A Forma-1-es Szingapúri Nagydíj pénteki napján robbant a bomba, miszerint két istálló, az Aston Martin és a Red Bull megszeghette a költségplafonra vonatkozó szabályokat – utóbbi csapat ráadásul a hírek szerint jelentős mértékben. A Red Bullnál állítják, tartották magukat a szabályokhoz, az FIA pedig várhatóan a jövő hét közepén számol be a fejleményekről.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke pénteken arról beszélt, „nyílt titok”, hogy egy csapat jelentősen túlköltekezett idén, a Williamst irányító Jost Capito pedig úgy látja, ha valóban így történt, az súlyosabb szabályszegés, mintha egy csapat a versenypályán csalna.
„Azt gondolom, nem járja, hogy ne maradjunk a költségplafon alatt. Ha valaki nem tartja magát ehhez, az komoly következményekkel kell, hogy járjon” – magyarázta a szakember a Motorsport.com című internetes portálnak. „Mert, ha nem maradtak a költségplafon alatt tavaly, az jó eséllyel az idei autó fejlesztése miatt volt. Az idei autók miatt pedig ennek hatása van az egész szezonra. Szóval sportszakmai hatása volt az idei szezonra. Annak semmi értelme, hogy pénzbüntetést osszanak ki azon felül, hogy amúgy is pénzt költöttek. Az teljesen ellentmondásos lenne a szabályokkal szemben.”
„És ami engem illet, szerintem ez sokkal komolyabb szabályszegés, mint csalni az autóval a pályán.”
A feltételezések szerint a Red Bull tavaly, sőt, idén is túlköltekezett, jelentős szabályszegés esetén pedig akár pontlevonással és kizárással is sújthatják a csapatot, mindez pedig a 2021-es világbajnokság eredményére is hatással lehet. Capito ugyanakkor úgy látja, semmi értelme nem lenne a tavalyi évre vonatkozóan szankcionálni, hiszen a szabályszegés főleg az idei évre volt hatással.
„Nem gondolom, hogy a tavalyi évre kellene, hogy vonatkozzon, mert a legnagyobb hatása az idei évre volt. Véleményem szerint teljesen elhibázott döntés lenne a tavalyi évre alkalmazni, hiszen „a könyvet már megírták”, minden lezárult, a PR-nak vége, a marketingnek vége.”
„Ha így lenne, szerintem senki nem maradna többé a költségplafon alatt, mert utólag csak a múltat befolyásolnák a büntetések. Az aktuális ívre kell, hogy hatással legyen. Ezért is gondolom azt, hogy ha valóban így van, akkor az FIA-nak gyorsnak kell lennie. Reagálniuk kell, mert a csapatok többsége tartotta magát a költségplafonhoz. És őket nem lehet büntetni ezért. Szóval meggyőződésem, hogy ennek megfelelően fognak reagálni.”