozza. Ennek értelmében a csaptoknak előre meg kell határozniuk azt az üzemanyagmennyiséget, amit az autóba akarnak tölteni, belekalkulálva a rajtrácsra vezető köröket, a versenytávot, illetve a levezető kört, mindezt legalább 2 órával a bokszutca nyitása előtt.
Az FIA ezután véletlenszerű ellenőrzéseket végezhet, mielőtt kinyitják a bokszutcát, hogy ezek a bejelentett értékek megfelelnek azzal, amennyi üzemanyag ténylegesen benne van a tankban.
Hétvégén, Abu Dhabiban Leclerc autóját ellenőrizték – Mattia Binotto elmondása szerint idén már legalább tízszer volt ilyenre példa –, és végül 4,88 kg-os eltérést számoltak.
Azóta kiderült, a Ferrarit egészen pontosan helyi idő szerint 16 óra 22 perckor, 8 perccel a bokszutca nyitását megelőzően tájékoztatta az FIA az eltérésről. Ekkor pedig már túl késő volt egy második ellenőrzést kérni, és amint Leclerc elhagyta a garázst, erre már értelemszerűen nem is lehetett volna lehetőség.
A versenybírók mindazonáltal leszögezték, a Ferrari a technikai szabályokat nem szegte meg, szóval semmi nem utalt arra, hogy a versenyen a megengedett 110 kg-nál több üzemanyagot használtak volna.
A Ferrarinál pedig a mai napig nem tudják, miért mutatkozott meg ez a különbség, számításaik szerint ugyanis az autóba beletöltött üzemanyag ugyanannyi volt, mint amennyit előzetesen jeleztek a szövetségnek. A maranellóiak úgy érzik, nem követtek el hibát, és továbbra is biztosak abban, hogy az értékek megegyeztek.
Sőt, úgy tudni, hogy a verseny utáni ellenőrzéskor az autóban maradt üzemanyag, illetve a versenyen használt mennyiség a Ferrari méréseit támasztja alá.
Mivel a Ferrari idén számos alkalommal sikerrel teljesítette ezeket a teszteket, nehéz elképzelni, hogy most, amikor eleve a figyelem középpontjában vannak V6-os erőforrások okán, kockáztatnánk a szabályok megszegését a bajnokság utolsó versenyhétvégéjén.
A Ferrari kételkedése alapján két magyarázata lehet a történteknek: vagy az olaszok töltöttek több üzemanyagot az autóba annál, mint amit gondolnak [márpedig ebben biztosak, hogy nem így volt], vagy az FIA mérései voltak tévesek.
Mivel utólag lehetetlen bármiféle ellenőrzést elvégezni, az igazi magyarázat vélhetően örökre rejtve marad…