A pályán elkövetett kisebb vétségei által a francia versenyző idén már tíz büntetőpontot felhalmozott, ezzel veszélyes közelségbe került az egy nagydíjhétvégéről való eltiltást jelentő 12-től. Ha ez megtörténik, ő lenne az első az F1-ben a büntetőpontrendszer 2014-es bevezetése óta, akinek emiatt ki kell hagynia egy futamot, amit a paddockban többen is igazságtalannak éreznének vele szemben.
Interlagosban versenyzőtársai is felszólaltak a pontrendszer hibái kapcsán, George Russell például nem gondolja, hogy Gasly olyan veszélyesen viselkedne a pályán, ami eltiltást érdemel. Maga a francia versenyző is egyeztet az FIA-val arról, hogy biztosan megfelelően alkalmazzák-e ezt a szabályt jelenleg, és elmondása szerint kínosan érzi magát amiatt, hogy ilyen közel került az eltiltáshoz.
Márpedig Gaslynak még hosszú időn át makulátlannak kell maradnia, ha el akarja kerülni a büntetést, hiszen a meglévők közül az első büntetőpontjai majd csak a jövő évi Monacói Nagydíjra évülnek el, vagyis az idei kettővel és a jövő évi héttel együtt még kilenc hétvégén kellene kimaradnia minden vitás szituációból.
A téma nemcsak egyéni, hanem csapatszinten is érzékeny, hiszen Gasly istállót vált a tél folyamán, így megtörténhet, hogy noha vétségei zömét az AlphaTauri színeiben követte el, mégis az Alpine-nak kell majd őt nélkülöznie a jövő év elején egy futamra. Otmar Szafnauer csapatvezető is tisztában van ezzel a lehetőséggel, ami szerinte egyáltalán nem lenne észszerű alkalmazása a szabálynak.
„Balszerencsés eset, hogy ezeket a pontokat egy másik csapattal szerezte. Ha elérné a limitet és a mi csapatunk tagjaként kellene kihagynia egy versenyt, akkor nem hiszem, hogy azt kapnánk, amilyen céllal a szabályt megalkották, vagyis hogy egy másik csapatot büntessenek vele. De hát ezt mondja a szabály, hacsak nem sikerül addig megváltoztatnunk…” – idézi az Alpine csapatvezetőjét a Racefans.
Szafnauer szerint a szabályalkotóknak fel kell tenniük a kérdést, hogy mi a büntetőpontokért járó eltiltás valós szándéka, tényleg az ügyben vétlen csapatot is hátrányos helyzetbe akarják-e vele hozni. Mert ha a csapat szankcionálása is cél, akkor inkább az AlphaTaurin kellene elverni a port.
„Idén szerintem voltak olyan esetek, amikor vissza kellett volna engednie valakit maga elé, de a csapata azt mondta neki, hogy ne tegye, és persze erre is büntetőpont járt. Azt hiszem, újra át kellene gondolnunk a szabályt a méltányosság szempontjából” – fogalmazott Szafnauer.