Friss hírek

Aktív aerodinamikával hátráltatnák az élen haladó autót a Forma-1-ben

A Forma-1 ügyvezetői posztjáról hamarosan távozó Ross Brawn szerint nem elképzelhetetlen, hogy 2026-ban olyan aerodinamikai megoldásokkal látják el a versenyautókat, melyek révén akár vissza is foghatják a versenyben élen állókat.

Az aktív aerodinamika bevezetéséről már korábban is folytak egyeztetések, akkor azonban még főleg az üzemanyaghatékonyság miatt került szóba – a megoldás lényege az lett volna, hogy az autók alacsony leszorítóerővel haladhatnának az egyenesekben, míg a kanyarokban nagy leszorítóerőt biztosító beállításokra váltanának.

Az F1 viszont most azt fontolgatja, hogy az aktív aerodinamikai megoldásokat a látványosabb versenyek érdekében alkalmaznák. Ross Brawn az Autosport magazinnak nyilatkozva arról beszélt, azt is elképzelhetőnek tartja, hogy az aktív aerodinamikával az élen haladó versenyzőt hátráltassák annak érdekében, hogy izgalmasabb küzdelmek alakuljanak ki.

Hirdetés
 

„Az egyik legfőbb dolog a 2026-os autóval kapcsolatban, hogy lesz-e aktív aerodinamika. Azt gondolom, ez egy hatékony lépés lenne, ami igazán vonzó” – mondta a szakember. „Még ki kell találni, hogyan valósíthatnánk meg, illetve, hogy biztonságosan és kiszámíthatóan működhet-e. De, ami az aktív aerodinamikát illeti, félig már használjuk jelenleg a DRS-rendszerrel – mivel a DRS aktív aerodinamikának minősül. De vajon lehetne-e valami jelentősebbet alkalmazni?”

„Ha aktív aerodinamikát használnánk, akkor természetesen hatással lehetnénk az elöl lévő autóra. Bizonyos fokig lehetővé válna, hogy az élen haladó autó veszít egy kis leszorítóerőt, míg a mögötte lévők nyernek egy kicsit. Lehet trükközni ezzel. Ez egy lehetőség lehet.”

„Nem azt mondom, hogy ezt csinálnánk, de lehetőséget teremthet. Szóval a 2026-os autót azok alapján kell megalkotni, amiket most tanulunk, és azt gondolom, és szerintem be fogunk építeni némi aktív aerodinamikát.”

Brawn hozzátette, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szakértői csoportja, köztük Jason Sommerville aerodinamikai vezető – aki az F1-től került át a szervezethez – jól felkészült arra, hogy elmélyedjen a témában, és teljes mértékben megértse a következményeket.

„Végül arra jutottunk, hogy jobb ezt az FIA alá vonni, mivel teljes mértékben hozzáférnek az adatokhoz. Nem lennének bizalommal kapcsolatos aggályok. Nem mintha lettek volna, de most egy megvalósítási szakaszban vagyunk, Jasonnek és az embereinek pedig valós adatokat kell látnia az autókból. És az FIA-nál erre lehetőségük van.”

„Nagyon elkötelezettek a versenyezhetőség iránt. Néha kapok egy üzenetet, mint a brazíliai sprint alatt is: Jason írt nekem, hogy ’fantasztikus verseny volt, nagyon örülök, hogy ilyen jól versenyeztek ezek az autók’, és hasonlók. Szóval szenvedélyesek az iránt, hogy olyan autóink legyenek, melyekkel lehet versenyezni.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!