A sportot irányító testület még februárban, az utolsó előszezoni tesztnap után jelentette be, hogy miután alaposan kivizsgálta a Scuderia tavalyi erőforrását, egy „visszatartó erejű bizalmas megállapodást” kötött az olaszokkal.
Az FIA később elismerte, az volt a gyanúja, hogy a Ferrari trükközik V6-os erőforrásával, ezt azonban nem tudta bizonyítékokkal alátámasztani.
A rivális csapatok természetesen felháborodtak azon, hogy nem hozták nyilvánosságra a bizalmas megállapodás részleteit, és bár a koronavírus-járvány miatt az elmúlt hónapokban nem foglalkoztak a témával, most újra napirendre kerülhet.
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner Spielbergben elárulta, szeretnének tisztán látni a kérdésben.
„Nem túl kényelmes szituáció, hogy van egy megállapodás, ami egy autó legalitásával áll kapcsolatban. Hiszen rögtön elkezdesz azon gondolkodni, vajon mi van ebben a megállapodásban?” – mondta a szakember.
„Miféle kompromisszumról lehet szó? Hiszen az ember azt gondolná, egy autó vagy legális, vagy illegális. A kérdéseket feltettük az FIA-nak, ők pedig azt mondják, hogy boldogan nyilvánosságra hoznák a dokumentumot, de természetesen ehhez szükség van a másik fél jóváhagyására is. Szóval természetesen van egyfajta gyanú, amikor van egy privát megállapodás a legalitással kapcsolatban. A legegészségesebb dolog nyilván az lenne, ha letennénk egy asztalra, és mindenki látni, mi áll benne.”
„Az FIA hajlandó lenne erre, és nagyszerű lenne, ha a Ferrari is ugyanígy állna hozzá.”
A McLaren csapatfőnöke, Zak Brown osztja Horner véleményét.
„Egyetértek Christiannal. Jó volna pontosan megérteni, mi is történt, mit találtak, és mi a megoldás. Ez tavaly történt, szóval talán köze van ahhoz, amit az adatokban láttunk. De a mai világban jó volna pontosan megérteni, mi volt a helyzet – viszont úgy tűnik, ez nem fog egyhamar megtörténni.”
Bár a téma a márciusra tervezett melbourne-i verseny óta nem volt napirenden, a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azt mondja, nem mondtak még le az ügyről.
„Nem léptünk vissza! Csupán úgy éreztük, hogy az idénynyitóra, amikor ráadásul elkezdett elfajulni a koronavírus-járvány Olaszországban, nem volna megfelelő időpont a vitára” – fogalmazott a szakember.
„De nagyon is egyetértek azzal, amit Christian és Zak mondott: manapság az átláthatóság rendkívül fontos, mint ahogy a megfelelő kormányzás is. És lehet, hogy megfelelő kormányzás történt ebben az esetben, de ha nem látjuk át pontosan, akkor nehéz megítélni.”
„Nem vagyunk elégedettek a tavalyi évvel. Eljutottunk ugyanis egy olyan pontra, hogy nehéz volt versenyre kelni a Ferrarival. Szóval meglátjuk, hogy alakul az idénykezdet most, és talán újraértékeljük a dolgokat.”
A FERRARI NEM ÁRULJA EL A MEGÁLLAPODÁS RÉSZLETEIT
A Ferrari Forma-1-es csapatát irányító Mattia Binotto újságírói kérdésre azt mondta, nem áll szándékukban felfedni a megállapodás részleteit.
„Először is, nem volt egyértelmű szabályszegés” – szögezte le a szakember. „Máskülönben kizártak volna minket.”
„Az ok pedig, ami miatt nem szeretnénk nyilvánosságra hozni a dolgot, egyszerűen az, hogy el kellene magyaráznunk a mi saját szellemi tulajdonunkat a projektünkkel, az erőforrásunkkal kapcsolatban. Márpedig a paddockban senki sem szeretne információkat kiadni a tervezésével, illetve projektjével kapcsolatban.”
„Ez egy szellemi termék, egy titkos dolog, és ebben az esetben a szellemi tulajdonunk védelméről van szó. Ez az oka annak, hogy nem szívesen tesszük ezt meg.”