Az energiaital-gyárosok szerdán tartották autóbemutatójukat, és bár a valódi modell csak a téli teszteken debütál majd, az istálló technikai gurui elárultak néhány dolgot arról, mire is számíthatunk az új generációs versenyautókkal kapcsolatban.
A Red Bull technikai részlegének vezetője, Adrian Newey azt mondja, évtizedek óta nem voltak ilyen komoly szabályváltozások az F1-ben.
„Nagyon szokatlan folyamat volt” – mondta Newey az RB18-as fejlesztéséről.
„Óriási szabályváltozásokról beszélünk, a legnagyobb 1983 óta, amikor betiltották a ’Venturi-autókat’, és bevezették a lapos hasú versenyautókat.”
„Az aerodinamikai változásokat – melyek kiválóan reprezentálják mindezt – azért tervezték, hogy segítsék az előzéseket. Az elmélet az, hogy ha egy olyan formát hozunk létre, mellyel a leszorítóerő keletkezésekor felfelé távoznak a légáramlatok az autó hátulján, akkor egyfajta „kakasfarok” jön fel itt hátul. De ha ezeket megtámogatjuk alulról, akkor a lelépő áramlatok a hátul jövő autó fölé kerülnek. Ezért a hátul jövő autó jobban meg tudja tartani a leszorítóerejét, mint eddig.”
A 2022-es Forma-1-es autók esetében főleg a talajhatás érvényesül majd, Pierre Wache, a Red Bull technikai igazgatója pedig azt mondja, ennek köszönhetően a végsebességük is magasabb lehet, mint korábban.
„Egyértelműen azt szerettük volna, ha alulról nyerünk leszorítóerőt, ellentétben a korábbi megoldásokkal” – magyarázta a szakember. „Korábban is kreáltunk leszorítóerőt alul, de főleg az első és a hátsó szárny, illetve a kocsiszekrény által. Ez természetesen az autó rugózására és mechanikus tapadására, illetve a vezethetőségére is hatással lesz. Mivel az efféle leszorítóerő igazán hatékony, ezek az autók elméletben sokkal gyorsabbak lesznek az egyenesekben ekkora leszorítóerő-szinttel.”
Paul Monaghan, a Red Bull főmérnöke szót ejtett az új generációs versenyautó orráról, illetve a nagyobb, 18 colos gumikról is.
„Az orrkúp határozottan hosszabb. Bárhol is legyen az ütközési struktúra illesztése a kasztnihoz, a struktúra hosszabb lesz, jobban túlnyúlik. Az abroncsok változásának hátterében a közúti gyártásban való relevancia áll, a közúti autók többségén már elég nagy kerekek vannak, ugyanakkor meglehetősen alacsony profilú gumik kerülnek rájuk.”
„A kerékméretet 18 colra növeltük, kétségkívül az autó magassága is nő egy kicsit.”