Költségplafon-ügy

A McLarennél elárulták, mik az idei szezon legnagyobb kihívásai

A tavalyi szezonhoz képest idén jóval nagyobb fejtörést okoz a Forma-1- csapatainak az érvényben lévő költségplafon – erről beszélt nemrég egy interjúban James Key, a McLaren technikai igazgatója.

A száguldó cirkusz csapatai idén is meghatározott költségvetésből gazdálkodnak, a tavalyi 145 millió dollár helyett viszont idén már 140 millió dollárban határozták meg az éves költési limitet – amit aztán végül 141,2 millió dollárra emeltek a sűrű versenynaptár miatt.

Mivel az idei évre jelentősen megváltoztak a Forma-1 szabályai, a csapatoknak nem volt könnyű dolguk, hiszen úgy kellett vadonatúj autókat építeniük, hogy ezen költségplafon alatt maradjanak. Ez eleve nehéz feladatnak ígérkezett, a McLaren helyzetét pedig csak súlyosbította, hogy a szezont meglehetősen nagy hátrányból kellett megkezdeniük a bahreini teszten tapasztalt fékproblémák miatt.

Hirdetés
 

„Többféle kihívással álltunk szemben idén, hiszen annyira új autóról van szó. A legnagyobb kihívást viszont az idei évben a nehéz első verseny jelentette, mert az határozta meg a szezon további részét” – magyarázta James Key, a McLaren technikai igazgatója. „Utána folyamatosan javulni tudtunk, néhány jó eredményt is szereztünk a következő futamokon, de a kezdés jelentette a legfőbb kihívást. Ez, illetve tartani a lépést a fejlesztési háborúban, ami az új szabályok velejárója.”

„A költségplafon persze jelentős hatással volt erre, szóval nagyon gondosan ki kellett találnunk, hogyan csináljuk. Hihetetlenül gyorsan kellett reagálnunk azokra a problémákra, amikkel a bahreini teszten szembesültünk egy héttel az első verseny előtt, de csapatként összetartottunk, megoldottuk a problémát, és találtunk olyan megoldásokat, melyet kitartottak egy darabig.”

„Volt, hogy gyorsak voltunk, máskor nem eléggé, de erről senki nem tehet, egyszerűen csak azért van, mert jelenleg így állunk csapatként.”

Key szerint idén sok csapat küszködik azzal, hogy a meghatározott költési limiten belül maradjon – ez pedig azt jelenti, hogy amennyiben fejleszteni akarnak egy adott területen, úgy máshonnan kell pénzt elvonniuk.

„Tavaly is volt már költségplafon, de jócskán azon belül maradtunk. Miközben 2022-ben már nem volt meg az a mozgástér, mint tavaly, alacsonyabban van a plafon és egy vadonatúj autóval kellett előállni, szóval sokkal-sokkal keményebb feladattal álltunk szemben. Ez egy tanulási folyamat, és hozzánk hasonlóan valószínűleg négy-öt csapat dolgozik még a felső határon. Minden a megfelelő egyensúly megteremtéséről szól.”

„A helyzet az, hogy amennyiben több pénzt akarsz elkölteni egy adott területen, akkor azt a forrást egy másik területről kell elvonni.”

A McLaren technikai igazgatója ezzel együtt méltatta az idei évben bevezetett újításokat, szerinte ugyanis azok a várt eredményt hozták: minőségibb versenyzést és több előzést.

„Ez a legátfogóbb szabályváltoztatás, amit én a Forma-1-ben 25 év alatt láttam, jelentősen megváltozott mechanikai, aerodinamikai és biztonsági oldalról, és teljesen mások az abroncsok is. Egyértelmű szándék volt, hogy az autók szorosabban tudják követni egymást, és képesek legyenek az előzésre, és alapvetően azt gondolom, ez az, amit látunk. A versenyzés jó, és le a kalappal az F1 és az FIA előtt, akik mélyreható tanulmányokat folytattak a technikai szabályok kialakítása érdekében, amik nagyjából azt hozták, amit vártak tőlük.”

„2009-ben próbálkoztunk már radikális változtatásokkal, hogy javítsunk az előzéseken, ez a mostani viszont sokkal technikaibb lett a most elérhető fejlettebb technológiáknak köszönhetően. Úgy gondolom, ez kiváló jelzés a jövőre nézve, hogy nyilvánvaló céllal alakíthatunk ki szabályokat, és azokat működésre is tudjuk bírni.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

A McLarennél elárulták, mik az idei szezon legnagyobb kihívásai
Ekkor lesz az F1-es időmérő Japánban, ne maradj le!
Vettel második hazai versenyeként éli meg a Japán Nagydíjat
Alonso egy „furcsa” napon végzett az első helyen Japánban

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!